Proiectul Autostrăzii Unirea va fi transferat la Ministerul Transporturilor, pentru a atrage fonduri europene
0Proiectul Autostrăzii Unirea va fi transferat prin ordonanţă de urgenţă de la Comisia de Prognoză, la Ministerul Transporturilor, în vederea obţinerii de fonduri europene începând cu 2021, se arată într-un comunicat al PNL.
Potrivit acestuia, „PSD se comportă ipocrit în continuare”, cerând Guvernului PNL bani pentru autostrăzi, deşi fostul premier Viorica Dăncilă a alocat în bugetul anului trecut fonduri de 2 milioane de euro din care se puteau construi doar aproximativ 200 de metri din Autostrada Unirii.
Primii care au sesizat acest lucru, la începutul anului trecut, au fost reprezentanţii a trei asociaţii din zona Moldovei care au şi atras atenţia că din banii alocaţi proiectului nu se poate construi nici măcar un kilometru.
„Guvernul PNL şi-a luat angajamentul că va demara construcţia Autostrăzii Târgu Mureş- Iaşi- Ungheni. În curând, Cabinetul Orban va face un prim pas pentru a debloca situaţia şi va emite o Ordonanţă de Urgenţă prin care proiectul va reveni la Ministerul Transporturilor. Ţin să reamintesc că guvernarea PSD a mutat 22 de proiecte majore de infrastructură la Comisia de Strategie şi Prognoză, o comisie ai cărei angajaţi nu au nici o calificare pentru construcţia de autostrăzi.
Al doilea pas va consta în atragerea de fonduri europene, iar Guvernul român va solicita Comisiei Europene, pentru următorul exerciţiu bugetar european, fondurile necesare construcţiei Autostrăzii Unirii.
PNL se va ţine de cuvânt. Orice promisiune din campania electorală va fi pusă în aplicare. România nu mai are timp de vorbe, ci trebuie să treacă la fapte”, se arată în documentul citat.
România, precum şi celelalte state europene, negociază în prezent viitorul cadru al exerciţiului financiar european 2021 - 2027, practic bugetul multianual al UE care vine împărţit pe diferite programe.
Aşa cum deputatul USR Cătăin Drulă a semnalat miercuri, în draftul Guvernului ca proiecte noi pe fonduri europene ar putea apărea doar autostrada Ploieşti - Buzău şi modernizarea căii ferate Arad - Timişoara. Alte proiecte, precum Autostrada Unirii A8 Tg. Mureş - Iaşi ar putea rămâne pe dinafară în ceea ce priveşte finanţarea nerambursabilă de la UE.
„Situaţia este foarte gravă şi ar trebui, în primul rând, ca guvernul să o prezinte cu onestitate cetăţenilor şi, în al doilea rând, să se lupte cu cerul şi pământul la Bruxelles ca să obţinem un buget mai mare pentru dezvoltarea de infrastructură rutieră”, spune Drulă.
Ce bani europeni ar putea primi România - Programul Operaţional Transporturi 2021 2027
Alocare financiară totală: 7,8 mld euro:
Fondul de Coeziune: 2,59 mld euro
Fondul European de Dezvoltare Regională: 1,38 mld euro
Cofinanţare propusă de la de la bugetul de stat: 3,88 mld euro