Afacerea la granița legii apărută în jurul „listei negre” de la Biroul de Credit. Cine profită de naivi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un istoric negativ înregistrat la Biroul de Credit poate face ca băncile să nu-ți mai acorde un alt împrumut. Așa se face că au apărut persoane sau firme care fac bani din ștergerea istoricului, deși, în esență, operațiunea este gratuită.

Anunț postat pe un gard din Constanța FOTO: Călin Gavrilaș
Anunț postat pe un gard din Constanța FOTO: Călin Gavrilaș

În anul 2004, 20 de bănci cu activitate în România înființau o societate comercială pe acțiuni – Biroul de Credit. Această societate deține o bază de date centralizată în care sunt înregistrate informații cu caracter personal ale solicitanților de credit, ale împrumutaților, co-debitorilor și garanților.

Tot aici se regăsește și istoricul creditelor acordate de aceste bănci, precum și modalitatea de plată a acestora. Cu alte cuvinte, Biroul de Credit deține „lista neagră” a celor care nu și-au plătit la timp ratele, dar și „lista albă” a celor care au plătit creditul conform înțelegerii cu banca.

Fiecare înregistrare la Biroul de Credit, inclusiv plata cu întârziere a unei rate, se păstrează în baza de date timp de patru ani. După acest termen, se șterge automat dacă, bineînțeles, creditul a fost plătit integral. Existența unui istoric negativ duce în multe cazuri la imposibilitatea ca o persoană să poată accesa alte credite.

Cum cererea generează oferta, pe piață au apărut diferite persoane sau societăți comerciale care „garantează” ștergerea istoricului negativ, ba chiar unele promit că fac asta chiar dacă datoriile restante nu au fost achitate. Trebuie spus și că, legal, datornicul care a scăpat de restanțe poate cere personal (nu prin intermediari) ștergerea din listă, iar asta nu-l costă absolut niciun leu, după cum precizează cei de la Biroul de Credite.

Cât te costă „ștergerea” din Biroul de Credit

Clienții unor astfel de firme care promit un istoric imaculat la Biroul de Credit sunt racolați chiar și cu ajutorul unor funcționari bancari. „Doamna de la bancă mi-a recomandat o firmă care să mă ajute să șteargă istoricul negativ de la Biroul de Credit”, a declarat un constănțean care a solicitat unei bănci un credit. Rețelele sociale, chiar și gardurile orașelor, sunt pline de anunțuri în care se promite „albirea” istoricului de creditare.

De regulă, o astfel de firmă care „garantează” succesul încasează cel puțin 1.300-1.500 de lei, tarif inițial, apoi mai încasează o taxă de succes care poate pleca de la 1.500 de lei în sus. În plus, de multe ori li se oferă clienților și posibilitatea de a accesa credite la diferite IFN-uri (Instituții Financiare Nebancare), credite scumpe, cu dobânzi foarte mari, dar ușor de accesat chiar și de cei rău platnici.

„Nu recomandăm nicicum aceasta procedură, ba dimpotrivă. Oferim posibilitatea exercitării drepturilor în mod gratuit, ceea ce nu este cazul atunci când se utilizează acești intermediari. Știm că, cel puțin unii, «garantează» succesul acestui demers, ceea ce nu este cazul. În plus, ar trebui ca persoanele să înțeleagă că ștergerea datelor de la Biroul de Credit nu echivalează cu ștergerea datoriei respective și nu exclude posibilitatea acumulării unor noi datorii, cu consecințe ulterioare nefericite”, a explicat pentru „Adevărul” Șerban Marian Epure, directorul general al Biroului de Credit.

În general, oamenii care apelează la astfel de firme sunt cei care nu cunosc multe detalii despre funcționarea Biroului de Credit. Se încred în promisiunile făcute online, plătesc tariful inițial, apoi realizează că situația lor la Biroul de Credit a rămas aceeași.

Sunt și cazuri în care aceste firme reușesc să șteargă anumite date negative, un lucru pe care însă și cel împrumutat de bancă putea să-l facă. Toți cei care își doresc un istoric imaculat în baza de date a Biroului sunt persoane care încearcă să solicite o nouă creditare.

Cum se șterg oficial datele din Biroul de Credit

Datele din Biroul de Credit se pot șterge când expiră perioada de stocare a datelor (patru ani de la finalizarea creditului); când datele au fost prelucrate cu nerespectarea prevederilor legale (ștergerea datelor se va face, la cererea întemeiată a persoanei vizate, de către participantul care le-a înregistrat); când Biroul de Credit și/sau participanții sunt obligați prin lege să șteargă datele înregistrate. În toate cazurile, participantul (banca) este cea care decide ștergerea datelor.

„Solicitările de ștergere se adresează băncilor/IFN-urilor care au transmis date la Biroul de Credit, de regulă prin intermediul portalului pus la dispoziție de Biroul de Credit. Numai acestea au dreptul și posibilitatea de a aprecia justețea acestor cereri și a răspunde în consecință, tot prin portal”, spune Șerban Marian Epure.

El mai arată faptul că firmele private care garantează ștergerea istoricului din Biroul de Credit nu încalcă nicio lege, dar „lucrează la granița legalității”.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite