De ce cumpără românii mașini electrice și ce rol au preocupările legate de costuri și de mediu

0
Publicat:

Piața vehiculelor electrice din România este în creștere rapidă, în conformitate cu tendințele globale, ajungând la o cotă de piață de 10% în mai 2023, în timp ce automobilele diesel reprezentau 13%.

Mașini electrice puse la încărcat
Românii sunt tot mai interesați de mașinile electrice

Consumatorii sunt din ce în ce mai încrezători în ceea ce privește achiziționarea de mașini electrice (EV), în condițiile în care costurile în creștere ale combustibililor, preocupările legate de mediu și costurile mai mici de proprietate determină o creștere bruscă a intenției de cumpărare a vehiculelor electrice, potrivit unui nou studiu realizat de EY.

EY Mobility Consumer Index 2023, un raport anual lansat în 2020 care oferă informații despre tendințele globale în domeniul auto, arată că, dintre cei care spun că doresc să achiziționeze un vehicul, mai mult de jumătate (55%) intenționează să cumpere un vehicul complet electric sau un vehicul hibrid plug-in în următorii doi ani.

Este important faptul că 38% dintre aceștia spun că preţurile ridicate ale combustibililor pentru vehiculele cu motor cu ardere internă (ICE) reprezintă principalul motiv pentru a cumpăra un VE. Acesta este primul an în care prețul ridicat al combustibililor este citat ca principal motiv pentru trecerea la mașini electrice, depășind preocupările legate de mediu și creșterea penalităților pentru vehiculele cu motoare cu ardere internă, care obișnuiau să fie pe primul loc.

Cel mai recent raport arată că încrederea consumatorilor în mașini electrice a crescut în mod semnificativ, intenția de cumpărare fiind în creștere pe majoritatea piețelor, inclusiv în SUA (+19%), Suedia (+12%) și Japonia (+11%).

Stimulentele guvernamentale, cum ar fi Legea privind reducerea inflației (IRA) din SUA, au, de asemenea, impact și se așteaptă să ducă la o creștere suplimentară a vânzărilor în acest an.

În China continentală, deși guvernul a pus capăt subvențiilor pentru vehiculele electrice în 2022, înclinația consumatorilor către vehiculele electrice continuă să crească, determinată de o combinație între eforturile sporite ale producătorilor de automobile în cercetare și dezvoltare, prețurile competitive și disponibilitatea mai largă a modelelor accesibile.

SUV-urile sunt tipul preferat de cei mai mulţi potențialii cumpărători de VE în toate zonele geografice. În timp ce 43% dintre respondenți își arată intenția de a cumpăra un e-SUV, 33% înclină spre achiziționarea unui sedan.

Aproximativ 88% dintre respondenți își arată disponibilitatea de a plăti o primă pentru EV-uri, față de 80% în 2022. Un procent care variază de la 11% până la 20% este prima de preț pe care majoritatea respondenților se declară dispuși să o plătească pentru un EV.

Mihai Drăghici, Partener, Consultanţă, EY România: „Piața vehiculelor electrice din România este în creștere rapidă, în conformitate cu tendințele globale. EV-urile din România capătă acum o cotă de piață semnificativă, de 10% în mai 2023, în timp ce automobilele diesel reprezentau 13%. Tendința indică o traiectorie promițătoare spre un viitor în care înmatriculările de EV-uri vor depăși mașinile diesel, posibil chiar de anul viitor. Această schimbare reflectă, de asemenea, preferința din ce în ce mai mare pentru mobilitatea sustenabilă în România.

Îngrijorări persistente în rândul consumatorilor

În timp ce îngrijorările legate de costurile inițiale de achiziție s-au diminuat, odată cu apariția unor modele mai accesibile, 31% dintre respondenți spun că lipsa stațiilor de încărcare este cea mai mare îngrijorare a lor atunci când se gândesc să cumpere un vehicul electric.

Această îngrijorare se confirmă pe mai multe piețe, cum ar fi SUA, China, Marea Britanie sau Germania și aici încărcarea vehiculelor electrice fiind considerată cea mai mare preocupare.

Mașină electrică versus mașina pe motorină

De altfel, o analiză comparativă a costurilor arată că este mult mai ieftin să folosești o mașină electrică, decât una diesel, după cum argumenta recent Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă.

Consumul de combustibil. Pentru a călători la aceeași distanță, un vehicul electric necesită de 3 ori mai puțină energie decât un vehicul convențional cu motor cu combustie.

Într-o analiză energetică "de la sondă la roată", autovehiculele cu benzină necesită următorii pași: rafinarea țițeiului, livrare, transformarea combustibilului în energie mecanică de către motor.

Eficiența globală a acestui proces este de aproximativ 18-19%.

Fazele legate de vehiculele electrice, includ: producția de energie electrică, transportul pe rețea, transformarea de către motor a energiei electrice stocate în baterii în energie mecanică.

În acest caz, eficiența globală se ridică la aproximativ 52%.

Costuri cu energia. Dieselul este cel mai scump tip de combustibil pe care îl puteți pune într-o mașină din cauza cererii mari pe piață, dar și a impozitării mai mari pe care o primește din cauza „murdăriei” percepute. Un alt motiv este faptul că mașinile diesel sunt în scădere în popularitate, pe măsură ce creșterea popularității vehiculelor electrice și a modelelor pe benzină eficiente cu motoare mici continuă. Mașinile electrice primesc o mare parte din aprecieri datorită costurilor de încărcare mici. Acest lucru se datorează în mare parte extinderii infrastructurii pentru încărcătoarele pentru vehicule electrice și disponibilității pe scară largă a energiei electrice. În unele cazuri, veți putea folosi încărcarea gratuită, care poate fi găsită la locurile de muncă sau supermarketuri.

Va trebui să luați în considerare costul achiziționării și instalării unui încărcător auto pentru casă dacă doriți să încărcați un vehicul electric de acasă. Aceasta costă aproximativ 400 euro.

Tabel Costurile de funcționare dintre modelele diesel, benzină, GPL și cele electrice.

tabel 1 png

Întreținere. Vehiculele tradiționale pe benzină și diesel conțin peste 100 de piese în mișcare. Pe de altă parte, majoritatea mașinilor electrice au un total de sub 5 părți reale în mișcare, ceea ce le face mult mai ușor și mai puțin costisitor de întreținut. Frânarea regenerativă contribuie, de asemenea, la o uzură mai mică a anvelopelor și la sistemelor de frânare. În general, aceasta înseamnă că costul întreținerii unui vehicul electric pe durata de viață va fi mult mai mic decât cel al unei mașini diesel sau pe benzină convenționale. Singurul inconvenient, în prezent, se referă la faptul că serviciile dedicate maşinilor electrice se găsesc mai greu şi presupun un efort mai mare de căutare.

tabel 2 png

Durata de viață. Durata de viață a unei mașini electrice este data de durata de viață a bateriei. Bateriile pentru vehicule electrice sunt integrate. Schimbarea bateriilor nu are sens financiar, deoarece costul bateriei și manopera pentru a instala o baterie nouă în multe din mașinile electrice.

Un kWh pentru acest automobil costă cca, 270 de euro. Având în vedere că o mașină care costă 35.000 euro, are o baterie de 62 kWh, costul bateriei este de 16.800 de euro.

Valoarea medie a autonomiei specificate în cazul mașinilor electrice este de circa 300 de kilometri. Potrivit unor studii, după șase ani de utilizare a mașiniilor aflate în prezent pe piață arăta că acestea mai pot parcurge doar 280 km cu un plin de baterie. Cu toate acestea, multi proprietari ai acestor masini sunt foarte ingrijorati despre durata de viata a bateriei. Un studiu recent arata ca 46% dintre proprietarii de masini electrice spun ca bateria unei astfel de masini va tine maxim 100.000 km.

În prezent bateriile masinilor electrice, vandute pe teritoriul Europei, au o garantie de 8 ani sau 150.000 km, unele companii, cum ar fi Kia sau Hyundai dau o garantie mai de durata a bateriilor.

De exemplu, cei de la Tesla spun ca modelul S va pierde doar 5% din capacitatea sa initiala in primii 80.000 km, iar proprietarii de Tesla intaresc aceste afirmatii spunand ca au pierdut doar cateva procente din capacitatea bateriei dupa cativa ani de utilizare.

Mașinile pe combustibil clasic, au o durată de viață care permit atingerea a 500.000 km. Un motor diesel este mai rezistent de până la de două sau mai multe ori mai mare decât cea a motoarelor pe benzină. Deoarece raportul de compresie al motoarelor diesel este mai mare, pentru fabricarea motoarelor diesel sunt utilizate materiale cu rezistență crescută. O altă caracteristică a motorului diesel, care oferă o resursă mai lungă, este puterea la cuplul maxim la turații mici ale arborelui cotit. Motorul pe benzină începe să tragă bine în intervalul 3,5-4,5 mii rpm, pentru un motor diesel, tracțiunea sigură începe de la 1,5 mii rpm. Numărul curselor pistonului este redus, ceea ce înseamnă o uzură vizibil mai mică.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite