Firmele franceze din sectorul industrial, aflate în criză a forţei de muncă, încearcă să atragă tinerii în fabrici prin campanii de promovare pe plajă

Firmele franceze din sectorul industrial, aflate în criză a forţei de muncă, încearcă să atragă tinerii în fabrici prin campanii de promovare pe plajă

foto AFP/Ludovic Marin

Cu o rată a şomajului de 8,7% în primul trimestru din 2019, dar cu aproximativ 50,000 de locuri de muncă în sectorul industrial neocupate, Franţa este martora unei încercări disperate a angajatorilor de a schimba percepţia asupra muncii în fabrici şi de a atrage cât mai mulţi tineri: un tur de recrutare pe plaje, relatează AFP.

Ştiri pe aceeaşi temă

Aflate în faţa unui eşec tot mai pronunţat de a atrage muncitori tineri în fabrici, companiile industriale franceze au descins de la mijlocul lunii iulie pe plajele aglomerate într-o încercare de a ridica nivelul de interes faţă de locurile de muncă din industrie. Turul făcut de echipele de promovare ale companiilor are loc atât pe coasta mediteraneană, cât şi pe cea atlantică, căutând să-i convingă pe tineri că vechile şi neatractivele linii de asamblare au fost înlocuite de tehnologie de ultimă oră, iar salariile sunt tot mai atrăgătoare.

”Există foarte puţini candidaţi calificaţi”, a spus Magali Kueny, specialist în recrutare. ”Uneori, avem un singur candidat pentru patru sau cinci posturi deschise”.

Campania de promovare încearcă să îmbine informarea despre piaţa muncii din sectorul industrial şi despre noile tehnologii utilizate în fabrici cu diferite activităţi recreative, de la jocuri de baschet la concerte gratuite. 

”Să încurajezi oamenii înseamnă să te apropii cât mai mult de ei, ducându-te direct la familii şi la tineri, pentru că o decizie în privinţa carierei se ia împreună cu familia”, a spus Petrice Begay, de la banca de stat BFI France, care a organizat turul. Aceasta a amintit de adâncul dezechilibru observat pe piaţa muncii franceze, unde o rată a şomajului de 8,7% în primul trimestru din 2019 contrastează cu aproximativ 50,000 de locuri de muncă neocupate în sectorul industrial.

Rezolvarea acestui dezechilibru face parte din programul preşedintelui Macron de a face Franţa mai competitivă şi de a diminua rata şomajului, în special atunci când vine vorba de persoane tinere. Preşedintele francez a promis readucerea Franţei la o rată completă de ocupare a forţei de muncă până în 2025, mizând pe încurajarea creării de programe de ucenicie. Obiectivul a devenit cu atât mai urgent după începerea protestelor ”vestelor galbene”, care sunt parţial motivate, observă AFP, de un sentiment al abandonării experimentat de francezii din zone în care industriile tradiţionale au intrat în declin.

”Avem foarte multă activitate industrială în Normandia - de la industria aeronautică la cea nucleară, la construirea de maşini şi la producători de lux precum Hermes şi Louis Vuitton, iar uneori e dificil să se găsească angajaţi”, a spus primarul din Deauville, Philippe Augier. ”Tineri nu sunt conştienţi de aceste oportunităţi, nu ştiu suficiente lucruri despre ele”.

Economiştii atrag atenţia că şi sistemul francez de învăţământ trebuie să performeze mai bine atunci când vine vorba de promovarea acestor tipuri de slujbe din sectorul industrial. O parte importantă din această transformare a sistemului de învăţământ rezidă în contracararea stigmei ataşate programelor de ucenicie, considerate de mulţi ca fiind destinate studenţilor care au eşuat în formarea lor profesională şi care sunt, prin urmare, obligaţi să accepte munca manuală.

Doar 7% din tinerii francezi cu vârste între 16 şi 25 de ani urmează astfel de programe, o cifră semnificativ mai mică faţă de cei 15% care participă la programele de ucenicie în Germania.

Pentru a ajuta companiile franceze să-şi ocupe toate posturile, guvernul francez a oferit federaţiilor industriale locale o mai mare pondere în procesul de administrare a celor aproape 1,000 de centre de instruire din programul de ucenicie din Franţa. Mai mult, guvernul subvenţionează salariile tinerilor care participă la aceste programe şi sunt angajaţi de diferite companii, precum şi o parte din costurile obţinerii unui permis de conducere de către recruţi, o cerinţă importantă pentru multe slujbe din afara marilor oraşe. Chiar dacă poate părea la prima vedere o măsură neimportantă, costurile totale ale obţinerii unui  permis de conducere în Franţa depăşesc adesea 1,000 de euro.

Măsurile au dus la o creştere cu 7,7% a recrutărilor în programe de ucenicie în 2018, conform datelor guvernului francez, iar în primele două luni ale acestui an, recrutările au crescut cu 12,6% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Cu toate acestea, succesul guvernului în a îndeplini promisiunea lui Macron nu este nicidecum garantat. Agenţia de plasare Adecco a oferit date, în iunie, conform cărora firmele franceze per total au aproximativ 3,5 milioane de posturi de ocupat anul acesta, dar jumătate din ale se aşteaptă să aibă probleme în găsirea unor candidaţi potriviţi. Creşterea atractivităţii slujbelor în sectorul industrial – pare să spună turul plajelor franceze – trebuie făcută prin orice mijloace.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: