Război deschis între Dacia şi Roman Braşov

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Greii industriei auto, care utilizează în comun o secţie de presat tablă, se acuză de obstrucţionarea producţiei Un conflict vechi de mai bine de un an între reprezentanţii grupului

Greii industriei auto, care utilizează în comun o secţie de presat tablă, se acuză de obstrucţionarea producţiei

Un conflict vechi de mai bine de un an între reprezentanţii grupului Dacia-Renault şi acţionarii societăţii braşovene Roman a răbufnit zilele trecute la poalele Tâmpei, unde a fost necesară intervenţia poliţiei. Oamenii legii au fost chemaţi pentru că intrarea în secţia de ambutisare a tablei de la Roman Braşov, sigilată de cei de la Dacia, a fost forţată de angajaţii uzinei de autocamioane.

Conflictul dintre cei doi mari producători are la bază neînţelegerile contractuale privind chiria pe care Dacia trebuie să o plătească pentru secţia de ambutisare a uzinei Roman, folosită în principal de producătorul auto francez. Secţia este, de fapt, un punct de lucru al grupului Dacia-Renault, care execută, aici, atât caroseriile autovehiculelor Logan, cât şi cabinele camioanelor pentru Roman SA.

În timp ce proprietatea asupra utilajelor este disputată de cele două părţi în justiţie, neînţelegerile privind contractul de închiriere a halelor de producţie au atins forme extreme, muncitorii braşoveni ajungând să forţeze intrarea în aceste incinte. Concret, contractul prevedea, la momentul privatizării Dacia (în 2004), o chirie de 0,20 euro/mp pe lună, cu precizarea că suma trebuia renegociată în fiecare an. Însă, potrivit patronului braşovean Ioan Neculaie, francezii de la Dacia nu s-au arătat dispuşi să mai discute pe această temă. De cealaltă parte, reprezentanţii Dacia afirmă că au investit masiv în secţia de la Braşov, inducând astfel ideea că o renegociere a chiriei nu ar mai fi oportună.

Neculaie: "Au fost doi ani de şantaj"

Ioan Neculaie, patronul cunoscutului producător de autocamioane, a ţinut să precizeze, pentru "Adevărul", că între Roman Braşov şi Dacia-Renault conflictul economic este cu mult mai vechi. "Domnule, de doi ani de zile cei de la Dacia-Renault mă tot supun unui şantaj josnic pe baza contractului de închiriere a spaţiului secţiei de prese. Pentru că noi facem cabinele pentru autotrenurile Roman tot în această secţie, de doi ani nu vor să vină să renegocieze acest contract, ţinându-mă în şah cu producţia. Preţul pe care mi-l plătesc ei acum e de 0,20 euro pe metru pătrat, iar preţul zonei este undeva între 4 şi 7 euro. Mai mult, contractul trebuie renegociat în fiecare an. Aşa că lor le convine să-mi dea 100.000 de euro pe an în loc de 2,8 milioane de euro", a declarat patronul Roman Braşov.

Potrivit acestuia, în momentul de faţă, presele de sub poalele Tâmpei fac obiectul unui proces în justiţie.
"Într-adevăr, am făcut o greşeală când am semnat vânzarea preselor pentru suma de 100.000 de euro, într-un moment în care nu aveam căderea de a face acest lucru, nefiind nici măcar preşedinte al Consiliului de Administraţie. Aşa că acel contract a fost contestat în instanţă, procesul de predare-primire nefiind semnat cu Dacia-Renault. Prin urmare, am preferat să blochez accesul angajaţilor lor decât să ajung să concediez eu oamenii mei, din cauză că producţia mea de camioane întâmpină probleme de două luni", spune Neculaie.

Poliţia, chemată la Roman să salveze Dacia

Potrivit reprezentanţilor Grupului Dacia-Renault, "pe data de 20 iunie 2007, un grup de persoane de la Roman SA, profitând de imposibilitatea salariaţilor Dacia de a intra la locurile lor de muncă, a distrus încuietorile de la hale şi a pătruns ilegal în încăperile deţinute de Dacia. Persoane de la Roman SA au intrat şi în ziua de 21 iunie în halele Dacia. Poliţia şi Parchetul Braşov au fost sesizate şi au început cercetările pentru săvârşirea infracţiunilor de violare de domiciliu în formă agravată şi tulburare de posesie".

Reprezentanţii Dacia îşi argumentează poziţia precizând, într-un comunicat oficial, că "în baza contractelor, Dacia a produs piese şi pentru Roman SA, dar aceasta nu a plătit nicio piesă timp de un an, acumulând datorii de peste 10 miliarde de lei vechi. În afară de nerespectarea obligaţiilor referitoare la plata prestaţiilor, conducerea Roman SA a promovat o atitudine prin care a urmărit în mod continuu şi deliberat degradarea relaţiilor de colaborare cu Dacia, exercitând în permanenţă presiuni pentru impunerea altor condiţii de derulare a contractelor".

Dacia a produs piese şi pentru Roman SA, dar aceasta nu a plătit nicio piesă timp de un an
Comunicat oficial al Grupului Dacia-Renault

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite