Rivalitatea Airbus-Boeing crește: Producătorul european a furat doi clienți asiatici de la adversarul său

0
Publicat:

Airbus a obținut joi comenzi pentru 65 de avioane de la doi dintre principalii clienți asiatici ai Boeing, o victorie pentru constructorul european de avioane, în timp ce rivalul său american se confruntă cu probleme de calitate după ce, în timpul zborului, a explodat un panou de bord al unui avion 737 MAX 9.

foto avion airbus
Foto: Shutterstock

Comenzile reprezintă o lovitură pentru Boeing, care se luptă cu o criză de producție de amploare care l-a determinat să limiteze producția de avioane cu fuselaj îngust, făcându-i mai greu să ajungă din urmă rivalul său european.

Japan Airlines a declarat că va cumpăra 21 de avioane cu fuselaj larg A350-900 și 11 avioane cu fuselaj îngust A321neo de la Airbus, care va furniza pentru prima dată avioane mai mici cu un singur culoar clientului de lungă durată al Boeing.

Comanda din partea celei de-a doua mari companii aeriene din Japonia permite Airbus să își consolideze poziția pe o parte din teritoriul rivalului său, după o primă comandă revoluționară de avioane A350 cu fuselaj lat, sau cu două navete, utilizate pe rutele internaționale mai lungi, în urmă cu puțin peste un deceniu. 

De asemenea, JAL a declarat că va cumpăra 10 avioane Boeing 787 Dreamliner.

Cel mai mare transportator din Coreea de Sud, Korean Air, a declarat, de asemenea, că va comanda 33 de avioane A350 într-o tranzacție de 13,7 miliarde de dolari - prima sa achiziție a acestei familii de aeronave, în timp ce se pregătește pentru o fuziune cu Asiana Airlines, un alt transportator sud-coreean.

Boeing și Airbus nu publică prețurile de listă actuale pentru aeronavele lor.

Airbus a crescut în mod constant cota de piață a mono-navelor cu A321neo, în urma multiplelor crize în care a fost implicat Boeing 737 MAX, inclusiv două accidente mortale în 2018 și 2019. În urma exploziei panourilor de pe 5 ianuarie într-un zbor Alaska Airlines, Boeing se confruntă cu anchete privind standardele de siguranță și de calitate ale companiei, iar producția sa a fost limitată de autoritățile de reglementare.

Comenzile limitate ale Boeing nu au fost un rezultat direct al problemelor constructorului de avioane, a declarat o sursă familiarizată cu comanda JAL. Cu toate acestea, riscul întârzierilor cauzate de aceste probleme nu putea fi ignorat în totalitate, iar JAL a dorit să diversifice riscurile prin faptul că nu se bazează pe un singur producător de avioane, a declarat sursa sub rezerva anonimatului.

Tranzacțiile pentru comenzile de avioane durează de obicei luni de zile pentru a fi negociate

Richard Aboulafia, analist în domeniul aerospațial și critic al Boeing, a declarat că producătorul american de avioane a oferit Airbus „o fereastră de oportunitate în Japonia” încă din 2013 cu comanda A350, iar producătorul european de avioane își dezvoltă acum acest punct de sprijin.

Rob Stallard, analist la Vertical Research Partners, a remarcat că Boeing a obținut comenzi anterioare de la JAL și Korean Air, iar aceste companii aeriene au o flotă mixtă.

Potrivit Boeing, producătorul de avioane deține 65% din cota de piață în serviciu în Asia de Nord-Est, care include Taiwan, Coreea și Japonia.

Apreciem profund Japan Airlines pentru încrederea pe care o acordă în continuare modelului 787 Dreamliner, care este cel mai popular avion de pasageri cu fuselaj lat din istoria aviației”, a declarat Boeing într-un comunicat.

Cei doi transportatori asiatici sunt ultimii care au intrat pe o piață tot mai restrânsă a avioanelor eficiente de cursă lungă, pe măsură ce călătoriile internaționale se apropie de o redresare completă, după o scădere prelungită a cererii pentru avioanele mari ale industriei.

„Aceasta arată că cererea puternică de noi avioane cu fuselaj lat, în special din partea transportatorilor asiatici și din Orientul Mijlociu, a continuat din 2023 până în acest an”, a adăugat Stallard. „La fel ca în cazul avioanelor cu corpuri înguste, (producătorii de avioane) nu au acum nicio problemă cu cererea - provocarea este oferta”.

JAL a precizat că livrările pentru comenzile sale sunt așteptate între exercițiile financiare 2025 și 2033 și că acestea au un preț total de catalog de aproximativ 12,4 miliarde de dolari.

Aceasta a precizat că un A350-900 suplimentar va fi, de asemenea, cumpărat pentru a înlocui unul distrus într-o coliziune pe pistă pe aeroportul Haneda din Tokyo în ianuarie.

JAL a declarat că a comandat acum avioanele mai eficiente, de nouă generație, pentru operațiunile sale de transport cu servicii complete și low-cost, din cauza penuriei globale de avioane noi, care se așteaptă să persiste.

Korean Air, care operează o flotă mixtă de avioane Boeing și Airbus cu corpuri largi și înguste, a declarat că comanda sa a fost pentru planificarea flotei sale pe termen lung, pe măsură ce avioanele mai vechi se retrag și pentru a îndeplini obiectivele de sustenabilitate.

Airbus spune că A350 utilizează cu 25% mai puțin combustibil decât avioanele similare de generație mai veche. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite