Dunca, ANPC: Există IFN-uri care dau credite cu dobândă de 5.000% pe an şi fac campanii agresive. Acestea trebuie reglementate, iar dobânda plafonată

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Băncile au oferit doar soluţii temporare pentru cei cu credite în franci elveţieni, în ciuda faptului că francul a urcat de la 2,2 lei în 2007 la 4,17 lei acum
Băncile au oferit doar soluţii temporare pentru cei cu credite în franci elveţieni, în ciuda faptului că francul a urcat de la 2,2 lei în 2007 la 4,17 lei acum

Băncile ar trebui să fie mai deschise către consumatori deoarece încrederea în bănci este la un nivel foarte jos, a declarat Marius Alexandru Dunca, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), în cadrul unui forum organizat cu ocazia ”Zilei Consumatorului de Servicii Financiare”.

El a exemplificat prin împărţirea riscului valutar între bănci şi consumatori, prin faptul că nu ar trebui să existe credite cu dobânzi de 5.000%, iar activitatea de recuperare a creanţelor ar trebui reglementată, astfel încât ”recuperatorii” să nu mai ameninţe familiile sau copiii celor cu credite restante.

”Avem nevoie şi de consumatori. Vreau să vă rog să fiţi atenţi şi la riscul valutar, să fie împărţit, astfel încât să nu fie doar într-o parte. De asemenea, trebuie  să vedeţi ce sunt şi recuperatorii de credite: avem sesizări de la consumatori că le sunt ameninţate familiiile, copiii, vecinii sunt sunaţi... Vreau să mă lămuriţi şi ce este cu acele IFN-uri cu dobânzi de 5.000%? Adică iau un euro credit şi trebuie să dau înapoi 5.000”, a afirmat Dunca.

Campanii agresive pe Facebook

Dunca a afirmat că ”aceste IFN-uri duc campanii agresive pe Facebook” şi că dobânda ar trebui plafonată. El a spus că trage un semnal de alarmă astfel încât consumatorii să citească foarte bine contractul. ”Nu se poate să iei un credit de 10.000 de euro şi apoi să trebuiască să dai înapoi 500.000, să vină să îţi pună poprire pe maşină, casă, tot”, a completat preşedintele ANPC.

Reglementări  stricte pentru recuperatorii de credite

În privinţa recuperatorilor de credite, el a cerut ca aceste societăţi să fie reglementate prin lege şi să vină ulterior să se înregistreze la ANPC, astfel încât să fie autorizate şi supravegheate, iar consumatorii de servicii financiare să nu mai fie hărţuiţi.

El a completat că ANPC ”ţine cu consumatorul”, dar doar acolo unde acesta are dreptate. ”Unde nu are, trebuie să vedem cum reglementăm problema”, a conchis el.

La rândul său, Adriana Ahcearliu - preşedintele Asociaţiei Societăţilor Financiare ALB România - a declarat că, pe lângă drepturi, consumatorii trebuie să conştientizeze că au şi responsabilităţi şi că este datoria lor să se informeze.

În schimb, Mihaela Manolescu, şeful unităţii de Produse şi Servicii Financiare din cadrul ANPC, a relatat că există consumatori care preferă anumite servicii financiare în urma impresiilor lăsate de reclame, iar apoi le sunt puse în faţă documentaţii stufoase, fără a le fi explicate clauzele şi comisioanele. Ea a mai adus în discuţie şi faptul că de multe ori un produs financiar este aprobat doar telefonic, ceea ce face ca acei consumatori să nu mai aibă timp să analizeze oferta.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite