Portul Constanţa se pregăteşte pentru cantităţi mai mari de cereale ucrainene. În ce puncte sunt blocaje

0
Publicat:

Specialiștii se aşteaptă ca Portul Constanța să joace un rol şi mai important în expedierea cerealelor ucrainene, după ce Rusia s-a retras, luna trecută, din acordul intermediat de ONU, ce permitea exportul printr-un coridor sigur din Marea Neagră.

Operatorii din portul Constanţa spun că pot livra mai multe cereale ucrainene, Foto: Shutterstock
Operatorii din portul Constanţa spun că pot livra mai multe cereale ucrainene, Foto: Shutterstock

Potrivit datelor AFP, de la debutul invaziei ruseşti în Ucraina, Portul Constanţa se străduieşte să se adapteze la afluxul suplimentar de cereale care a apărut ca urmare a perturbării rutelor tradiţionale de shipping din cauza războiului.

În prima jumătate a acestui an, prin Portul Constanţa au trecut 7,5 milioane de tone de cereale ucrainene, comparativ cu 8,7 milioane de tone pentru întregul an 2022.

După ce Moscova s-a retras luna trecută din acordul internaţional care permitea Kievului să exporte aproximativ 36 de milioane de tone de cereale via porturile sale de la Marea Neagră, Constanţa se aşteaptă să joace un rol şi mai important în expedierea cerealelor ucrainene, transmite Agerpres.

Suntem pregătiţi pentru cantităţi mai mari de cereale ucrainene", spune Dan Dolghin, director de operaţiuni la Comvex S.A., una dintre companiile din Portul Constanţa care preiau cerealele care ajung aici prin intermediul trenurilor, barjelor şi camioanelor şi le încarcă pe nave.

Dolghin a menţionat investiţiile de trei milioane de euro pe care compania sa le-a făcut în ultima perioadă pentru a-şi creşte capacitatea de descărcare a barjelor. „Putem descărca nave la o viteză de 3.000 de tone pe oră, echivalentul a două trenuri", a spus Dan Dolghin.

De asemenea, Comvex intenţionează să îşi crească capacităţile de depozitare cu 50.000 de tone, în următoarele luni, până la 250.000 de tone.

Compania are deja în silozurile sale aproximativ 3.600 de tone de porumb ucrainean în silozurile sale. Dolghin a spus că în curând ar urma să ajungă şi grâu din Ucraina.

Cea mai mare parte a cerealelor intermediate de Comvex ajung în Constanţa prin intermediul trenurilor şi barjelor din porturile ucrainene Reni şi Ismail. Însă tocmai aceste porturi au devenit în ultima vreme ţinta atacurilor ruseşti.

Pe de altă parte, transportul pe cale feroviară este aşteptat să crească, spune Dolghin. În prezent, sunt construite facilităţi astfel încât trenurile care utilizează ecartamentul ucrainean mai mare să poată să îşi transfere încărcătura pe sistemul feroviar românesc. Lucrările ar urma să fie finalizate în câteva săptămâni, a spus Dolghin, adăugând că acum Portul Constanţa are mai multe linii de tren decât anul trecut.

De asemenea, Dan Dolghin a recunoscut că punctele de intrare în port, în special cele destinate camioanelor, suferă în continuare de blocaje.

La fel ca şi în afara porturilor ucrainene, cozi lungi de camioane se formează în jurul Portului Constanţa, majoritatea camioanelor fiind încărcate cu cereale româneşti. Chiar dacă cozile la intrarea în port sunt ceva obişnuit în această perioadă a anului când sunt recoltate cerealele, unii şoferi de camion spun că războiul a înrăutăţit lucrurile.

În urmă cu o săptămână, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța anunța că, din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile, respectiv vânt puternic, Portul Constanța era închis.

În Portul Constanţa îşi desfăşoară activitatea 38 de operatori portuari privaţi care pot opera inclusiv cereale, dacă situaţia impune. Dintre aceşti operatori, 13 deţin capacităţi de depozitare (silozuri şi magazii).

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite