Cum încearcă UE să frâneze importurile de mașini electrice din China. Strategia ar putea avea un efect de bumerang

0
Publicat:

Ancheta „antisubvenție” a UE asupra vehiculelor electrice din China este o strategie riscantă care se poate întoarce împotriva ei, scrie theconversation.com.

Mașină electrică pusă la încărcat în China
Ancheta UE asupra mașinilor electrice din China se poate întoarce împotriva Europei

În discursul său privind starea Uniunii din 13 septembrie, președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat o nouă anchetă antisubvenție asupra vehiculelor electrice (EV) din China, susținând că piața este inundată de importuri ieftine la prețuri care sunt păstrate artificial la un nivel scăzut de „subvenții uriașe de stat”. Mișcarea a fost raportată pe scară largă a fi o reacție la presiunea Franței; alte state membre, în special Germania, s-au opus.

Noi taxe antisubvenție

Comisia va întreprinde acum ancheta și va propune probabil noi taxe „antisubvenție” asupra importurilor de mașini electrice din China. Deși China este principala sursă de aprovizionare externă de vehicule electrice către Uniunea Europeană, 60% din comerț (în valoare) este în interiorul UE.

Se raportează că vehiculele electrice din China reprezintă doar 8% din vânzările de vehicule electrice și mai puțin de 3% din vânzările totale de mașini din UE. Cu toate acestea, există îngrijorări că prețurile scăzute le vor permite să crească rapid aceste cifre.

UE este sub presiune să reacționeze la concurența modelului capitalist sponsorizat de stat al Chinei, dar trebuie să echilibreze interesele diferite ale statelor sale membre, precum și nevoile mai largi legate de tranziția energetică. Alegerea de a merge după vehiculele electrice este un indiciu că comisia ia o linie mai dură cu China, dar aceasta nu va fi o călătorie ușoară. Europa dorește să-și „elimine riscul” relațiilor economice bilaterale, reducându-și dependența de inputurile chineze în sectoarele critice, dar este departe de a atinge acest obiectiv, iar dependențele reciproce sunt extinse.

Preocupări cu privire la represaliile chineze

O preocupare cheie este legată de represaliile chineze. Acest lucru a fost de mult obișnuit în cazurile de apărare comercială, în care țările vizate lansează investigații paralele asupra importurilor cheie din țara instigatoare pentru a le face presiuni să reducă sau să elimine taxele. Germania este în mod deosebit expusă unor astfel de represalii, având în vedere importanța pieței chineze pentru exporturile lor, în special pentru mașini.

Reacțiile răzbunătoare pot lovi și produse care nu au nicio legătură cu piața auto. În timpul anchetei antidumping extrem de politice asupra panourilor solare în urmă cu un deceniu, China a inițiat investigații paralele nu numai asupra exporturilor UE de polisiliciu (un input pentru panourile solare), ci și a vinului și a amenințat cu o anchetă asupra mașinilor.

Celelalte riscuri legate de această mișcare au fost discutate mai puțin pe larg. China nu ar putea afecta doar exporturile UE către China, ci și prin interzicerea sau restricționarea exporturilor chineze către Europa. Utilizarea restricțiilor la export a crescut considerabil în ultimii ani, atât în timpul pandemiei de Covid-19, cât și pe scară largă. China a folosit instrumentul pe scară largă pentru a restricționa exporturile de pământuri rare și alte materii prime cheie. Având în vedere importanța acestor produse pentru tranziția energetică, orice creștere a restricțiilor comerciale ar avea cu siguranță consecințe asupra obiectivelor UE în materie de climă.

În plus, UE este foarte dependentă de China ca sursă de baterii EV. Într-adevăr, comerțul cu baterii a fost de aproape 20 de miliarde de dolari anul trecut, în timp ce comerțul cu vehicule electrice a fost în valoare de 7,6 miliarde de dolari. Deși aceste cifre acoperă mai multe tipuri diferite de baterii, unele au fost cu siguranță destinate vehiculelor electrice. În cazul în care China decide să valorifice această dependență, lanțul de aprovizionare cu vehicule electrice din Europa ar avea de suferit cu siguranță.

Riscurile investițiilor cu „salturi de tarife”

Ancheta ar putea avea un impact și asupra investițiilor chineze în Europa. Măsurile de apărare comercială pot încuraja investițiile străine directe (ISD) prin ISD cu „salt de tarife” – investitorii chinezi ar investi pentru a produce în Europa și astfel ar evita taxele anti-subvenție. Cu toate acestea, UE a devenit mult mai activă în monitorizarea investițiilor străine directe în ultimii ani, îngrijorările legate de securitate și vulnerabilități luptă uneori pe plan economic. Mai multe investiții chineze au fost blocate anul trecut. Cu toate acestea, UE încurajează în continuare investițiile în vehiculele electrice, în care companiile chineze sunt esențiale pentru creșterea capacității interne a bateriilor UE.

Curtea de Conturi Europeană a avertizat recent că obiectivele UE pentru vehiculele electrice ar putea fi puse în pericol de lipsa capacității de producție a bateriilor. Deși Franța a fost un susținător cheie pentru noua anchetă antisubvenție, ea găzduiește și o investiție de 2 miliarde de euro într-o giga fabrică din Doaui, finanțată de o companie majoritară chineză – Envision AESC. Aceasta este doar una dintre numeroasele mega fabrici construite în UE de investitori chinezi, inclusiv în Ungaria și Germania.

Conflictele comerciale vor crește din cauza influenței Chinei

Creșterea conflictelor comerciale (și creșterea controlului investițiilor) ar putea pune în pericol aceste investiții și, odată cu acestea, eforturile de a crea un lanț valoric al UE pentru EV. În plus, investiția merge în ambele sensuri. Majoritatea vehiculelor electrice importate din China anul trecut au fost mărci din UE – precum BMW și Dacia – care vor căuta acum să evite noile măsuri impuse mărfurilor lor de către regiunea lor de origine. Costurile nu sunt singurul motiv pentru care aceste companii produc în China. Are avantaje importante, inclusiv în întregul lanț valoric necesar producției de baterii.

Deși China este o sursă cheie de vehicule electrice la nivel global, există și alți producători. Unele, precum Thailanda, sunt susținute de investiții chineze. Turcia este un potențial furnizor al UE și, deși este legată în principal de producătorii de automobile occidentali, încă are relații importante cu producătorii chinezi de baterii. Deși acești furnizori sunt marginali în acest moment, dacă UE va impune taxe antisubvenție asupra exporturilor chineze, importurile din astfel de țări ar putea crește ca răspuns. Deși concurența din China ar putea fi redusă, efectul protector al măsurilor ar fi redus prin astfel de schimbări comerciale.

Într-o lume extrem de interconectată, măsura în care aceste noi măsuri, dacă sunt implementate, vor sprijini de fapt dezvoltarea producției interne de vehicule electrice este incertă, în timp ce efectele secundare negative sunt foarte variate. Următorul obstacol va fi ca majoritatea statelor membre să susțină această mișcare. Votarea pentru propunerile de apărare comercială a fost mult timp foarte politizat, anumiți membri susținând îndatoririle, iar alții tinzând să se opună acestora. Rezultatul va fi urmărit îndeaproape de toți cei interesați nu doar de relațiile UE-China, ci și de agenda mai largă de tranziție ecologică a UE.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite