
Noi reguli pentru plăţile online de la anul. Orice deţinător de card care va dori să facă o plată va trebui să treacă prin doi paşi de autentificare, din cei trei disponibili: ceva ce cunoaşte, ceva ce deţine şi ceva ce este, arată Banca Naţională a României (BNR).
În vederea asigurării unui grad sporit de
securitate pentru operaţiunile de plată
electronice la distanţă, la nivelul Uniunii Europene au fost emise o serie de
acte normative care stabilesc obligaţia prestatorilor de servicii de plată de a
aplica proceduri de autentificare strictă a clienţilor ori de câte ori aceştia
îşi accesează online contul de plăţi sau efectuează o operaţiune de plată
electronica.
Autoritatea Bancară Europeană a stabilit ca
termen limită pentru implementarea noilor soluţii de autentificare strictă a
clienţilor pentru tranzacţiile de comerţ electronic data de 31 decembrie
2020. De asemenea, au fost stabilite
principiile care stau la baza noilor cerinţe de securitate cu privire la
autentificarea strictă a clienţilor (SCA).
Astfel, la accesarea online a contului de
plăţi sau efectuarea de operaţiuni de plată electronică, banca plătitorului va
utiliza pentru autentificarea strictă a acestuia cel puţin două elemente
clasificate în două dintre următoarele categorii de factori de identificare:
- cunoaştere -
ceva ce doar clientul cunoaşte, cum ar fi codul PIN, o parolă;
- posesie -
ceva ce doar clientul deţine, spre exemplu posesia unui dispozitiv probată
prin parolă transmisă prin SMS;
- inerenţă -
ceva ce clientul este, cum ar fi amprenta, recunoaşterea facială sau alte
elemente de biometrie.
Banca Naţională a României a monitorizat
procesul de migrare către noile soluţii de SCA la nivelul pieţei naţionale şi,
conform informaţiilor furnizate de prestatorii de servicii de plată, a
constatat că acestea se află într-un stadiu avansat, care va permite
implementarea măsurilor de autentificare strictă a clienţilor până la termenul
limită stabilit de Autoritatea Bancară Europeană.
Pot apărea
probleme cu plăţile
Totodată, Banca Naţională a României atrage
atenţia asupra posibilităţii de a apărea situaţii de respingere de către
prestatorii de servicii de plată care furnizează servicii de plată pe
teritoriul României a tranzacţiilor de comerţ electronic transfrontalier, în
cazul în care comercianţii din alte state membre UE nu au implementat soluţiile
de autentificare strictă a clienţilor.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: