Cât de digitalizate sunt întreprinderile din UE? România ocupă ultimul loc

0
Publicat:

Adoptarea tehnologiilor digitale de către întreprinderi are potențialul de a îmbunătăți serviciile și produsele oferite de acestea și de a crește competitivitatea. Criza cauzată de COVID-19 a arătat, de asemenea, că digitalizarea este crucială pentru îmbunătățirea rezistenței economice a întreprinderilor, conform unui comunicat de presă al Oficiului European de Statistică (Eurostat).

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

În 2021, 56% dintre întreprinderile din UE au atins un nivel de bază de intensitate digitală. Un nivel de bază presupune utilizarea a cel puțin patru din cele douăsprezece tehnologii digitale selectate (cum ar fi utilizarea oricărei tehnologii AI; vânzările prin comerțul electronic reprezintă cel puțin 1% din cifra de afaceri totală; etc.). Un nivel de bază include afaceri cu un nivel scăzut, ridicat și foarte ridicat al Indexului de Intensitate Digitală (DII), excluzând nivelul foarte scăzut. 

Dintre întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri), 55% au atins un nivel de bază de intensitate digitală, comparativ cu 88% dintre întreprinderile mari. 

Doar 3% dintre IMM-urile din UE au atins un nivel foarte ridicat de intensitate digitală, în timp ce 18% au atins un nivel ridicat. Majoritatea IMM-urilor au înregistrat niveluri de intensitate digitală scăzute (34%) sau foarte scăzute (45%).

Conform unuia dintre obiectivele Bussolei Digitale – viziunea UE pentru deceniul transformării digitale – mai mult de 90% dintre IMM-urile din UE ar trebui să atingă cel puțin un nivel de bază de intensitate digitală până în 2030. În 2021, IMM-urile UE erau cu 35 % puncte (pp) în fațațintei stabilite în busola digitală.

Cea mai mare proporție de întreprinderi care au atins un nivel foarte ridicat al DII a fost în Finlanda, Danemarca și Malta (toate 10%) și Suedia (9%). Între timp, România și Bulgaria au rămas în urmă cu aproximativ trei sferturi din întreprinderi caracterizate printr-o intensitate digitală foarte scăzută (77%, respectiv 74%).

Indicele Intensității Digitale-very low=foarte scăzut;low=scăzut;high=înalt;very high=foarte înalt
Indicele Intensității Digitale-very low=foarte scăzut;low=scăzut;high=înalt;very high=foarte înalt

Indicele de intensitate digitală (DII) este un indicator compozit, derivat din sondajul privind utilizarea TIC și comerțul electronic în întreprinderi. Cu fiecare dintre cele 12 variabile incluse având un scor de 1 punct, DII distinge patru niveluri de intensitate digitală pentru fiecare întreprindere: numărarea de la 0 la 3 puncte implică un nivel foarte scăzut de intensitate digitală, de la 4 la 6 – scăzut, de la 7 la 9 – mare și 10 până la 12 puncte – DII foarte mare. Compoziția DII variază între diferiți ani ai anchetei, în funcție de întrebările incluse în sondaj, prin urmare comparabilitatea în timp poate fi limitată. Datele din acest articol se bazează pe sondajul anual privind utilizarea TIC și comerțul electronic în întreprinderi și se referă la întreprinderi cu cel puțin 10 angajați sau persoane care desfășoară activități independente din NACE Rev. 2 secțiunile C la J, L la N și grupul 95.1. .

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite