Românii vor putea afla online ce datorii au la Fisc. Cum te înregistrezi în aplicaţie şi cu ce probleme te poţi confrunta
0Aplicaţia „Spaţiul privat virtual“, care a fost lansată ieri, permite contribuabililor să-şi verifice situaţia obligaţiilor de plată pe internet, dar aceştia, pentru a se înregistra, sunt trimişi tot la ghişeu.
Românii vor putea afla pe internet câţi bani trebuie să plătească statului, după ce Fiscul a lansat ieri o platformă securizată care va permite accesarea unor informaţii, precum situaţia obligaţiilor de plată sau nivelul contribuţiilor de asigurări sociale (CAS) declarat de angajatori.
Numit „Spaţiul privat virtual“, programul permite verificarea datelor atât online – pe www.anaf.ro, cât şi printr-o aplicaţie de smartphone – numită Talk, dar şi prin SMS, pe costul utilizatorului. Momentan nu sunt disponibile opţiunile de consultare prin aplicaţia smartphone, nici cele prin SMS, urmând să fie dezvoltate în viitor. Concomitent, Fiscul avertizează că platforma nu poate fi accesată de către cei care au adrese de Yahoo, aceştia fiind rugaţi să furnizeze adrese de email alternative.
Încercând să ne înregistrăm pe portal, Fiscul trimite utilizatorii la cel mai apropiat ghişeu pentru a verifica persoana, cu buletinul în mână şi cu numărul de înregistrare a cererii. Încercând cealaltă variantă, cu verificarea unui număr de înregistrare „decizie“, apare o „eroare tehnică“ şi tot procesul cade.
Mesajul prin care sistemul te trimite la ghişeu pentru verificare
Mesajul de eroare afişat în cazul în care contribuabilul optează, la înregistrarea în aplicaţie, pentru verificarea numărului de înregistrare
Extindere naţională din 2015
Momentan, proiectul este unul pilot, funcţionează doar în Bucureşti şi în Ilfov, însă autorităţile au în plan să extindă aplicaţia la nivelul întregii ţări.
„În 2015 intenţionăm să extindem proiectul în toată ţara, iar, după ce-l extindem, se vor adăuga în «Spaţiul privat virtual» şi alte informaţii, precum decizii de impunere pentru plăţi anticipate şi pentru alte accesorii, somaţii şi titluri executorii. De asemenea, tot în 2015 vrem să extindem programul şi către persoanele juridice, care se vor putea loga cu username şi parolă“, a declarat Ioana Petrescu, ministrul Finanţelor.
Ea a arătat că, în prezent, firmele îşi pot verifica situaţia fiscală, dar doar dacă deţin un certificat digital de semnătură, care se obţine contra cost. Petrescu a mai spus că bugetul pentru acest pilot a fost zero, ea adăugând că la el a lucrat o echipă mixtă a Fiscului şi a Ministerului Finanţelor. Însă pentru extinderea sa la nivel naţional este nevoie de o reţea de servere.
Programul trebuia să fie disponibil de ieri de la ora 16.00, dar a devenit funcţional în jur de 16.30. Datele transmise de Fisc privind obligaţiile de plată sunt valabile pentru ultima zi din luna anterioară verificării, iar deciziile de impunere vor fi primite doar după punerea în funcţiune a sistemului, în caz contrar neputând fi accesate.
Înregistrare la ghişeu
Pentru angajaţii care au venituri doar din contracte individuale de muncă nu se emit decizii de impunere, astfel că pentru înregistrarea în spaţiul virtual identificarea lor trebuie făcută direct la un ghişeu al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF).
În fine, instituţia pune la dispoziţia utilizatorilor un „Buletin informativ fiscal“, prin care vor fi transmise pe email informaţii publice, precum calendarul obligaţiilor fiscale, noutăţi legislative, ghiduri sau comunicate.
Ghidul de înregistrare în aplicaţie "Spaţiul privat virtual“
GHID pentru utilizatorii aplicatiei "Spatiul Privat Virtual"
Mai puteţi citi: