
Curtea Constituţională a decis miercuri că este constituţională legea prin care ajutoarele sociale se majorează puternic, prin creşterea cu 140% a Indicatorului Social de Referinţă (ISR), care a fost îngheţat timp de 12 ani.
Astfel, Curtea Constituţională (CCR) a respins,
miercuri, cu majoritate de voturi, sesizarea PNL depusă împotriva legii care
majorează Indicatorul Social de Referinţă de la 500 de lei la 1.200 de lei în
următorii trei ani.
Indicatorul social de referinţă (ISR) este
indicatorul în funcţie de care se calculează toate formele de asistenţă
socială, precum indemnizaţia de şomaj, ajutorul pentru încălzire sau venitul
minim garantat.
ISR a rămas la valoarea de 500 de lei din 2008
până în prezent, pentru că, deşi el putea fi actualizat de către Guvern cu rata
inflaţiei, acest lucru nu a fost făcut. Aşadar, şi toate prestaţiile sociale au
rămas la un nivel demn de anul 2008.
Luna trecută, Camera Deputaţilor a adoptat un
proiect de lege care prevede majorarea ISR de la 500 lei la 1.200 lei, o
creştere de 140%. Proiectul a fost iniţiat de PSD, ALDE şi Pro România. El va
ajunge acum pe masa preşedintelui, pentru promulgare.
Creşterea va avea loc etapizat, parlamentarii
stabilind că „valoarea indicatorului social de referinţă creşte anual până
la atingerea valorii de 1.200 de lei, după cum urmează:
a) la data de 1 ianuarie 2021 - 780 lei;
b) la data de 1 ianuarie 2022 - 990 lei;
c) la data de 1 ianuarie 2023 – 1.200 lei”.
Ulterior, începând cu data de 1 ianuarie
2024, valoarea indicatorului social de referinţă va fi modificată anual, prin
legea bugetului de stat, în funcţie de indicele de creştere a preţurilor de
consum prognozat pe an/an anterior, mai prevede proiectul adoptat.
Impactul bugetar al creşterii într-un singur
an era calculat de iniţiatorul legii la 10,4 miliarde lei anual, sau 0,99
puncte procentuale din PIB (2019), în timp ce Guvernul estima un impact bugetar
anual de 856 milioane de lei lunar, adică peste 10 miliarde de lei anual. Dat
fiind că parlamentul a votat o creştere etapizată, impactul bugetar ar urma să
fie de circa 0,4% din PIB, potrivit iniţiatorului proiectului, deputatul ex-USR
Adrian Dohotaru.
„Raportarea prestaţiilor sociale la ISR şi
plafonarea acestui indicator la nivelul stabilit în 2008 a făcut ca, în ciuda
creşterii economice din ultimii ani, protecţia socială pe care o oferă statul
român să fie tot mai precară şi insuficientă. Categoriile vulnerabile au fost
excluse deliberat de la beneficiile creşterii economice. Astfel, ponderea
gospodăriilor care nu au putut efectua la timp unele cheltuieli a crescut de la
23,8% în 2007 la 30% în 2018, INS”, arată iniţiatorii proiectului de lege.
Ei mai susţin că pandemia de Covid-19 riscă să
excludă de pe piaţa muncii şi să sărăcească zeci, chiar sute de mii de persoane
care, până recent, aveau un loc de muncă, transformându-i în şomeri, iar apoi
în beneficiari de ajutoare sociale. „Este o ocazie de a regândi şi de a reaşeza
sistemul de protecţie socială pe alte fundamente, mult mai echitabile şi mai
incluzive”, arată aceştia.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: