Bătălia pentru Iran: companiile occidentale se grăbesc să prindă contracte de miliarde după ridicarea sancţiunilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Iranul revine pe piaţa internaţională după zece ani de izolare FOTO Guliver / Getty Images
Iranul revine pe piaţa internaţională după zece ani de izolare FOTO Guliver / Getty Images

Ridicarea sancţiunilor financiare şi petroliere asupra Iranului a dat startul companiilor occidentale pentru accesul la contracte bănoase într-unul dintre cele mai bogate state în hidrocarburi din lume şi cu o populaţie de 80 de milioane de locuitori. Rând pe rând Airbus, Daimler şi OMV au anunţat în ultimele zile reluarea afacerilor în Iran sau deschiderea de unităţi de producţie în acest stat.

În acelaşi timp, Rusia a semnat deja mai multe înţelegeri lucrative anul trecut pentru livrarea de armament şi echipamente militare.

Grupul german Daimler, proprietarul mărcii de autovehicule şi camioane Mercedes, a anunţat luni că a ajuns la un acord privind restartarea vânzărilor şi a producţiei în Iran, scrie Bloomberg.

Damiler Trucks va coopera cu Iran Khodro Co, cel mai mare producător auto din Iran, cele două grupuri urmând a realiza împreună motoare şi cutii de viteze. Mercedes doreşte şi să reinvestească într-o companie comună care realiza motoare diesel. Un alt acord stipulează că Mammut Group va vinde autovehicule realizate de o unitate a Daimler. „Există o cerere uriaşă pentru vehicule comerciale, în special camioane“, afirmat Wolfgang Bernhard, şeful unităţii de camioane şi autobuze a Daimler. „Plănuim să reluăm rapid afacerile noastre pe această piaţă“, a spus Bernhard.

Daimler este cel mai mare producător de vehicule comerciale şi a ieşit din Iran în anul 2010, din cauza sancţiunilor internaţionale impuse ca urmare a programului nuclear al Teheranului. Reluarea exporturilor la nivelurile de dinaintea impunerii sancţiunilor în urmă cu un deceniu ar putea genera venituri suplimentare în valoare de 4,5 miliarde de euro pentru companiile germane, potrivit unei analize din iulie a Deutsche Bank.

Tot din domeniul auto, şi grupul francez PSA Peugeot Citroen a încercat să negocieze revenirea la producţia auto în Iran. Grupul avea o unitate de producţie în acest stat, dar s-a retras în anul 2011.

Comenzi pentru Airbus

Concomitent, în sectorul aeronautic, gigantul european Airbus ar putea primi o comandă pentru 114 avioane, valoarea comenzii putând ajunge la 10 miliarde de dolari, o primă achiziţie majoră într-un boom comercial şi investiţional care ar putea remodela economia statului din Orientul Mijlociu, după ridicarea sancţiunilor occidentale, potrivit Reuters.

Planul iranian de achiziţionare a unor avioane Airbus arată potenţialul ţării cu o populaţie de 80 de milioane de locuitori şi un PIB anual de 400 de miliarde de dolari. Iranul este cea mai mare economie a lumii care revine în circuitul comercial mondial de la divizarea Uniunii Sovietice, în urmă cu peste două decenii.

Potrivit SUA, după înlăturarea embargoului, Iranul capătă acces la fonduri de circa 100 de miliarde de dolari în străinătate, care anterior au fost îngheţate. Banca centrală din Iran a anunţat că totalul este mult mai mic, de 29 de miliarde de dolari, care va acoperi însă timp de mai multe luni importuri de bunuri şi servicii.

Citeşte mai multe pe Adevărul Financiar

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite