Pasagerii zborurilor întârziate nu vor mai fi despăgubiți, dacă aeroportul are personal insuficient | DOCUMENT

0
Publicat:

Comisia Europeană a stabilit de mult timp regulile privind despăgubirea pasagerilor afectați de întârzierea mai mare de 3 ore a zborurilor, exceptând împrejurările excepționale.

Oameni care așteaptă pe bordura din fața Aeroportului Otopeni
Pasagerii zborurilor întârziate nu vor mai fi despăgubiți dacă aeroportul are personal insuficient

Concret, regulile Comisiei Europene prevăd că în cazul în care ați ajuns la destinația finală cu o întârziere de peste 3 ore, aveți dreptul la despăgubiri, cu excepția cazului în care întârzierea a fost cauzată de circumstanțe extraordinare.

Compania aeriană trebuie să dovedească acest lucru furnizând, de exemplu, extrase din jurnalele de bord sau rapoarte referitoare la incidente. Compania trebuie să ofere aceste dovezi organismului național competent, precum și pasagerilor vizați, în conformitate cu dispozițiile naționale privind accesul la documente.

Printre evenimentele care pot fi considerate circumstanțe extraordinare se numără deciziile de gestionare a traficului aerian, instabilitatea politică, riscurile la adresa securității și condițiile meteo nefavorabile.

Situațiile care nu pot fi considerate circumstanțe extraordinare includ:

  • majoritatea problemelor tehnice identificate în cursul operațiunilor de întreținere a avionului sau cauzate de lipsa operațiunilor de întreținere
  • coliziunea dintre o scară mobilă de îmbarcare și avion
  • greve ale personalului transportatorului aerian (grevă internă).

Orice grevă externă unui transportator aerian care afectează operarea companiei aeriene poate fi considerată circumstanță extraordinară. Totuși, pentru a fi scutită de plata despăgubirilor, compania aeriană trebuie să demonstreze că: există o legătură între circumstanțele extraordinare și întârziere sau anulare și ii) întârzierea sau anularea nu ar fi putut fi evitate nici dacă s-ar fi luat toate măsurile rezonabile.

CJUE: lipsa personalului aeroportuar este o „împrejurare excepțională”

Joi, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis însă că și lipsa personalului aeroportuar pentru încărcarea bagajelor care a cauzat o întârziere prelungită a zborului poate constitui o „împrejurare excepțională”.

CJUE s-a pronunțat în cauza C-405/23 | Touristic Aviation Services privind un zbor cu plecare din Köln-Bonn (Germania) cu destinația insula greacă Kos, operat de compania TAS în 2021, care a suferit o întârziere de 3 ore și 49 de minute.

Această întârziere a fost cauzată de mai multe motive, dar în principal de o lipsă de personal al aeroportului Köln-Bonn pentru încărcarea bagajelor în avion.

Un anumit număr de pasageri afectați de această întârziere și-a cedat eventualele drepturi la compensație către Flightright, care a introdus o acțiune împotriva TAS la instanțele germane, susținând că întârzierea respectivă este imputabilă TAS și nu ar putea fi justificată de împrejurări excepționale.

În temeiul dreptului Uniunii , o companie aeriană nu este obligată să plătească o compensație pentru o întârziere prelungită, și anume de mai mult de 3 ore, în cazul în care poate face dovada că întârzierea este cauzată de „împrejurări excepționale” care nu au putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile.

Instanța germană sesizată cu litigiul a solicitat Curții de Justiție să stabilească dacă o insuficiență a personalului administratorului aeroportului responsabil cu încărcarea bagajelor în avioane poate constitui o „împrejurare excepțională”.

Curtea răspunde în mod afirmativ: faptul că personalul administratorului aeroportului responsabil cu încărcarea bagajelor în avioane este în număr insuficient poate constitui o „împrejurare excepțională”. Ne aflăm în prezența unei „împrejurări excepționale” atunci când, în primul rând, evenimentul nu este, nici prin natura sa, nici prin originea sa, inerent exercitării normale a activității companiei aeriene și, în al doilea rând, scapă de sub controlul efectiv al acesteia. Este de competența instanței germane să aprecieze dacă aceste două condiții sunt îndeplinite. Astfel, ea va trebui, în primul rând, să aprecieze dacă, în speță, deficiențele constatate la operațiunile de încărcare a bagajelor trebuie considerate generalizate. Dacă aceasta ar fi situația, deficiențele respective nu ar putea constitui un eveniment inerent exercitării normale a activității companiei aeriene. În al doilea rând, ea va trebui să aprecieze dacă aceste deficiențe au scăpat de sub controlul TAS. Nu aceasta ar fi situația în special dacă TAS ar fi abilitată să exercite un control efectiv asupra administratorului aeroportului. Chiar dacă instanța germană ar constata că lipsa de personal în discuție constituie o „împrejurare excepțională”, TAS va mai trebui, pentru a se exonera de obligația sa de compensare a pasagerilor, să demonstreze, pe de o parte, că această împrejurare nu a putut fi evitată, în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile, și, pe de altă parte, că a luat toate măsurile adaptate situației pentru a remedia consecințele care rezultă din aceasta”, se arată în documentul CJUE.

Decizia CJUE este obligatorie, în egală măsură, pentru celelalte instanțe naționale care sunt sesizate cu o problemă similară.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite