Autostrada Târgu Neamţ - Iaşi. Cât va costa, când va fi gata construcţia în parteneriat public-privat şi ce taxă vor plăti şoferii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
autostrada transilvania

Autostrada Unirii a fost împărţită în două jumătăţi. Bucata Târgu Neamţ - Iaşi va fi de 68 de kilometri, va fi construită în parteneriat public - privat, iar şoferii vor plăti o taxă pentru a circula pe ea.

Autostrada Unirii mai face câţiva paşi către realizare. Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză (CNSP) a publicat studiul de fundamentare pentru construcţia în parteneriat public-privat a Autostrăzii Târgu Neamţ - Iaşi, deci jumătate din această autostradă care ar trebui să unească Transilvania de Moldova.

Cealaltă jumătate, Târgu Mureş - Târgu Neamţ, a fost preluată de CNAIR, care a lansat un contract pentru studiul de fezabilitate al porţiunii prin munţi. Traseul Iasi-Ungheni, inclusiv podul peste Prut, nu fac obiectul studiului şi vor fi analizate în funcţie de contextul şi necesităţile viitoare, precizează CNSP.

Autostrada Târgu Mureş – Targu Neamt - Iaşi–Ungheni, din care face parte si tronsonul ce face obiectul studiului de fundamentare, Târgu Neamţ – Iaşi, va străbate judeţele Mureş, Harghita, Neamţ şi Iaşi şi va avea o lungime totală de aproximativ 320 de km.

Traseul propus pentru Autostrada Târgu Neamţ - Iaşi:

traseu autostrada targu neamt iasi

Legătura dintre Iaşi şi Târgu Neamţ se realizează în prezent, printr-un drum naţional cu două benzi de circulaţie, care prezintă un nivel de serviciu depăşit cu mult până în dreptul localităţii Târgu Frumos şi de aici la Iaşi, pe drumul european E583. Viteza de deplasare medie este cuprinsă între 58 şi 65 de km/h, cu mult sub cei minim 100 de km/h necesari.

Cât va costa şi cât va dura construcţia

Comisia de Prognoză estimează că Autostrada Târgu Neamţ - Iaşi va costa aproximativ 1,201 miliarde euro cu TVA, respectiv 1,001 miliarde euro fără TVA.

Comisia de Prognoză estimează că perioada de proiectare şi construcţie va fi de 48 de luni, deci patru ani. Aceasta va începe de la data semnării contractului de parteneriat public - privat, timp în care partenerul privat are obligaţia de a finaliza construcţia întregii autostrăzi şi a drumului de legătură la nivel de autostradă care face legătura cu municipiul Iaşi.

Ulterior, va fi implementată o a doua etapă, cea de întreţinere şi operare a autostrăzii, în regim de autostradă cu taxă pe durata 26 de ani de la finalizarea etapei de construcţie.

Cât va costa să circulăm

Guvernul va impune o taxă de utilizare a autostrăzii de 6,3 euro/100 km fără TVA pentru maşini, de 8,8 euro/100 km fără TVA pentru microbuze şi de 12,6 euro fără TVA pentru camioane şi TIR-uri. Spre comparaţie, Guvernul vrea să impună aceeaşi taxă şi pe Autostrada Bucureşti - Braşov, pe care vrea de asemenea să o construiască în PPP, dar şoferii vor fi taxaţi inclusiv pentru circulaţia pe tronsonul deja construit, Bucureşti - Ploieşti.

Taxele maximale de utilizare a autostrăzii (fără TVA), care ulterior pot suferi indexări cu evoluţia salariului mediu la nivel naţional:

taxa autostrada targu neamt iasi foto comisia de prognoza

Care va fi traseul autostrăzii

Autostrada Târgu Neamţ - Iaşi se desfăşoară pe teritoriul judeţului Iaşi si are o lungime de 61 km la care se adaugă 7 km reprezentând bretelele nodurilor DN28 si Km 61+000, bretele ce vor fi deasemenea la profil de autostradă. Lungimea totală a traseului construit la profil de autostradă va fi de 68 km.

Traseul autostrăzii Târgu Neamţ – Iaşi începe de la intersectia cu DN2 / E85, inclusiv nodul rutier aferent, şi se termină la intersectia cu bypass Iaşi. Tronsonul de autostradă cuprins între Târgu Mureş şi Târgu Neamţ, până la nodul rutier de la intersecţia cu DN2/E85, este implementat în cadrul CNAIR.

Din punct de vedere morfologic, traseul viitoarei autostrăzi începe în zona de podişuri şi şesuri aluvionare joase, brăzdate de râul Moldova, dealuri prelungi cu înălţimi de 200-593m şi văi cu şesuri aluviale extinse, aparţinând Podişului Moldovei brăzdate deValea Siretului orientată aproximativ nordsud. Spre est se deschide Câmpia Moldovei cu subunitatea Câmpia Jijiei inferioare, reprezentată printrun ansamblu de interfluvii joase (între 50 şi 200m) şi culoare de văi cu şesuri aluviale largi, orientate spre est.

În desenul de mai jos se poate observa traseul autostrăzii, aşa cum a fost el propus iniţial.

autostrada targu neamt iasi

Comisia de Prognoză susţine însă că în acestă situaţie autostrada nu atrage în mod suficient traficul de pe DN 28. Pentru ca autostrada să atragă trafic la adevăratul său potenţial, CNSP a propus următoarele modificări în proiect:

Modificare 1. Mutarea nodului rutier din intravilanul localităţii Târgu Frumos în imediata vecinătate a acestuia precum şi realizarea unui drum de legătură cu o viteză de proiectare mai mare de 90 de km/h. Intersecţia drumului de legătură se va face denivelat cu Drumul Naţional DN 28, printr-un nod rutier cu bretele cu o viteză de proiectare de minim 60 de km/h. Accesibilitatea crescută spre autostradă este un atu care trebuie exploatat la maxim.

autostrada targu neamt iasi

Modificare 2. Se renunţă practic la nodul rutier de la KM 61, traseul autostrăzii urmând să se dezvolte pe direcţia drumului de legătură spre DN 28, în condiţii de autostradă. Astfel drumul de legătură practic dispare lăsând în locul său o autostradă care se intersectează denivelat cu DN 28.

Modificare 3. Lărgire DN 28 între nodul rutier reprezentat de intersecţia autostrăzii cu DN 28 (conform celor specificate la MODIFICAREA 2) şi intersecţia cu BY PASS IASI. Intersecţia dintre DN 28 şi BY PASS IASI se va realiza denivelat.

autostrada targu neamt iasi
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite