Firmele de deszăpezire, învinse de viscol. Cum explică drumarii haosul de pe şosele

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Chiar dacă drumarii lucrează non-stop, cu toate utilajele din dotare, autorităţile au fost nevoite să închidă mai multe şosele din cauza nămeţilor.

Sutele de firme de deszăpezire care lucrează sub coordonarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) au scos în teren toate utilajele disponibile. Dar ninsorile au fost atât de abundente încât bătălia cu nămeţii este deocamdată pierdută pe mai multe tronsoane.

Dintr-un total de 17.721 de kilometri de autostrăzi şi drumuri naţionale, un număr de 1.544 de kilometri de sectoare au fost închise temporar din cauza fenomenelor meteorologice extreme“, a postat ministrul delegat pentru Infrastructură, Dan Şova, pe blogul său personal.

Potrivit acestei surse, şoselele închise din cauza viscolului reprezentau, la momentul postării, „27 de sectoare de DN şi autostrăzi“, adică „9% din reţeaua de autostrăzi şi drumuri naţionale administrate de CNADNR“.

Reamintim că statul a alocat, în toamna anului trecut, 765 de milioane de lei (173 de milioane de euro) pentru programul de deszăpeziri din sezoanele 2013-2014 şi 2014-2015. Sumele alocate sunt suficiente (sunt chiar mai mari decât în sezoanele anterioare), utilajele lucrează din plin, dar iată că mai mult de 25 de sectoare de drum au trebuit să fie închise din cauza nămeţilor.

Pentru a vedea din ce motive sunt, totuşi, închise drumurile, „Adevărul“ i-a contactat pe reprezentanţii unor companii de deszăpezire care acţionează în zonele cele mai afectate de viscol.

„Nu ne putem lupta în aşa hal cu natura“

Marin Târnovan, responsabil cu deszăpezirea al asocierii Selina-Astalrom pentru tonsonul de Autostradă A2 în judeţul Călăraşi, DN 21 Călăraşi-Slobozia, DN 3 Fundulea-Călăraşi şi DN 31 Mănăstirea-Călăraşi, toate închise circulaţiei zilele trecute, a declarat că toate cele 31 de utilaje deţinute sunt „pe teren“ încă de la primele ninsori. Numai pe Autostrada A2 utilajele au funcţionat de luni, ora 8.00, întrucât „n-am putut să ieşim, era un vânt...“.
„Pe autostrada A2, zăpada este de 60 de centimetri. Avem zăpadă şi de 2 metri la kilometrul 105“, ne-a spus Marin Târnovan.

El a explicat că drumurile naţionale sunt prioritate pentru deszăpezire, însă pe unele tronsoane, deşi utilajele au funcţionat, circulaţia a fost închisă pe timp de noapte din cauza vizibilităţii reduse sau s-a circulat în coloană pe timp de zi.

Suntem pe baricade. Nu ne putem lupta în aşa hal cu natura. Zi şi noapte suntem pe teren, dar trebuie să ţină şi vremea cu noi“, a mai spus responsabilul cu deszăpezirea al asocierii Selina-Astalrom.

„Am consumat 50.000 de litri de motorină“

Pe Autostrada A3 Bucureşti-Ploieşti nu s-a circulat zile la rând, aceasta fiind acoperită de munţi de zăpadă în ciuda faptului că 11 utilaje curăţă şoseaua încă de vineri. Marius Bucur, reprezentant al firmei Rebelis Construcţii, care se ocupă de deszăpezirea Autostrăzii A3, dar şi a Drumului Naţional 1 pe sectorul aferent judeţului Prahova, spune că toate utilajele companiei au început deszăpezirea încă de vineri. Însă de dispunerea acestora în teren se ocupă administratorul naţional al infrastructurii rutiere.

CNADNR dispune dacă se circulă sau nu, noi doar putem utilajele la dispoziţie acolo unde ni se cer, personalul şi motorina. De vineri am consumat 50.000 de litri de motorină cu toate cele 110 utilaje“, a spus Bucur.

Tot Rebelis Construcţii se ocupă şi de deszăpezirea DN 1B Mizil-Buzău şi DN 1D Albeşti-Urziceni, drumuri închise circulaţiei de CNADNR, însă reprezentantul companiei dă asigurări că utilajele au fost pe teren încă de vineri şi că pe tronsoanele din judeţul Prahova s-a circulat, numai că drumul „se înfunda“ la intrarea în judeţele vecine.
 


Câţi bani dă statul pentru deszăpeziri

CNADNR finanţează deszăpezirile cu fonduri estimate astfel: 109 milioane de lei la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi, 104,9 milioane de lei la DRDP Constanţa, 61,9 milioane de lei la DRDP Craiova, 95,9 milioane de lei la DRDP Braşov, 106,1 milioane de lei la DRDP Cluj, 148,5 milioane de lei la DRDP Bucureşti şi 138,8 milioane de lei la DRDP Timişoara.


Citeşte mai multe ştiri pe aceeaşi temă:

Cod portocaliu de viscol în 8 judeţe şi Cod galben în Capitală şi în 9 judeţe

Opt judeţe din ţară se află, luni dimineaţă, sub Cod portocaliu de viscol şi ninsori, iar alte nouă judeţe, inclusiv Capitala, se află sub Cod galben. Specialiştii au emis duminică, pentru prima oară, avertizare nowcasting de Cod roşu de vreme rea.

Lista completă a drumurilor închise şi a celor care au restricţii de circulaţie

Avertizările de Cod galben şi Cod portocaliu de viscol şi vânt au îngreunat şi chiar închis circulaţia pe mai multe drumuri importante din ţară. Din cauza condiţiilor meteo, circulaţia pe autostrăzile Bucureşti - Constanţa (A2) şi Bucureşti - Ploieşti (A3), dar şi pe mai multe drumuri din ţară rămâne închisă şi luni.

FOTO Viscolul ne-a lăsat fără trei autostrăzi şi fără mai multe drumuri naţionale. Codul portocaliu de vreme rea, restrâns de ANM

Autostrăzile Bucureşti – Piteşti (A1), Bucureşti – Constanţa (A2) şi Bucureşti – Ploieşti (A3), dar şi mai multe de drumuri naţionale au fost închise duminică în urma ninsorilor abundente, potrivit Infotrafic. Spre seară, ANM a restrâns codul portocaliu şi galben de vreme rea, în timp ce codul roşu pentru judeţele Brăila, Buzău şi Vrancea a fost ridicat la ora 21.00.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite