Meta, amendată cu 390 milioane de euro. „Procesează date cu caracter personal în scopuri de publicitate ţintită”

0
Publicat:

Grupul american Meta, compania-mamă a Facebook, a primit miercuri două amenzi în sumă totală de 390 milioane de euro pentru încălcarea Regulamentului general privind protecţia datelor (GDPR/RGPD), informează AFP.

Logo Meta, firma mamă a rețelei de socializare Facebook. FOTO Arhivă
Logo Meta, firma mamă a rețelei de socializare Facebook. FOTO Arhivă

Anunțul a fost făcut de Comisia irlandeză pentru protecţia datelor (DPC), care acţionează în numele Uniunii Europene, arată sursa citată, potrivit Agerpres.

Conform unui comunicat al Comisiei irlandeze, Meta şi-a încălcat „obligaţiile în materie de transparenţă„ şi se foloseşte de o bază juridică eronată „pentru a procesa datele cu caracter personal în scopuri de publicitate” ţintită.

Sancţiunile vin după adoptarea, in decembrie 2022, a trei decizii cu caracter obligatoriu de către Comitetul european privind protecţia datelor (CEPD).

Una dintre ele, referitoare la WhatsApp, a fost notificată ulterior DPC şi va face obiectul unei decizii săptămâna viitoare, sarată Agerpres.

Gigantul american e acuzat de Asociaţia NOYB de apărare a vieţii private, aflată la originea celor trei plângeri împotriva Meta, că reinterpretează consimţământul „ca un simplu contract de drept civil” care nu permite refuzarea publicităţii ţintite.

Autoritatea irlandeză propusese în octombrie 2021, un proiect de decizie care valida baza juridică utilizată de Facebook şi propunea o amendă între 26 şi 36 milioane de euro pentru lipsă de transparenţă.

Comisia Naţională de Informatică şi Libertăţi (CNIL, autoritatea franceză de protecţie a datelor personale) şi alte autorităţi de reglementare au considerat proiectul de sancţiuni mult prea slab.

Opţiune de consimţământ da/nu

Autoritățile amintite au cerut CEPD să judece diferendul, iar aceasta le-a dat câştig de cauză în chestiunea bazei juridice.

NOYB consideră că decizia va obliga Meta să creeze „o opţiune de consimţământ da/nu„ pentru utilizarea datelor personale ale utilizatorilor săi, fără de care compania nu le poate utiliza datele personale pentru o publicitate personalizată„'.

Meta şi-a exprimat „dezamăgirea„ faţă de decizie şi şi-a anunţat intenţia de a face apel,„atât pe fond, cât şi faţă de amenzi”, potrivi unei declarații transmise AFP.

Meta consideră că dezbaterile în jurul bazelor juridice pentru procesarea datelor personale durează de ceva timp, iar companiile sunt confruntate cu o lipsă de certitudini de reglementare în acest domeniu,

Aceste decizii nu împiedică publicitatea ţintită sau personalizată (...).Firmele de publicitate pot continua să utilizeze platformele noastre pentru a viza clienţi potenţiali, a-şi dezvolta activitatea şi a crea noi pieţe”, adaugă Meta.

În septembrie, autoritatea irlandeză a condamnat gigantul californian la o amendă de 405 milioane de euro pentru abateri în ce priveşte procesarea datelor minorilor, iar în noiembrie la o amendă de 265 milioane de euro pentru protejarea insuficientă a datelor utilizatorilor, arată Agerpres.

În octombrie, Turcia a amendat Meta Platforms Inc, firma mamă a Facebook, cu 346,7 milioane de lire (18,64 milioane de dolari), pentru încălcarea legislaţiei din domeniul concurenţei.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite