Cu trenul spre Aeroport, la 5 metri de casele oamenilor. Avocat: Vom contesta proiectul. Se încalcă dreptul la viaţă
0Proiectul privind exproprierile necesare realizării căii ferate Gara de Nord Bucureşti – Aeroportul Henri Coandă, abia supus dezbaterii publice, va fi contestat inclusiv la Curtea Constituţională dacă va fi nevoie, având în vedere că o parte dintre cei 63 de proprietari se plângă că trenul va trece la numai 5 metri de casele în care locuiesc, punându-le viaţa în pericol.
Proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea amplasamentului şi a declanşării procedurii de expropriere a imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere aflat pe amplasamentul lucrării de utilitate publică de interes naţional „Modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti Nord - Aeroport Internaţional Henri Coandă Bucureşti - Faza I: Racord c.f. la Terminalul T1, Aeroport Internaţional Henri Coandă Bucureşti”, de pe raza unităţii administrativ-teritorială Otopeni judeţul Ilfov, a fost postat spre dezbatere publică, pe site-uil Ministerului Transporturilor, la data de 25 iunie, cu termen limită 8 iulie. Despăgubirile ce vor fi acordate celor 63 de proprietari însumează 6.945.256,81 lei.
Chiar în ziua în care a fost publicat, mai multe persoane fizice şi juridice au luat legătura cu avocaţii, cerându-le să spună în ce măsură este legal ca aceste lucrări să fie efectuate având în vedere că trenul care va face legătura între Gara de Nord şi Aeroportul Otopeni va trece la o distanţă de 4 – 5 metri de casele lor.
Unii proprietari s-au plâns şi de faptul că statul cere exproprierea a doar 150 mp, din cei 300 mp pe care-i deţin în Otopeni.
„Ar trebui să exproprieze tot terenul de 300 mp în astfel de situaţie, pentru că noi nu mai avem ce face cu restul de 150 mp. Piciorul podului ar urma să fie în curte, la 4-5 metri de geamul casei. Ar trebui să ne dea bani la valoarea pieţei pe tot terenul”, a declarat pentru „Adevărul” unul dintre proprietari, explicând că, printre altele, nu poţi face grătarul pe piciorul podului şi nu te poţi bucura de linişte când îţi trece trenul pe deasupra capului.
Avocat: Distanţa minimă între calea ferată şi locuinţe trebuie să fie de 100 de metri
Contactat telefonic, avocatul Adrian Cuculis a explicat pentru „Adevărul” că se încalcă foarte multe drepturi ale cetăţenilor, punându-li-se chiar viaţa în pericol.
„În primul rând nu se respectă cei 100 de metri, distanţa de la calea ferată până la casa de locuit, considerată de siguranţă. Acestor oameni li se încalcă dreptul la viaţă, nu numai la viaţă privată. Toţi înţeleg că este de interes naţional, în contextul campionatului de fotbal de anul viitor, dar nu poţi face un proiect de ţară pentru un campionat. Existau şi alte soluţii. Există fonduri europene ce ot fi accesate pentru construcţia subterană a acestei căi ferate. Dar nu s-au gândit din timp şi acum, probabil, nu mai au timp pentru o astfel de soluţie”, a declarat avocatul.
Cuculis a precizat că, în primă instanţă, va trimite o opinie motivată Ministerul Transporturilor, iar dacă problema celor 63 de proprietari nu se rezolvă, va contesta proiectul în instanţă, invocând excepţii de neconstituţionalitate.
Contractul a fost deja semnat: lucrările vor fi finalizate până în luna mai 2020
CFR a semnat, la 11 iunie, contractul pentru proiectarea şi execuţia a 3 km de cale ferată şi staţia de la terminalul sosiri de la Aeroportul Henri Coandă. Lucrarea va conţine şi un viaduct lung de mai bine de 1,5 kilometri care va supratraversa DN1 în zona aeroportului. Lucrările ar trebui să înceapă vara aceasta şi să fie gata în mai 2020, înainte de meciurile organizate de Bucureşti la campionatul european de fotbal.
Asocierea Arcada - ISPCF SA – DB Engineering & Consulting GMBH va conecta aeroportul Otopeni la reţeaua feroviară, printr-un contract de 398,16 milioane lei fără TVA. CFR a semnat, marţi, contractul la sediul Ministerului Transporturilor.
Proiectul "Modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti Nord – Aeroport Internaţional Henri Coandă Bucureşti", Faza I: Racord C.F. la Terminalul T1, Aeroport Internaţional Henri Coandă Bucureşti (proiectare şi execuţie)" prevede realizarea unei noi linii de cale ferată în lungime de 2,95 km, din care 1,52 km va fi un viaduct care va supratraversa DN1. Proiectul se va termina într-o staţie supraterană peste sensul giratoriu din dreptul parcării de la terminalul sosiri (T1) al aeroportului.
Contractul are oficial o durată de 14 luni (2 luni pentru proiectare şi 12 luni pentru execuţie), însă reprezentanţii CFR dau ca termen de finalizare mai 2020, chiar înainte de meciurile organizate de Bucureşti în cadrul EURO 2020 (Campionatul eropean de fotbal).
Citeşte şi: