Șantierul Damen Mangalia a intrat în insolvență

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Tribunalul Constanța a deschis procedura de insolvență a companiei Damen Mangalia. CITR filiala București a fost numit administrator judiciar.

Șantierul Damen Mangalia
Damen Mangalia a intrat în insolvență

Principalele termene dispuse de instanță în acest dosar sunt:

• 02.08.2024: înregistrarea cererilor de admitere a creanţelor asupra averii debitorului

• 22.08.2024: termenul de verificare a creanţelor, de întocmire si publicare în BPI a tabelului preliminar de creanţe

• 27.08.2024, ora 12: data primei şedinţe a adunării creditorilor

În acest proiect complex vom contribui cu tot know how-ul echipei CITR acumulat pe parcursul a peste 22 de ani în gestionarea unor restructurări prin procedura insolvenței cu impact major în economia noastră. În următoarea perioadă echipa CITR va analiza activitatea companiei pentru a înțelege în profunzime businessul și pentru a identifica condițiile in care este posibila redresarea. Ne propunem să asigurăm cât mai multă stabilitate și claritate tuturor celor implicați. Așa cum v-am obișnuit, vom asigura transparența întregului proces.” spune Paul Dieter Cîrlănaru, CEO CITR.

Rolul administratorului judiciar, conform mandatului legal, este acela de a găsi soluțiile optime pentru redresarea companiei. Primul pas din procedura de insolvență va fi înțelegerea businessului și a părților care fragilizează performanța companiei, definirea strategiei de redresare și planul pentru realizarea acesteia.

Damen Olanda a cerut falimentul șantierului din Mangalia

Amintim că Damen Olanda a cerut la finalul lunii mai falimentul șantierului naval Damen Mangalia, la care are 49% din acțiuni, potrivit informațiilor publicate pe site-ul oficial al instanțelor.

Este vorba de o sumă de aproximativ 160 de milioane de euro. Reprezintă împrumuturile scadente pe care Damen le-a acordat societății de la momentul preluării acțiunilor, din 2018, până în prezent”, a explicat pentru Europa Liberă președintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă.

Acțiunea vine după ce olandezii au cerut deja la Curtea Internațională de Arbitraj de la Viena rezilierea acordului de asociere din 2018 prin care statul român devenea acționar majoritar al companiei Damen Shipyards Mangalia SA.

Contactați de „Adevărul” reprezentanții grupului au refuzat să comenteze.

Angajații, trimiși în șomaj tehnic

Săptămâna aceasta, angajații au primit o notificare prin care erau anunțați că vor începe să fie trimiși în șomaj tehnic începând cu luna iunie.

Ajungem acum într-o situație în care o nouă întârziere a introducerii șomajului tehnic nu mai este fezabilă. Aceasta este o decizie dificilă pe care trebuia să o luăm pentru a oferi șantierului nostru cele mai bune șanse pentru a depăși această situație dificilă și de a asigura repornirea acestuia în viitor. Șomajul tehnic urmează să fie introdus începând cu 03.06.2024”, se arată în mesajul transmis angajaților, obținut de Economedia.

Damen Shipyards a chemat în instanță Guvernul Olandei anul trecut

În toamna anului trecut, Damen Shipyards Group NV a dat în judecată Guvernul de la Haga pentru pierderile provocate afacerilor sale de sancţiunile impuse Rusiei

Damen Shipyards Group NV vrea să obţină despăgubiri pentru că "suferă pagube" de pe urma sancţiunilor, a precizat purtătorul de cuvânt al companiei Rick van de Weg.

"Înainte de sancţiuni, Damen a semnat contracte cu cumpărători de nave din Rusia şi după invadarea Ucrainei Guvernul de la Haga a decis că acest gen de contracte nu mai pot fi onorate de companiile din Ţările de Jos. Guvernul nu a oferit Damen despăgubiri pentru pagube", a informat Rick van de Weg.

Scandal și în România

Grupul olandez a întâmpinat probleme și în România: anul trecut a informat Guvernul și presa că se retrage din acordul cu statul român privind șantierul Damen Mangalia, dar că va rămâne să opereze la Galați.

„Așa cum Damen a notificat toate autoritățile responsabile, încetarea contractului de asociere este deja în vigoare de la 03.08.2023.

Damen așteaptă doar cooperarea părții române pentru o implementare eficientă a procedurii de retragere, cu cât mai puține perturbări posibile pentru toate părțile interesate”, informa compania în august 2023.

În urmă cu o lună, Damen a dat România în judecată la o curte internațională de arbitraj, cerând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018, prin care statul român a devenit acţionar majoritar (51%) al companiei Damen Shipyards Mangalia SA.

Este situat pe litoralul Mării Negre din România și este o societate de tip Joint Venture creată de Damen și Guvernul României, în care Damen responsabil de managementul operațional al șantierului.

Șantierul a fost cunoscut inițial sub numele de Șantierul Naval 2 Mai Mangalia și a început să construiască nave noi în 1976. În 1997, Daewoo-Mangalia Heavy Industries S.A. a preluat controlul șantierului și și-a schimbat focalizarea către construirea de nave mari de containere, vrachiere și cisterne. La sfârșitul anului 2017 Damen a achiziționat acționariatul Daewoo și în vara lui 2018 a preluat controlul operațional.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite