Bilanţurile marilor retaileri: Kaufland are cele mai eficiente hipermarketuri, veniturile Profi au crescut cel mai mult

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Scăderea TVA la alimente şi creşterea puterii de cumpărare a populaţiei au umflat profiturile retailerilor
Scăderea TVA la alimente şi creşterea puterii de cumpărare a populaţiei au umflat profiturile retailerilor

Kaufland rămâne lider pe piaţa comerţului alimentar românesc, la mare distanţă de principalii săi competitori de pe podium, Auchan şi, mai nou, Lidl, potrivit datelor din bilanţurile financiare depuse la Ministerul Finanţelor Publice.

Anul trecut, cele 12 reţele de comerţ modern prezente în ţară au făcut profituri cumulate de circa 262 de milioane de euro, dublu faţă de anul anterior, la o cifră de afaceri cumulată de puţin peste 9,9 miliarde euro, în creştere cu 14% comparativ cu 2014.

Scăderea TVA la alimente, de la 24% la 9%, începând cu 1 iunie 2015, se vede în bilanţurile financiare ale marilor comercianţi de produse alimentare şi non-food, care au raportat creşteri ale afacerilor şi de până la 40% pentru 2015.

Kaufland sare pragul de două miliarde de euro

Kaufland, care a ajuns la o reţea de 108 hipermarketuri cu politică de discount pe piaţa locală, a depăşit  anul trecut, pragul de două miliarde de euro (9,17 miliarde de lei), creşterea cifrei de afaceri fiind de 14,7% faţă de 2014.

Cu o cotă de aproximativ 20% din comerţul modern din România, lanţul german de hipermarketuri a raportat la Finanţe un profit net de 146 milioane euro (649 milioane lei), mai mare cu 58% faţă de anul anterior.

Retailerul avea anul trecut un număr mediu de angajaţi de 13.263, cu peste 1.150 mai mulţi decât în 2014, potrivit aceloraşi date.

Magazinele retailerului - parte a grupului german Schwarz, alături de Lidl - au în rafturi circa 15.000 de produse, pe o suprafaţă de vânzare cuprinsă între 3.000 şi 5.500 mp.

Profit cu aproape 10% mai mare la Carrefour

După cifrele de afaceri din 2015, a doua poziţie a podiumului este ocupată de francezii de la Carrefour (inclusiv Artima), care şi-au crescut vânzările cu 13,4%, până la aproape 1,4 miliarde de euro (6,18 miliarde de lei). Şi profitul net a crescut 9,6%, până la 28,7 milioane de euro (127,7 milioane lei).

Grupul francez operează în România 190 de magazine, dintre care 29 de hipermarketuri Carrefour, 107 supermarketuri Market, 43 de magazine de proximitate Express, 10 magazine de proximitate Contact, plus un magazin online.

Retailerul mai deţine şi patru magazine sub brandul Supeco.

Carrefour a preluat, la sfârşitul anului trecut, reţeaua locală de 86 de supermarketuri Billa, cu afaceri de peste 300 de milioane de euro.

Tranzacţia, în valoare de circa 100 milioane euro, aşteaptă avizul Consiliului Concurenţei. Grupul francez are peste 9.000 de angajaţi în România.

Lidl trece pragul primului miliard de euro

Al treilea clasat în topul retailerilor este Lidl, care a depăşit pentru prima oară pragul de afaceri de un miliard de euro (4,72 miliarde de lei).

Retailerul german de tip discount, care operează o reţea de 192 de magazine, şi-a crescut profitul de aproape trei ori, până la 38,7 milioane de euro (172 de milioane de lei).

Parte a grupului Lidl&Schwarz, care deţine cea mai mare reţea de magazine de tip discount din Europa (peste 9.000 de unităţi), Lidl a rebrănduit toate cele 107 magazine preluate, în 2010, de la reşeaua Plus şi a deschis, într-o singură zi - 6 octombrie 2011 - 11 magazine noi în România.

Metro revine pe profit

Şi Metro Cash & Carry, care se adresează revânzătorilor, a revenit anul trecut pe profit.

Primul retailer internaţional care a intrat în România în urmă cu 20 de ani a raportat un profit de 7,9 milioane de euro (35,4 milioane de lei), la o cifră de afaceri de puţin peste un milliard de euro (4,48 miliarde de lei).

Nemţii operează o reţea de 30 de magazine pe piaţa locală, dintre care 25 cash&carry şi cinci Punct, plus un magazin online de birotică.

Şi Auchan revine pe profit

După doi ani de pierderi, francezii de la Auchan au trecut pe locul cinci în topul comercianţilor din România.

Retailerul, care a finalizat în 2014 cea mai mare tranzacţie din retail, şi anume achiziţia celor 20 de hipermarketuri „real-,“ de la grupul german Metro, a trecut pe profit în 2015, de 11,8 milioane euro (52,5 milioane lei), la o cifră de afaceri mai mare cu 17,7% comparativ cu anul achiziţiei, de un milliard de euro.

Prezent în România din 2006, Auchan a ajuns la o reţea de 33 de hipermarketuri.

Megaprofituri la Mega Image

Cu o reţea de 477 de supermarketuri (216 sub brandul Mega Image, alte 259 sub brandul Shop&Go, plus două magazine Gusturi Româneşti), Mega Image este cea mai extinsă reţea de comerţ modern din România.

Retailerul belgian a bifat anul trecut un profit aproape dublu, de 23 de milioane de euro (102 milioane de lei), la o cifră de afaceri de 801 milioane de euro (3,5 miliarde de lei ),  în creştere cu 26,6% comparativ cu anul anterior.

Selgros, de la minus la plus

Şi afacerile Selgros Cash&Carry România au crescut anul trecut cu 3,5%, la 651 de milioane de euro (2,93 miliarde de lei), după doi ani consecutivi de scădere.

Profitul net aproape s-a triplat, la 9,6 milioane euro (43,2 milioane lei), potrivit datelor raportate la Ministerul de Finanţe.

Selgros Cash&Carry România este parte a Transgourmet Holding AG, a doua cea mai mare reţea cash&carry şi comerţ en-gros din Europa, cu operaţiuni în Elveţia, Franţa, Germania, Polonia, România şi Rusia, şi operează 20 de magazine în ţară.

Discunterii din Rewe România, record pentru grupul german

De asemenea, compania de retail Rewe România, care cuprinde două divizii de discount cu brandurile Penny Market şi XXL Mega Discount, a înregistrat, anul trecut, cea mai mare creştere a afacerilor dintre cele cinci pieţe unde grupul german este prezent, de 13,8%, până la 597 milioane euro (2,65 miliarde lei).

Şi profitul net al companiei este mai mare cu 13% - 2,9 milioane de euro (12,8 milioane de lei).

La sfârşitul anului trecut, acţionarii au decis ca activitatea grupului să se concentreze în viitor pe dezvoltarea business-ului de discount, astfel că pentru anul 2016, planurile nemţilor pentru Penny Market în România vizează continuarea extinderii reţelei, până la 200 de magazine şi modernizarea altor 50 de magazine existente, începând cu toate unităţile din Bucureşti şi Oradea.

Prezentă în România încă din anul 2005, reţeaua Penny Market a ajuns la 175 de magazine în ţară, dar compania mai operează pe piaţa românească şi 8 magazine XXL Mega Discount.

Venituri maxime la Profi

Dar cea mai mare creştere a cifrei de afaceri în 2015 a bifat-o Profi, care este deţinut de fondul de investiţii Enterprise Investors. Retailerul a încheiat 2015 cu venituri de peste 565 de milioane de euro (2,54 miliarde de lei), cu 40% mai mari decât în 2014, şi un profit net aproape dublu faţă de valoarea din anul anterior, de 11,6 milioane de euro (52,5 milioane de lei).

Fondul polonez de investiţii a anunţat recent că analizează inclusiv să vândă lanţul de 401 de supermarketuri Profi şi a decis să contracteze Citi Corporate and Investment Banking pentru a evalua „condiţiile de piaţă, precum şi scenariile posibile pentru dezvoltarea viitoare a companiei“.

Reţeaua Profi este prezentă în 188 de localităţi din toate judeţele şi are aproape 10.000 de angajaţi.

Cora, singurul fără profit

Singurul mare retailer care nu a reuşit să aibă profit în 2015 este Cora România. Reţeaua de 11 hipermarketuri a avut afaceri mai mari doar cu 1%, comparativ cu 2014, până la 387 de milioane de euro (1,72 miliarde de lei), în schimb pierderile s-au adâncit la 8,9 milioane de euro, faţă de cele  circa 5,5 milioane euro din 2014.

Retailerul este controlat grupul franco-belgian Louis Delhaize. Acesta este diferit de grupul olandezo-belgian Ahold Delhaize, care operează magazinele Mega Image.

Şi Billa şi-a dublat profitul

Şi supermarketurile Billa, care urmează să fie integrate în reţeaua Carrefour, şi-au crescut vânzările cu 7% anul trecut, până la 337 milioane de euro (1,5 miliarde de lei), profitul net fiind şi el de peste două ori mai mare, depăşind 1,1 milioane de euro (5,18 milioane de lei).

Pierderi în scădere la Real

În cazul Real, controlat de nemţii de la Metro, lanţul de hipermarketuri mai deţine în România doar patru magazine după ce alte 20 au fost preluate de francezii de la Auchan, cifra de afaceri a crescut cu 20% comparativ cu 2014, până la 56 de milioane de euro (249 de milioane de lei).

Compania a raportat pierderi de 10,9 milioane de euro anul trecut (48,8 milioane de lei), în scădere faţă de anul anterior.

GfK: Retailul modern a ajuns la 60%

Reţelele străine au ajuns la 1.700 de magazine în România. Potrivit unui studiu realizat de GfK România, prezentat zilele trecute, retailul modern a atins o cotă de piaţă record, de 60%, în primul trimestru al anului 2016.

Hipermarketurile înregistrează cea mai mare rată de creştere dintre toate canalele.

Acestea câştigă mai bine de un punct procentual, până la 29% cotă de piaţă datorită creşterii valorii coşului de cumpărături.

În afară de coşuri mai mari de cumpărături pentru fiecare vizită, supermarket-urile sunt vizitate de mai multe gospodării şi ajung la 17% cotă de piaţă.

Discounterii arată o traiectorie diferită de creştere, reuşind să mărească şi frecvenţa de cumpărare.

Mai mult de 40% din veniturile românilor se duc în prezent pe mâncare, potrivit statisticilor oficiale.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite