Guvernul a înființat o nouă companie feroviară, cu atribuţii strategice în caz de război. Cine o va conduce

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Guvernul a aprobat miercuri înfiinţarea unei noi companii feroviare - Carpatica Feroviar - „pentru deservirea nevoilor de apărare a țării”, care va asigura activități de interes strategic, dar și comercial.

Tren al CFR Marfă
Situația CFR Marfă este precară în acest moment, statul fiind nevoit să recupereze ajutorul de stat

Potrivit actului normativ aprobat de Executiv, „înființarea Carpatica Feroviar SA, va avea obligația legală de a asigura transporturile strategice ale statului român. Societatea va desfășura activități: de interes strategic - pentru asigurarea necesității de mobilitate prioritizată, ținând cont de parteneriatele României rezultate din obligațiile sale internaționale și de nevoia de acoperire a transportului de marfă în situații de criză;  comercial – fiind o societate cu capital de stat, finanțată din surse proprii, ce va realiza transporturile feroviare de marfă, venind în completarea cerințelor pieței de transport feroviar”.

Altfel spus, Carpatica Feroviar va prelua activitatea CFR Marfă în caz de război, transportând inclusiv trupe când va fi cazul.

Cine va conduce Carpatica Feroviar

În ce privește conducerea companiei nou înființate, Guvernul precizează că „primii administratori ai societății sunt Găvruță Adrian-Daniel, Staicu MihailGeorge, Radu Alexandru, Nuncă Otilia-Florentina și Budescu Gabriel”.

Mandatul acestora va înceta de drept la data desemnării, de către adunarea generală a acționarilor, a administratorilor selectați potrivit procedurii de selecție și nominalizare prevăzută în legislația privind guvernanța corporativă - OUG nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare.

În sprijinul aprobării proiectului, inițiatorii au invocat războiul din Ucraina, situația precară a CFR Marfă, de la care statul trebuie să recupereze ajutorul de stat de 2,6 miliarde de lei plus dobânzi, dar și obiectivele asumate părin PNRR.

Mobilitatea militară

Mobilitatea Militară reprezintă un element nou introdus de către Comisia Europeană pentru perioada de programare 2021 - 2027, acesta fiind inclus și în Regulamentul privind Mecanismul pentru Interconectarea Europei 2021 - 2027 (CEF 2.0), se arată în Nota de fundamentare a actului normativ.

Având în vedere dublul statut al României ca membră a NATO şi a Uniunii Europene, statul român are o serie de obligaţii şi responsabilităţi atât în situaţii de criză cât şi de război ce afectează statele membre ale celor două organizaţii amintite. În plus, statul român se implică activ şi în cazul unor urgenţe umanitare în afara frontierelor naţionale, împreună cu structuri NATO sau UE.

Statul român și-a asumat creșterea mobilității militare prin aderarea la cooperarea structurată permanentă (PESCO) și în cadrul Summit-ului NATO din luna iunie 2018. Mobilitatea militară pe calea ferată este un factor cheie de facilitare a circulației rapide și fără întreruperi a personalului, tehnicii și echipamentelor militare pentru activități de rutină, pentru deplasarea în și din zonele de desfășurare a exercițiilor militare, precum și pe timpul situațiilor de criză și de război”, se arată în documentul citat. 

În vederea satisfacerii nevoilor de apărare a ţării şi în limita obiectului său de activitate, Societatea are următoarele obligaţii:

a) să participe împreună cu ceilalţi factori responsabili la întocmirea şi la punerea în aplicare a planului de mobilizare;

b) să asigure rezervele şi capacităţile necesare îndeplinirii sarcinilor de mobilizare;

c) să întocmească documentele privind completarea forţei de muncă necesare în caz de război cu personal cu obligaţii militare;

d) să asigure protecţia civilă a personalului propriu, a călătorilor şi a bunurilor încredinţate pentru transport în cazul unor situaţii speciale, inclusiv al calamităţilor.

Situația precară a CFR Marfă

Pe de altă parte, statul român are obligația de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene C(2020) 1115 final din 24.02.2020 (în continuare, Decizia), acordat Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă “C.F.R. Marfă” SA.

Nerecuperarea urgentă a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobânzi) poate conduce la costuri accesorii a căror valoare poate mări considerabil suma declarată ca ajutor de stat. Ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes strategic, pentru deservirea nevoilor de apărare a țării, precum și pentru asigurarea necesității de mobilitate prioritizată, în condițiile legii”, se mai arată în documentul citat, cu precizarea că neadoptarea urgentă a proiectului de act normativ poate atrage riscul declanșării procedurii de infringement față de statul român.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite