CNIPMMR: 97,5% dintre firme nu susţin plata defalcată a TVA şi spun că va avea efecte negative asupra activităţii lor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
tva

Firmele – sau circa 97,5% dintre acestea – nu susţin modificarea Codului fiscal şi instituirea plăţii defalcate a TVA în mod obligatoriu, şi, de asemenea, tot 97,5% dintre aceseta spun că instituirea măsurii va avea efecte negative asupra activităţii lor.

Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) a realizat în perioada 8 august – 28 august 2017 o consultare care a vizat evaluarea impactului modificării Codului fiscal şi instituirea plăţii defalcate a TVA în mod obligatoriu, sub forma unui sondaj derulat prin intermediul site-ului www.cnipmmr.ro, la nivelul vizitatorilor acestuia şi ai membrilor CNIPMMR.

Respondenţii, în număr de 818, sunt: 54,1% microîntreprinderi, 19,7% întreprinderi mici 18,4% întreprinderi mijlocii, 5,9%întreprinderi mari şi 1,9% alte forme juridice.

Ce efecte negative au menţionat

Printre cele mai importante dificultăţi/efecte negative considerate de respondenţi că vor fi generate de plata defalcată a TVA, au fost menţionate: creşterea birocraţiei: dublarea numărului de plăţi, măsuri suplimentare de verificare şi de management pentru TVA (obligaţia contribuabililor de a determina/verifica contul de TVA, obligaţia de a vira direct la bugetul de stat suma reprezentând TVA aferentă achiziţiilor de la furnizorii/prestatorii care nu le-au comunicat un cont de TVA şi de a notifica acest fapt furnizorilor/prestatorilor)- 97,50%, afectarea cash flow-ul şi blocarea banilor, deoarece pentru procedurile ANAF nu sunt prevăzute sancţiuni- 89,90%, costuri bancare suplimentare cu noul cont, comisioane bancare suplimentare- 86,20%, costuri suplimentare pentru contribuabili generate de modificarea sistemelor informatice contabile- 85,50%, efort semnificativ de implementare tehnică, având în vedere termenul foarte scurt de aplicare- 81,00%, neclarificarea tuturor aspectelor procedurale (exp. pentru factoring, reţineri de garanţii de bună-execuţie, sume achitate pe baza facturilor de decontare, în numele şi contul altei persoane impozabile, compensări, etc.)- 78,1%.

„Nu există niciun efect pozitiv”

La întrebarea “Ce efecte pozitive asupra activităţii dvs. consideraţi că vor fi generate de plata defalcată a TVA?”, 98,5% dintre respondenţi au considerat că nu există niciun efect pozitiv.

Întrebaţi dacă au fost consultaţi/informaţi de către autorităţi privind modul de aplicare a plăţii defalcate a TVA, 91,9% dintre respondenţi, au răspuns negativ, doar 8,1% menţionând că au fost informaţi din alte surse (mass-media, internet, etc).

În şedinţa Guvernului din data de 30.08.2017, a fost aprobată Ordonanta de modificare a Codului fiscal pentru plata defalcată a TVA, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA fiind obligate de la 1 ianuarie 2018 să deţină şi să gestioneze un cont de TVA pentru încasarea şi plata TVA aferente operaţiunilor taxabile (achiziţii de bunuri/servicii, livrări de bunuri/prestări servicii). În perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2017, agenţii economici pot opta pentru aplicarea facultativă a plăţii defalcate a TVA, aceştia beneficiind de unele facilităţi (anularea penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, în anumite condiţii; acordarea unei bonificaţii de 5% la plata impozitului pe profit sau, după caz, a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor). De asemenea se instituie obligaţia persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA de a vira în contul de TVA în maximum 7 zile lucrătoare de la încasare TVA aferentă facturilor emise înainte de 1 ianuarie 2018 sau, după caz, înainte de data la care aplică opţional mecanismul, precum şi contravenţii şi sancţiuni specifice.

Pentru aceste modificări, Ministerul Finantelor a elaborat Testul IMM, însă la impactul asupra IMM-urilor a menţionat că: “nu vizează majorări de taxe şi impozite, nu stabileşte modificarea condiţiilor, termenelor şi procedurilor referitoare la obligaţiile de raportare”, fără evaluarea în mod real a costurilor aferente implementării măsurii respective de către IMM-uri.

Poziţia CNIPMMR

CNIPMMR nu susţine măsura plăţii defalcate a TVA, în mod obligatoriu, deoarece, printre altele, va avea efecte negative semnificative asupra IMM-urilor:

- Costuri suplimentare generate de modificarea sistemelor informatice contabile;

- Costuri bancare suplimentare cu noul cont, comisioane bancare suplimentare;

- Afectarea cash flow-ul şi blocarea banilor, deoarece pentru procedurile ANAF nu sunt prevăzute termene de aprobare şi sancţiuni;

- Creşterea birocraţiei: dublarea numărului de plăţi, măsuri suplimentare de verificare şi de management pentru TVA (obligaţia contribuabililor de a determina/verifica contul de TVA, obligaţia de a vira direct la bugetul de stat suma reprezentând TVA aferentă achiziţiilor de la furnizorii/prestatorii care nu le-au comunicat un cont de TVA şi de a notifica acest fapt furnizorilor/prestatorilor);

- Efort semnificativ de implementare tehnică, având în vedere termenul foarte scurt: instituirea plăţii defalcate a TVA în mod voluntar imediat şi în mod obligatoriu începând cu 01.01.2018;

- Neclarificarea tuturor aspectelor procedurale (exp. pentru factoring, retineri de garanţii de bună execuţie, sume achitate pe baza facturilor de decontare, în numele şi contul altei persoane impozabile, compensări, etc.), în condiţiile în care se majorează semnificativ amenzile.

De asemenea, CNIPMMR consideră că măsura plăţii defalcate a TVA trebuia să se limiteze exclusiv la aplicarea sa în regim voluntar, de către contribuabilii care optează pentru această procedură, şi cu acordarea de facilităţi fiscale care să compenseze eforturile lor birocratice.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite