Noile modificări aduse Codului Fiscal, adoptate joi de Guvern. Care sunt acestea

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Prima şedinţă de guvern - cabinet Viorica Dăncilă / Viorica Dăncilă / FOTO Inquam Photos / Octav Ganea / 31 ian 2018

Pragul de sponsorizare a ONG-urilor care activează în domeniul serviciilor sociale a fost majorat, iar nivelul accizei la motorină a fost diminuat a spus premierul Dăncilă, precizând că au fost avizate şi celelalte modificări aduse Codului Fiscal.

Premierul Viorica Dăncilă a afirmat joi, înaintea începerii şedinţei de Guvern, că Executivul va aproba toate modificările Codului Fiscal şi a altor acte normative, propuse de Ministerul Finanţelor, printre acestea numărându-se majorarea, de la 2% la 3,5%, pragului de sponsorizare a ONG-urilor care activează în domeniul servicilor sociale, posibilitatea ca microîntreprinderile să poată opta pentru plata impozitului pe profit, în locul celui pentru cifra de afaceri, dacă valoarea acesteia din urmă este mai mică de 45.000 lei pe an şi au doi angajaţi.  

Alte modificări privesc reducerea nivelului accizei la motorină pentru transportul rutier de mărfuri şi transportul de persoane, dar şi reglementarea reţinerii la sursă a impozitului şi contribuţiilor la sănătate şi pensii pentru persoanele fizice care au încheiat contracte pentru activităţi sportive.

Contribuţiile sportivilor vor fi reţinute la sursă

patronii celor care au încheiat contracte de activitate sportivă vor trebui să completeze şi trimită Fiscului un formular pentru stabilirea şi plata contribuţiilor CAS şi CASS, dacă venitul net obţinut de sportiv este echivalent sau mai mare decât 12 salarii minime brute pe economie (22.800 lei).

Din punct de vedere fiscal, sportivii sunt asimilaţi celor care obţin venituri din proprietate intelectuală, aplicându-li-se aceleaşi cote pentru contribuţii.

Potrivit proiectului de OUG pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unui termen, postat marţi în dezbatere pe site-ul MFP, persoanele care obţin venituri în baza contractelor de activitate sportivă încheiate conform Legii educaţiei fizice şi sportului, „regimul fiscal aplicabil în domeniul contribuţiei de asigurări sociale şi al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate este cel prevăzut pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, din arendă sau din asocieri cu persoane juridice”.

Acciza la motorină va fi diminuată

Astfel, acciza la motorină va fi diminuată cu 183,62 lei/1.000 litri, respectiv cu 217,31 lei/tonă. Măsura se va aplica în cazul transportului rutier de mărfuri în cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri şi cu o greutate brută maximă autorizată de cel puţin 7,5 tone. De asemenea, ea este aplicabilă şi transportului de persoane, regulat sau ocazional, cu excepţia transportului public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 ori M3.

Microîntreprinderile pot opta, în anumite condiţii, pentru plata impozitului pe profit

Firmele vor putea opta între a plăti impozit pe profit sau impozit pe cifra de afaceri. Ele trebuie însă să aibă un capital social de cel puţin 45.000 lei şi cel puţin 2 salariaţi şi vor avea această opţiune o singură dată, potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă al Ministerului Finanţelor.

Acest proiect va permite ieşirea de la regimul de microîntreprinderilor, o măsură promisă companiilor de ministrul Finanţelor după ce anul trecut Guvernul a decis să majoreze de la 500.000 euro la 1 milion euro pragul până la care este aplicat impozitul de 1% pe cifra de afaceri.

Mediul de afaceri a solicitat ca impozitarea cu 1% pe cifra de afaceri până în pragul de 1 milion de euro să fie opţională şi nu obligatorie, deoarece firmele nou-înfiinţate vor plăti un impozit mai mare şi astfel vor fi descurajate.

Majorarea pragului de sponsorizare a ONG-urilor care activează în domeniul măsurilor sociale

Acelaşi act normativ aprobat de Guvern prevede majorarea la 3,5% a cotei de impozit care poate fi transferată pentru susţinerea organizaţiilor nonprofit, însă numai pentru cele care furnizează servicii sociale. Toate celelalte vor primi în continuare 2%.

ONG-urile au solicitat creşterea cotei din impozit cu care pot fi susţinute de contribuabili, pentru a compensa reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%. Acum ministerul Finanţelor a publicat un proiect de ordonanţă de urgenţă pentru a majora această cotă.

Finanţele motivează această iniţiativă spunând că nepromovarea ei ar avea consecinţe negative, în sensul că sunt afectate serviciile sociale furnizate de entităţile nonprofit şi unităţile de cult acreditate să furnizeze servicii sociale cu cel puţin un serviciu social licenţiat, ca urmare a subfinanţării activităţii acestora.

Astfel, potrivit proiectului înaintat, contribuabilii pot dispune asupra destinaţiei unei sume reprezentând 2% sau 3,5% din impozit.

Ei pot alege, pe de o parte, să direcţioneze 2% pentru susţinerea entităţilor nonprofit care se înfiinţează şi funcţionează în condiţiile legii şi a unităţilor de cult, precum şi pentru acordarea de burse private.

Pe de altă parte, ei pot alege să direcţioneze mai mult din impozit, respectiv 3,5%, pentru susţinerea entităţilor nonprofit şi a unităţilor de cult care sunt furnizori de servicii sociale acreditaţi cu cel puţin un serviciu social licenţiat.

Contribuabilii care au realizat venituri din activităţi independente/activităţi agricole, impuşi pe bază de normă de venit, şi/sau din cedarea folosinţei bunurilor, precum şi venituri din drepturi de proprietate intelectuală, care nu au obligaţia depunerii declaraţiei unice, pot dispune asupra destinaţiei unei sume din impozitul datorat pe venitul anual, până la data de 15 martie, inclusiv, a anului următor celui de realizare a veniturilor.

Fiscul va intensifica controalele

Fiscul vrea să colecteze mai mulţi bani la buget în acest an şi a elaborat mai multe măsuri draconice pentru contribuabili, precum controale inopinate la cei cu risc ridicat sau verificarea vânzărilor de maşini second-hand, se arată într-un proiect de ordonanţă de urgenţă publicat de Ministerul Finanţelor.

Iniţiativa are ca scop compensarea impactului financiar determinat de ordonanţa privind măsurile din domeniul impozitului pe profit şi din domeniul impozitului pe veniturile microîntreprinderilor.

Fiscul estimează că vor creşte încasările la bugetul general consolidat cu circa 0,6 miliarde de lei.

Astfel, în acest an ANAF urmează să întreprindă măsuri care vizează, în principal realizarea la nivelul tuturor structurilor din DGAF a unor evaluări suplimentare care să vizeze posibilele practici utilizate de entităţile ce vor fi incluse în control, menite să transfere active şi/sau sume de bani către alte entităţi cu scopul de a îngreuna activităţile de recuperare a sumelor stabilite de ANAF prin structurile de control, cu titlul de prejudiciu.

Astfel, ANAF va iniţia un proiect de evaluare şi analiză la nivelul structurii centrale DGAF-DARSP şi a serviciilor de analiză şi programare pe următoarele coordonate:

- Valorificarea datelor primite de la nivelul DGTI cu privire la sumele declarate şi neachitate în anul 2018 de contribuabili în sensul agregării acestora la nivel de cod CAEN şi includerea în analiza de risc cu prioritate a primelor 13 coduri CAEN (debite totale neachitate peste 50 mil lei) care contribuie în proporţia cea mai mare la totalul sumelor neîncasate.

- Evaluarea din bazele de date existente la nivelul ANAF a situaţiei patrimoniale a societăţilor ce fac obiectul analizelor de risc şi utilizarea acestor informaţii ca şi criteriu de prioritizare a controalelor antifraudă, având în vedere că în cazul societăţilor care au obligaţii fiscale neachitate dar valoarea patrimoniului este semnificativ mai mică, încasarea acestora se realizează cu dificultate şi nu contribuie la diminuarea arieratelor şi creşterea gradului de colectare la nivelul ANAF.

Totodată, Fiscul va monitoriza achiziţiile intracomunitare – acţiune cu caracter permanent.

ANAF va monitoriza în colaborare cu organele vamale importurile mărfurilor cu risc fiscal ridicat. Fiscul va desfăşira de acţiuni comune cu autoritatea vamală, reprezentanţii IGPR şi IGPF vizând activitatea desfăşurată de entităţile care efectuează importuri de bunuri în România.

Totodată, vor fi desfăşurate acţiuni privind verificarea tranzacţiilor constând în tranzacţii intracomunitare cu autovehicule second hand.

Inspectorii vor mai efectua acţiuni de monitorizare şi control în principalele centre de comercializare en-gross a mărfurilor cu risc fiscal ridicat.

Totodată, va fi intensificată monitorizarea activităţilor de comerţ desfăşurate în mediul online şi vor fi efectuate controale antifraudă la entităţile cu riscuri fiscale semnificative identificate.

Totodată, va fi intensificată efectuarea de controale inopinate la contribuabili cu risc fiscal ridicat şi pentru care există un grad ridicat de certitudine în ceea ce priveşte stabilirea de obligaţii fiscale suplimentare de plată.

Şi contribuabilii care au înregistrat o diminuare a obligaţiilor fiscale declarate faţă de perioadele anterioare vor fi vizaţi de intensificarea controalelor fiscale.

Mai mult, va fi îmbunătăţită analiza de risc şi selectarea contribuabililor pentru inspecţie fiscală prin diversificarea criteriilor de risc folosite în vederea identificării unui grup ţintă de contribuabili, respectiv o ramură economică, un sector de activitate sau de servicii în cadrul căruia au fost identificate diminuări de obligaţii fiscale.

Totodată, selectarea perioadelor care vor fi supuse inspecţiei fiscale se va efectua în funcţie de riscul fiscal identificat. Prin această măsură se va asigura reducerea duratei inspecţiei fiscale, aspect care va conduce la creşterea numărului de inspecţii fiscale ce vor fi derulate în anul 2018.

Vor fi, de asemenea, monitorizate permanent toate formele de executare silită a debitorilor.

Fiscul va mai organiza acţiuni complexe de executare silită la debitorii semnificativi ai bugetului general consolidat, în vederea identificării metodelor de sustragere de la plata obligaţiilor fiscale prin investigarea debitorului persoană juridică, a societăţilor afiliate acestora, în corelaţie cu patrimoniul persoanelor fizice care pot avea calitatea de persoană asupra căreia poate fi atrasă răspunderea solidară sau patrimonială.

Va mai fi, de asemenea, verificată situaţia debitorilor care nu figurează în baza de date cu conturi bancare şi înregistrează obligaţii restante pentru luarea tuturor măsurilor de identificare a conturilor bancare din surse alternative, respectiv: deconturi TVA, tranzacţii bancare în trezorerie, identificarea în evidenţa contabilă a debitorilor prin solicitarea documentelor acestora conform art. 58 din CPF, sau prin deplasări la domiciliu fiscal al debitorului.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite