Încă un manager privat învins de sistemul feroviar: şeful CFR Marfă, Mustafa Aysun, şi-a dat demisia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După ce luni, 15 aprilie, Consiliul de Administraţie al CFR SA a fost demis în urma respingerii planului de administrare a companiei de stat, un alt manager privat pleacă de la conducere: Mustafa Aysun, preşedintele Consiliului de Administraţie al CFR Marfă.

Surse apropiate situaţiei au declarat pentru „Adevărul“ că Mustafa Aysun, de profesie economist, şi-a dat demisia din funcţia de preşedinte al Consiliului de Administraţie al CFR. Contactat de „Adevărul“, Aysun nu a dorit să comenteze aceste informaţii, însă nici nu le-a infirmat.   

Aysun ocupa această funcţie de la jumătatea lunii februarie, când Ministerul Transporturilor i-a numit pe membrii Consiliului de Administraţie pe baza pe baza Ordonanţei de Urgenţă 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice. Ceilalţi membri ai CA sunt Alexandru Dragoş Drăghici (ales de CA pentru funcţia de director general), Liviu Radu, Bogdan Constantinescu, Dan Constantinescu, Ionuţ Georgescu şi Dan Belcea.

Fenechiu a precizat la momentul numirii managerilor privaţi că nu îi cunoaşte personal pe membrii din noua conducere a companiei, aceştia fiind selectaţi după CV, dar că managerii vor avea o activitate grea, complexă şi foarte multă muncă.

Oficialul a arătat că administratorii şi directorul general nu au atribuţii directe în privatizarea companiei, însă le-a solicitat să lucreze cu Ministerul Transporturilor în interesul statului român mai mult decât în interesul CFR Marfă, scopul fiind valorificarea acţiunilor companiei la un preţ cât mai ridicat.

Decizia lui Aysun Mustafa de a demisiona de la conducerea CFR Marfă vine într-o perioadă în care apele sunt tulburi în mai toate companiile cu manageri privaţi din subordinea Ministerului Transporturilor. 

Luni, 15 aprilie, Consiliul de Administraţie al CFR a fost înlocuit după ce planul de administrare a fost respins. Lucian Isar, preşedintele CA, şi Dimitris Sophocleous, directorul general al companiei, au fost demişi. 

Surse din piaţă au declarat pentru „Adevărul“ că Dimitris Sophocleous a fost îndepărtat de la conducerea CFR la insistenţele lui Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, acesta fiind deranjat de măsurile „îndrăzneţe“ ale grecului. 

Ulterior, Lucian Isar a vorbit la Adevărul Live despre presiunile executate de oficialii din Transporturi asupra conducerii CFR, dar şi despre mizele tensiunilor dintre managerii privaţi şi reprezentanţii ministerului. 

„Presiunile au fost de la cereri pentru anumite persoane să fie puse sau menţinute în anumite poziţii sau cereri ca anumite departamente să fie mutate la nivel de minister, din punct de vedere al operaţiunilor, au fost numeroase situaţii în care au existat cerinţe de a face lucruri sau ca anumite persoane să se ocupe de anumite lucruri. Ultima găselniţă pentru fondurile europene era ca CFR să semneze delegarea anumitor autorităţi către o unitate din minister, lucru pe care noi nu l-am acceptat pentru că nu aveam în acel moment toate opiniile legale să vedem dacă putem face acest lucru”, a declarat Lucian Isar.  

Lucian Isar admite că CFR este o companie „plină de căpuşe“, cu multe deficienţe, dar crede că aceasta poate fi restructurată, nu peste noapte, şi doar dacă nu se cedează la presiuni politice. Fostul board al CFR SA a rezistat trei luni acestor presiuni până ce factorul politic a determinat schimbarea lui,  dar Lucian Isar consideră că acesta este totuşi un început bun pentru managementul privat.  

Dacă nu se rezistă la presiuni, precizează Isar, este foarte probabil ca CFR să ajungă în situaţia Oltchim sau a Regiei Autonome pentru Activităţi Nucleare (RAAN).     

Isar, care este membru şi în Consiliul de Administraţie al Tarom, companie sub autoritatea Ministerului Transporturilor, a spus că presiuni din partea factorului politic există şi la vârful operatorului aerian public, adăugând că s-a observat că managerii privaţi străini sunt „incomozi“ pentru şefii din minister. 

Consiliul de Administraţie al Tarom este condus de belgianul Christian Heinzmann, acesta preluând mandatul după ce austriacum Heinrich Vystoupil a renunţat la şefia companiei de stat la numai 10 zile de la numirea în funcţie. 

Surse apropiate companiei au declarat pentru „Adevărul“ că ministrul Relu Fenechiu a încercat să-i atragă de partea sa pe unii din membrii CA ai Tarom pentru a vota în cadrul şedinţelor împotriva deciziilor propuse de Heinzmann. 

Trăgând linie, managerii privaţi străini – Dimitris Sophocleous, Mustafa Aysun şi Christian Hainzmann – nu sunt într-o relaţie foarte bună cu reprezentanţii din minister tocmai pentru că planurile lor la conducerea acestor companii incomodează sau au incomodat anumite de interese de partid, mai susţin sursele citate.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite