Criza de la Șantierul Naval Mangalia: în curtea cui a ajuns „pisica moartă”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Criza de la Șantierul Naval Mangalia e departe de a fi soluționată, deși au trecut mai bine de șapte luni de când  Damen Shipyards a anunțat că a notificat autoritățile că a ieșit din acordul de asociere cu statul român.

Șantierul Naval Mangalia
Damen Shipyards este în continuare acționar majoritar la Șantierul Naval Mangalia

Concret, la data de 4 august 2023, Damen Holding a comunicat că „nu a avut altă opțiune decât să emită  notificarea de reziliere a Acordului de Asociere încheiat în 2018 cu partenerul român“ cu privire la Șantierul Naval Mangalia.

Au urmat o serie de informări atât din partea conducerii Damen, cât și a statului român prin Ministerul Economiei, cât și a sindicatului care reclama faptul că sunt îngrijorați cu privire la plata salariilor și a viitoarelor comenzi.

Ultimul astfel de mesaj din partea sindicatului a fost emis la data de 18 martie a.c., cânt printr-o scrisoare deschisă adresată Guvernului și premierului Marcel Ciolacu, angajații avertizau că divergențele dintre acționari pot conduce la un litigiu la Curtea de Arbitraj.

„În numele celor 1500 de lucrători români rămași în șantierul naval din Mangalia, adresăm această petiție către dumneavoastră, în contextul situației critice cu care ne confruntăm. Scopul acestei petiții este de a obține sprijinul necesar pentru protejarea locurilor de muncă și redresarea șantierului naval din Mangalia, considerat un obiectiv strategic de interes național, unde statul român, prin Ministerul Economiei, deține 51% din acțiuni”, spuneau sindicașlitii cerând o întâlnire de urgență cu autoritățile pentru rezvolvarea problemelor.

A ieșit sau nu Damen din asocierea cu statul la Șantierul Naval Mangalia? 

Atunci (18 martie a.c.) Adevărul a solicitat pozițiile oficiale ale tuturor părților implicate, Damen spunând că „nu are nicio informatie de comunicat in acest moment”.

Răspunsul Ministerului Economiei a sosit cu câteva zile întârziere: „Marți, 19 martie a.c., la sediul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), ministrul Ștefan-Radu Oprea a primit delegația reprezentanților Sindicatului Liber Navalistul, formată din președintele Laurențiu Gobeajă, vicepreședintele Eugen Arsenie, avocat Emil Tatu, însoțiți de secretarul general al Blocului Național Sindical, Horațiu Raicu.

În cadrul discuțiilor purtate a fost prezentată situația lucrărilor actuale din șantierul naval Damen Shipyards Mangalia, iar reprezentanții sindicali și-au exprimat îngrijorarea cu privire la comenzile viitoare și, de asemenea, au revenit cu solicitarea fermă de a obține sprijinul necesar pentru protejarea locurilor de muncă și redresarea șantierului naval din Mangalia, considerat obiectiv strategic de interes național”.

Cât privește măsurile concrete pe care ministerul le-a luat în privința crizei de la Șantierul Naval Mangalia, oficialii sugerează că acestea ar fi trebuit să fie luate de conducerea șantierului, la care este acționar majoritar.

„În momentul de față, partenerul olandez Damen Holding BV continuă să dețină managementul și controlul operațional al Damen Shipyards Mangalia, în conformitate cu acordul de asociere semnat în anul 2018.

MEAT sprijină funcționarea și dezvoltarea șantierului în limita competențelor pe care le are, considerând o prioritate asigurarea continuității activităților la nivelul de încărcare și de performanță de care a dat dovadă până în prezent.

Anterior întâlnirii cu reprezentanții Sindicatului Liber Navalistul, la sediul MEAT, ministrul Ștefan-Radu Oprea a avut o întrevedere cu reprezentanții directoratului Damen Shipyards Mangalia, numiți de Damen Holding B.V., președintele directoratului Sofien Lamiri și Liana Constantin, membru al directoratului. Aceștia au prezentat potențialele proiecte de reparații, modernizări, dar și construcții noi pentru care sunt în curs de ofertare și pentru care sunt necesare scrisori de garanție bancară.

Pe parcursul ambelor întâlniri, ministrul Ștefan-Radu Oprea a reafirmat faptul că MEAT este preocupat, pe de o parte, de situația angajaților care reprezintă o resursă de personal specializat extrem de importantă pentru România, iar pe de altă parte, de identificarea unor noi oportunități, în acord cu noile tehnologii, care implicit să asigure stabilitate și siguranța unui venit adecvat pentru forța de muncă existentă. Acesta a precizat ferm că va sprijini întru totul, în limita competențelor pe care le are, toate părțile implicate în vederea implementării celor mai bune soluții pentru șantierul Damen Shipyards Mangalia, menținând o comunicare strânsă și transparentă cu aceștia”, se arată în răspunsul remis la solicitarea „Adevărul”.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite