Ce vinde România peste graniţe şi ce cumpără din alte ţări - INFOGRAFIE
0Deficitul comercial al României a crescut cu aproape 30% în primele şapte luni ale acestui an, până la 5,11 miliarde de euro, ritmul de creştere a importurilor fiind dublu faţă de cel al exporturilor, arată datele publicate de Institutul Naţional de Statistică. Jumătate din exporturile României sunt reprezentate de maşini şi echipamente de export, însă tot această categorie deţine primul loc şi la importuri.
Exporturile (FOB) au crescut cu 2,9% în primele şapte luni din 2016 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, până la 33 de miliarde de euro, în timp ce importurile au urcat cu 5,8%, la 38,1 miliarde de euro. Astfel, deficitul comercial din primele şapte luni a fost de 5,11 miliarde de euro, mai mare cu 29,8% faţă de aceeaşi perioadă din 2015, rata de creştere atenuându-se faţă de prima jumătate a anului.
Maşinile şi echipamentele de transport au avut cele mai mari ponderi în comerţul exterior în primele şapte luni din acest an, cu 47,4% (15,64 miliarde de euro) la export şi 37,7% (14,36 miliarde de euro) la import, fiind urmate de alte produse manufacturate, cu 33,2% la export şi 31,4% la import.
Produsele agroalimentare, băuturile şi tutunul au reprezentat 7,9% din exporturi şi 8,5% din importuri, în timp ce produsele chimice au acoperit 4,5% din exporturi şi 14,1% din importuri.
Evoluţia exporturilor din primele şapte luni este sub aşteptări, în condiţiile în care, pentru întregul an 2016, Comisia Naţională de Prognoză (CNP) anticipează un avans al exporturilor cu 5,5% faţă de anul trecut, până la 57,6 miliarde euro. Estimarea a fost deja revizuită în jos în cursul lunii aprilie. Pentru importuri, CNP estimează în 2016 un avans de 7,8% faţă de anul trecut, până la 67,85 miliarde euro.
În 2015, România a exportat bunuri în valoare de 54,6 miliarde de euro ş a importat mărfuri de 63 miliarde euro, iar deficitul comercial a crescut cu 38% faţă de anul precedent, până la 8,4 miliarde euro.