Consultanţi: Declaraţia Unică trebuie depusă cât mai repede. Site-ul poate cădea oricând. Care sunt paşii de urmat
0Termenul pentru depunerea Declaraţiei Unice se apropie, dar oamenii tot nu se pot înregistra în Spaţiul Privat Virtual din cauza problemelor pe care le are site-ul. Consultanţii le recomandă să nu lase înregistrarea pe ultima zi.
Persoanele fizice care obţin venituri extrasalariale, al căror cuantum anual depăşeşte echivalentul a 12 salarii minime brute pe economie, trebuie să depună Declaraţia Unică până la data de 15 martie inclusiv, doar în format electronic, accesând Spaţiul Public Virtual al ANAF.
„După cum vedeţi, nici astăzi nu poate fi accesat site-ul ANAF. Şi astfel de probleme sunt semnalate zilnic. Am ajuns să stăm cu ochii pe site şi să încercăm să ne logăm la nesfârşit, poate – poate vom reuşi să ne depunem declaraţiile”, scrie unul dintre consultanţii fiscali pe pagina de Facebook.
Potrivit ultimelor modificări aduse Codului Fiscal (art 122. alin. 1), contribuabilii care realizează, individual sau într-o formă de asociere, venituri/pierderi din activităţi independente, din drepturi de proprietate intelectuală, din cedarea folosinţei bunurilor, din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, determinate în sistem real, au obligaţia de a depune declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, până la data de 15 martie inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor în vederea definitivării impozitului anual pe venit.
Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice se completează pentru fiecare sursă din cadrul fiecărei categorii de venit. Pentru veniturile realizate într-o formă de asociere, venitul declarat va fi venitul net/pierderea distribuită din asociere.
„Declaraţia prevăzută la alin. (1) se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, conform art. 79 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare”, se arată la alin (5) al aceluiaşi articol din Codul Fiscal.
Paşii ce trebuie urmaţi pentru înregistrarea în SPV sunt următorii:
Se accesează portalul ANAF la adresa web www.anaf.ro, se dă click pe Spaţiul Privat Virtual, se alege Înregistrare utilizatori/Recuperare parolă/Recuperare credentiale/ Schimbare adresă de mail şi se apăsa butonul Înregistrare utilizatori. În pagina care se afişează, se completează câmpurile afişate:
Prenumele
Numele
Tipul actului de identitate pe care îl posedaţi
CNP-ul
Seria actului de identitate
Numărul actului de identitate
Tipul de aprobare – se alege „Verificare număr înregistrare decizie”. La alegerea acestei opţiuni, se afişează câmpul „Numar decizie”, în care se completează numărul …………(sau primit în scrisoare)
Nume utilizator – veţi alege un nume pe care îl veţi folosi în continuare pentru autentificarea în SPV
Parolă – alegeţi o parolă, pe care o veţi utiliza în procesul de autentificare
Confirmare parolă – introduceţi din nou parolă aleasă la câmpul anterior
Adresa de mail – se completează cu o adresă de mail validă. La fiecare autentificare în SPV, veţi primi pe mail un cod de validare. Fără acesta nu va puteţi autentifica, deci trebuie să aveţi acces facil la adresa de mail
Nr. telefon mobil – se completează cu un număr de telefon valid, de la un operator de telefonie mobilă din România. Este posibil că pentru finalizarea înregistrării, să primiţi prin SMS un cod de validare pe acest număr de telefon
Puteţi opta să primiţi atenţionări în cazul în care aveţi un mesaj nedescărcat de la ANAF. Notificările se vor primi la adresa de mail completată în formular, sau în aplicaţia Notif MFP, dacă o aveţi instalată pe smartphone.
Notificările vor fi trimise doar una pe zi, în situaţia în care, după 24 ore de la apariţia unui document nou, nu aţi accesat SPV.
Trebuie să alegeţi o întrebare de siguranţă, la care să completaţi un răspuns, pe care trebuie să le reţineţi şi să le completaţi în formularul „Parola pierdută”, în situaţia în care uitaţi parola.
În continuare, trebuie să citiţi şi să fiţi de acord cu termenele şi condiţiile de utilizare a serviciului, să introduceţi codul de validare afişat şi să apăsaţi butonul „Continuă”.
După înregistrarea cu succes va puteţi autentifica pentru a accesa serviciul „Spatiul privat virtual”.
Ce trebuie să mai ştiţi
De la 1 ianuarie, salariul minim brut pe economie a fost majorat la 2.080 lei, de la 1.900 lei, ceea ce înseamnă că nu sunteţi obligaţi să depuneţi Declaraţia Unică dacă suma obţinută din veniturile extrasalariale nu depăşeşte 24.960 lei pe an.
Din această valoare, 25% reprezintă contribuţia pentru pensii (6.240 lei/an) şi 10% contribuţia pentru sănătate (2.496 lei/an)