ANRE îndeamnă românii să-şi schimbe furnizorul de energie electrică: Sunt diferenţe de 130 de lei la factură. Reacţia Enel

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Energia electrică va fi, de acum înainte, mai ieftină pe piaţa liberă decât pe cea de serviciu universal, astfel că oamenii ar trebui să încheie noi contracte pe piaţa liberă dacă vor preţuri mai mici, a declarat, luni, pentru Agerpres, Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedintele ANRE.

Aceasta în contextul în care, de la 1 ianuarie 2021, piaţa de electricitate se va liberaliza complet, iar consumatorii care rămân cu vechile contracte vor plăti facturi mai mari cu valori cuprinse între 13% şi 26% pe piaţa pentru serviciul universal (fosta piaţă reglementată).

Întrebat de ce preţurile cresc atât de mult, reprezentantul ANRE a arătat că piaţa pentru serviciul universal este un fel de plasă de siguranţă pentru cei care rămân fără furnizor, astfel că este normal ca preţurile aici să fie mai mari decât în piaţa liberă.

"În primul rând, preţurile nu mai sunt stabilite de ANRE. Furnizorii îşi vor stabili preţurile de serviciu universal în funcţie de costurile de achiziţie a energiei. Eu mă aştept şi asta comunicăm de ani de zile de la ANRE - şi asta este normalitatea - ca preţul de serviciu universal să fie cel mai mare preţ din piaţă. Pentru că serviciul universal este ca o plasă de siguranţă pentru consumatorii care, din diverse motive, rămân fără furnizor: furnizorul dă faliment, decide să iasă din piaţă sau să renunţe la contracte. Furnizorii de ultimă instanţă au obligaţia să preia acei consumatori de pe o zi pe alta şi trebuie să achiziţioneze energia suplimentară de pe Piaţa pentru Ziua Următoare sau Piaţa de Echilibrare, unde sunt cele mai mari preţuri", a explicat Bege pentru Agerpres.

Reprezentantul ANRE a arătat că şi pentru el este o enigmă de ce diferă atât de mult preţurile de serviciu universal de la un furnizor la altul, cel mai mic preţ fiind 270 de lei şi cel mai mare, 400 de lei, dar, până la urmă, este vorba de politica fiecărei companii.

El a arătat că relevant pentru clientul casnic şi pentru orice fel de client este preţul de pe piaţa concurenţială. Iar acolo preţurile sunt considerabil mai mici, de la 220 de lei la peste 300, iar clienţii casnici au posibilitatea să opteze pentru oferte chiar avantajoase.

"Categoric, de acum încolo şi asta e normalitatea, preţurile din piaţa concurenţială vor fi mai mici decât preţurile de serviciu universal. Îi sfătuiesc pe toţi consumatorii să caute oferte şi cel mai la îndemână instrument este comparatorul de preţuri de pe site-ul ANRE şi aplicaţia pentru telefoanele mobile", a subliniat Bege.

Întrebat dacă, personal, a încheiat un contract în piaţa liberă, vicepreşedintele ANRE a arătat că a făcut acest lucru în urmă cu câteva zile şi a constatat că procesul este foarte simplu.

"Eu mă aflam în piaţa reglementată, după ce, la începutul anului trecut, furnizorul cu care aveam un contract în piaţa concurenţială a dat faliment. Chiar zilele trecute am vrut să văd cum funcţionează platformele online şi cum se poate contracta online energia electrică şi pot să vă spun că furnizorii au fost foarte operativi, practic din patru sau cinci click-uri, în decurs de 24 de ore, am avut contract nou la un preţ foarte, foarte bun", a relatat oficialul citat.

El a apreciat că există concurenţă pe piaţa de electricitate în acest moment între furnizori, dar există şi loc de îmbunătăţiri.

"Sunt patru-cinci furnizori mari, care s-au format în regiunile în care aveau clienţi tradiţionali şi fiecare şi-a păstrat mai mult sau mai puţin portofoliul din aceste zone. Eu mă aştept ca în perioada următoare concurenţa să fie mai intensă, odată cu intrarea pe piaţă a unor companii mai mici, dar flexibile şi ambiţioase", a susţinut Nagy-Bege.

Reprezentantul ANRE a mai afirmat că instituţia pe care o reprezintă a început încă din 2019 campania de informare a consumatorilor cu privire la liberalizarea pieţei de energie şi gaze.

De la 1 ianuarie 2021, piaţa de energie electrică va fi complet liberalizată, iar ANRE nu va mai stabili preţurile pentru consumatorii casnici, acestea fiind calculate de furnizorul tradiţional şi se vor numi preţuri de serviciu universal.

Consumatorii fie rămân cu actualele contracte, la preţuri de serviciu universal, care cresc cu 13-26%, fie încheie alte contracte în piaţa liberă.

Potrivit calculelor Asociaţiei Energia Inteligentă, pe baza datelor din comparatorul de preţuri de pe site-ul ANRE, cel mai mult se va scumpi electricitatea pentru clienţii casnici ai Enel Distribuţie Banat, respectiv cu 26%. Urmează Enel Distribuţie Muntenia (inclusiv Capitala), unde electricitatea se va scumpi cu 23%, Enel Distribuţie Dobrogea, cu scumpiri de 18%, Electrica Transilvania Sud şi CEZ Distribuţie, cu 17% fiecare.

La clienţii Electrica Muntenia Nord, preţul creşte cu 15%, la Electrica Transilvania Nord, cu 14%, iar la E.ON Distribuţie, cu 13%.

Aceste preţuri sunt cele mai mari din piaţă şi, în opinia Asociaţiei Energia Inteligentă, vinovată pentru situaţia creată este Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) care nici nu a informat consumatorii că piaţa urmează să fie liberalizată, dar nici nu a pregătit optim procesul din punctul de vedere al legislaţiei secundare.

Enel: Clienţii noştri au ales deja piaţa anticoncurenţială

Companiile de furnizare Enel au încurajat consumatorii casnici să accepte oferte din piaţa concurenţială încă din 2017, astfel încât, în prezent, peste două milioane de clienţi sunt deja pe piaţa liberă, beneficiind de un preţ fix la energia electrică pentru 12/24 de luni, potrivit unui comunicat.

Astfel, pentru majoritatea dintre aceştia, Enel Energie Muntenia şi Enel Energie nu vor aplica nicio creştere de preţ la 1 ianuarie 2021.

"Dintre toţi furnizorii prezenţi pe piaţa de energie din România, companiile Enel din România au cei mai mulţi clienţi care au ales deja piaţa concurenţială", se menţionează în comunicat.

În prezent, dintre cei 6 milioane de consumatori de energie electrică din România rămaşi cu tarif reglementat, doar 13% sunt clienţi Enel (800.000). În Banat şi Dobrogea, aproape 75% din totalul clienţilor Enel Energie se bucură deja de preţuri concurenţiale. În Bucureşti, Ilfov şi Giurgiu, procentul clienţilor Enel Energie Muntenia aflaţi deja în piaţa liberă depăşeşte 66%.

"În contextul schimbărilor de pe piaţa energiei, din 2017, companiile de furnizare Enel au venit în sprijinul consumatorilor casnici cu o gamă variată de oferte şi produse dedicate nevoilor locuinţelor acestora. Prin intermediul ofertelor, clienţii au garanţia serviciilor unui furnizor de energie electrică prezent în toată ţara şi a unor preţuri fixe la energia electrică pentru perioada aleasă; factura este detaliată, cu evidenţierea tuturor componentelor, fiind mult mai uşor de înţeles; pot gestiona totul online, oriunde s-ar afla, de la primirea facturii prin email sau SMS, până la plata acesteia; pot transmite indexul gratuit, ceea ce înseamnă că au mereu siguranţa că plătesc exact cât consumă", se mai spune în comunicat.

Potrivit sursei citate, un rol important în procesul de trecere a clienţilor din piaţa reglementată în cea concurenţială l-a avut digitalizarea, extinderea serviciilor şi produsele care pot fi accesat în mediul online, cu impact direct în zona de business. Potrivit companiei, numai în primele zece luni din acest an, Enel a încheiat cu peste 40% mai multe contracte online de furnizare de energie electrică sau de gaze naturale faţă de întreg anul 2019, iar numărul clienţilor care au descărcat aplicaţia MyEnel s-a dublat în perioada ianuarie - octombrie 2020.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite