Liga I a făcut găuri în bugetele posturilor tv

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Din cele 85 de milioane de euro plătite pentru drepturile TV, fostul consorţiu Intact – RCS&RDS a recuperat doar 6,38 milioane de euro din publicitatea TV. Drepturile TV pentru Liga I au fost o afacere proastă pentru Antena 1, GSP TV şi Digi Sport. Televiziunile nu şi-au amortizat investiţiile în difuzarea meciurilor.

În ultimele trei sezoane de Liga I (2008-2011), partidele transmise de Antena 1 au generat vânzări de publicitate în valoare de 4,35 milioane de euro. Canalul GSP TV, lansat în vara lui 2008, nu a reuşit decât să adune 1,92 milioane de euro din publicitatea vândută.

La rândul său, Digi Sport, televiziunea operatorului de cablu RCS&RDS inaugurată în vara lui 2009, a câştigat doar 115.000 de euro. Sumele au fost calculate de „Forbes România" pe baza punctelor de audienţă obţinute de reclamele difuzate în cadrul meciurilor transmise live, a partidelor redifuzate şi a programelor (talk-show, ştiri) care au avut drept subiecte Liga I. „Este clar că nu a fost o afacere profitabilă", afirmă Marian Petcu, Communication Director la agenţia Starcom Media.

Află pe Forbes.ro de ce s-a prăbuşit publicitatea

Principala cauză a acestor vânzări ridicole este prăbuşirea pieţei de publicitate, începând cu 2009. În anul precedent, când consorţiul Intact - RCS&RDS câştigase licitaţia pentru drepturile TV pentru 85 de milioane de euro, perspectivele acestei afaceri erau „luminoase". (Între timp, cei doi parteneri au rupt consorţiul şi s-au dat reciproc în judecată din alte motive financiare.) Până în 2008, piaţa de publicitate crescuse anual cu două cifre procentuale şi „viitorul suna bine.

Dar criza economică a lovit puternic piaţa de publicitate. Bugetele de comunicare s-au redus drastic începând cu 2009 (cu 50-60%) şi au continuat să scadă şi în 2010. Criza a muşcat din preţurile de vânzare a publicităţii TV (Cost Per Point - CPP), în defavoarea televiziunilor. Aşa încât drepturile TV pentru Liga I, un produs-premium, n-au mai avut clienţii publicitari care să-i asigure recuperarea investiţiei în următorii trei ani de criză. „Chiar şi în condiţiile în care piaţa de publicitate ar fi continuat să crească, suma nu ar fi putut fi acoperită integral, dar diferenţele dintre costuri şi venituri ar fi fost mai mici", consideră Marian Petcu.

Audienţe mici la Digi Sport

Meciurile difuzate de Antena 1 au obţinut audienţe bune, în primul sezon (2008-2009). Tot atunci, GSP TV a transmis grosul partidelor din Liga I, dar având distribuţie numai pe reţeaua RCS&RDS, meciurile au livrat volume mici de audienţe pentru reclame. În ultimii doi ani, Digi Sport a difuzat cele mai atractive partide din Liga I. Acest lucru nu i-a adus venituri importante din publicitate, de vreme ce punctul de audienţă la un meci se vinde în medie cu 65 de euro. Pe de altă parte, este imposibil de evaluat câţi abonaţi a câştigat RCS&RDS de pe urma fotbalului intern, în absenţa unor date oficiale şi confirmate. (Neoficial, operatorul ar avea în prezent în jur de două milioane de abonaţi.)

Mai puteţi citi în numărul 57 al revistei „Forbes România"

- Cosmopolitul Adamescu. Alexander Adamescu, fiul lui Dan Grigore Adamescu, unul dintre cei mai bogaţi români, preferă să rămână o voce discretă în mediul românesc de afaceri. Chiar şi când vorbeşte în limbajul asigurărilor.

- Arhitecţii viitorului. După ce au proiectat de la zero un oraș al viitorului în deșertul din Emiratele Arabe, au lucrat cu familia Gaddafi și au transformat Parisul într-un oraș ecologic, fără trafic sau mașini, fraţii Zielinski acceptă provocarea remodelării Bucureștiului.

- L-ai finanţa pe omul ăsta? Traian Brumă are 28 de ani, câştigă 1.500 de lei lunar, locuieşte cu părinţii în Bucureşti şi va schimba modul cum privim educaţia în România.

- Moda caprelor. Caprele dau un lapte mai sănătos decât oile. Nu, nu veţi reciti un text din manualul de zoologie, ci o analiză despre noua tendinţă din lumea fermierilor.

- Viitor investitor. În doar trei luni, Corneliu Scarlat a reuşit, cu bani virtuali, să câştige de trei ori şi jumătate suma investită în acţiuni listate pe BVB. Intuiţie, strategie sau noroc?

image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite