Un sfert dintre români nu fac plăţi online, de teama furtului datelor personale

0
Publicat:
Ultima actualizare:
plata online

Ce îi împiedică pe români să efectueze plăţi online sau să utilizeze mobile banking? Principala barieră este teama de furtul datelor personale, arată un studiu Reveal Marketing Research.

Studiul arată care sunt barierele principale care îi împiedică pe oameni să efectueze plăţile online sau să utilizeze aplicaţiile de mobile banking pentru tranzacţii bancare. Deşi se recomandă evitarea plăţilor în numerar, în contextul COVID-19, unii dintre români se arată reticenţi faţă de metodele de plată online. Totuşi,  procentele sunt scăzute în ceea ce priveşte evitarea plăţilor online.

„Având în vedere contextul pandemiei, putem observa o tendinţă spre utilizarea metodelor de platî online pentru a minimiza, astfel, riscul îmbolnăvirii prin contactul cu banii. Este interesant faptul că diferinţele dintre mediul urban şi mediul rural în utilizarea plăţilor online devin tot mai mici, conform datelor Reveal Marketing Research. Într-adevăr, încă există bariere, însă procentele sunt semnificativ mai scăzute, comparativ cu anii anteriori. Situaţia de faţă este promiţătoare.” (Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research)

Principala barieră pentru românii care evită plăţile online sau nu utilizează online/mobile banking pentru tranzacţii bancare este teama de furtul datelor personale, menţionat de 26% dintre respondenţi.

Plata online nu le oferă românilor sentimentul de control, aşa cum o face contactul direct cu banii (11%).

Pentru românii care nu fac plăţi online, un alt motiv este obişnuinţa de a merge la bancă pentru a face plăţi şi preferinţa acestora de a avea contact direct cu numerarul (11%).

Temerile românilor faţă de mobile banking

Pe lângă teama de furtul datelor personale, pentru români, cash-ul oferă sentimentul de control datorită contactului direct cu banii (11%), astfel încât, aceştia preferă să utilizeze plata cu numerar, în detrimentul plăţii online sau prin aplicaţii mobile. Seniorii pensionari sunt cei care au invocat în cea mai mare măsură această barieră în ceea ce priveşte plăţile pe Internet (29%), fiind urmaţi de familiile tradiţionale (27%).

În proporţie similară, cei care locuiesc în mediul rural au menţionat obişnuinţa sau rutina de a merge la bancă sau de a simţi fizic cash-ul (11%). Potrivit studiului Reveal Marketing Research, cei care evită plata online, o fac pentru a putea avea contact direct cu banii şi pentru a se simţi în control asupra resurselor lor financiare.

În schimb, 18% dintre respondenţi susţin că nu au bariere în a efectua plăţi online sau a utiliza online/mobile banking pentru tranzacţii bancare. Atât în mediul urban, cât şi în mediul rural, se păstrează aceleaşi proporţii în răspunsuri.

Cine şi de ce nu plăteşte online?

Este interesant faptul că deşi doar 1% dintre respondenţi afirmă că au dificultăţi în folosirea cardului şi li se pare complicat să îl folosească, observăm procente semnificative în zona obişnuinţei de a folosi numerar şi în zona temerilor.

Familiile tradiţionale care nu utilizează metodele de plată online au menţionat într-o proporţie mai mare obişnuinţa de a merge la bancă sau de a simţi fizic cash-ul (16%, respectiv 8%), în timp ce milenialii fără partener au menţionat teama de necunoscut (13%).

Tinerii profesionişti (25%) şi familiile moderne (22%) au declarat într-o proporţie semnificativ mai mare că nu au deloc bariere în a efectua plăţi online sau a utiliza online/ mobile banking pentru tranzacţii bancare.

(Ne)încrederea în instituţii

Doar 1 din 10 români declară că nu au încredere în instituţiile financiare şi ca urmare, evită să utilizeze aplicaţiile mobile pentru tranzacţii bancare. Această neîncredere poate avea legătură cu teama lor de furtul datelor personale pe Internet. Dintre aceştia, familiile tradiţionale (11%) şi seniorii pensionari (13%) se arată reticenţi faţă de intenţiile băncilor, conform datelor Reveal Marketing Research.

Ceea ce este surprinzător este faptul că milenialii, deşi sunt o generaţie tânără, deschisă spre noutate, folosesc ca motiv „teama de necunoscut” atunci când nu utilizează serviciile de online banking (13%). La polul opus, familiile moderne nu sunt la fel de reticente la schimbare (1%), iar teama de necunoscut este menţionată într-o proporţie de doar 4%. Aşadar, putem observa o deschidere a acestui segment spre efectuarea plăţilor online.

Incertitudinea legată de locul în care pot ajunge banii românilor este o altă mică barieră în privinţa efectuării tranzacţiilor bancare prin mobile banking sau online (9%). Dintre cei care nu folosesc metodele online de plată, tinerii profesionişti declară în cea mai mare măsură că nu au încredere că banii acestora vor ajunge acolo unde ar trebui (12%).

În cazul familiilor moderne, dar şi familiilor tradiţionale (7%), putem spune că promptitudinea instituţiilor financiare rareori reprezintă o barieră în ceea ce priveşte plata online. Doar 7% dintre reprezentanţii acestor segmente consideră că băncile nu sunt suficient de rapide şi de eficiente, iar timpul de efectuare a tranzacţiilor este mai îndelungat.

Potrivit studiului Reveal Marketing Research, observăm, aşadar, că românii care nu plătesc online menţionează drept motive teama de furtul datelor personale, obişnuinţa de a avea contact direct cu banii sau lipsa de încredere în instituţiile financiare. Cu toate acestea, barierele înregistrează proporţii tot mai scăzute în rândul oamenilor.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite