Teatrul Naţional din Bucureşti, premieră în plină criză: „Jurnal de România.1989”

Teatrul Naţional din Bucureşti, premieră în plină criză: „Jurnal de România.1989”

Actorii spectacolului-documentar şi regizoarea Carmen Lidia Vidu          FOTO: Florin Ghioca / TNB

Într-o perioadă extrem de dificilă prin care trece lumea artistică, Teatrul Naţional I.L.Caragiale din Bucureşti anunţă prima premieră în plină pandemie: Jurnal de România. 1989. Spectacolul conceput şi regizat de Carmen Lidia Vidu va avea primele trei reprezentaţii în 24, 25 şi 26 iulie 2020, de la ora 21.30.

Ştiri pe aceeaşi temă

La 30 de ani de la Revoluţia care l-a înlăturat în mod violent pe preşedintele comunist Nicolae Ceauşescu, patru actori ai Naţionalului povestesc experienţele personale din perioada respectivă, felul în care au trăit acele evenimente sângeroase şi modul în care li s-a schimbat (sau nu) viaţa de atunci.

Carmen Lidia Vidu, regizoarea care a dus teatrul românesc în zona documentarului multimedia, a ales patru dintre cei mai cunoscuţi actori români pentru a le scoate la lumină poveştile: Ion Caramitru, Oana Pellea, Florentina Ţilea şi Daniel Badale îşi joacă propriile roluri.

Despre Ion Caramitru se cunosc amănunte ale felului în care a participat activ la Revoluţie, rămânând legendară expresia televizată în direct – „Fraţilor, am învins!”.

În 1989, Daniel Badale era soldat în Armată şi este interesantă confesiunea celui care, “teoretic”, era împotriva revoluţionarilor.

Florentina Ţilea a fost recitatoarea lui Nicolae Ceauşescu în vizitele lui oficiale la Iaşi, iar Oana Pellea a fost luată drept soţia teroristului Vlase atunci când s-a prezentat la Televiziunea Română pentru a o apăra în urma “Apelului pentru artişti”.

Celor patru actori li se vor alătura, prin apariţii video, Germina Nagâţ, membru în Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii (CNSAS), fostul procuror militar Dan Voinea, cel care a instrumentat iniţial „Dosarul Revoluţiei” şi cunoscutul istoric britanic Dennis Deletant, un expert în materie de comunism românesc.

„Teatrul riscă să devină irelevant pentru comunitate”, precizează regizoarea. „Pericolul vanităţii ne pândeşte şi ne duce la izolare. Nu mai ascultăm decât părerile care le confirmă pe ale noastre. Jurnal de România. 1989 este felul meu de a spune că “tu faci istoria, atitudinea ta contează”, declară Carmen Lidia Vidu.

În seara de 25 iulie, va avea loc un dialog post-spectacol între spectatorii prezenţi şi realizatori. Invitat special, istoricul Mădălin Hodor. Spectacolele se vor desfăşura în condiţiile impuse de autorităţi, în Amfiteatru TNB, sala de spectacole în aer liber de pe acoperişul teatrului.

Ion Caramitru îşi joacă propriul rol în „Jurnal de România.1989”    FOTO: Florin Ghioca / TNB

Spectacolul multimedia va da spectatorilor ocazia de a pune laolaltă un puzzle puternic şi foarte uman. Istoria e văzută prin prisma biografiilor personale. Cercetarea, imaginea şi sunetele alcătuiesc universul multimedia care completează poveştile actorilor.

Odată cu acest spectacol, Teatrul Naţional din Bucureşti mai scoate la rampă o premieră şi bifează, totodată, un record în istoria teatrului românesc, cu cea mai mare proiecţie video, pe un perete uriaş, de 33 de metri lungime şi 21 de metri înălţime.

Următoarele reprezentaţii vor avea loc pe: 6, 7, 8 şi 9 august 2020.  Toate reprezentaţiile încep la ora 21.30.

Pe site-ul TNB veţi găsi regulile impuse de perioada pandemiei în privinţa accesului în teatru şi participării la spectacol.


Cel mai apreciat proiect al regizoarei Carmen Lidia Vidu, în ţară şi peste hotare, Jurnal de România include până în prezent 3 spectacole de teatru (Jurnal de România – Timişoara, Constanţa şi Sfântu Gheorghe), două scurtmetraje (My Romanian Diary şi Jurnal de România. Jurnal de musulman) precum şi o expoziţie.

Jurnal de România este un proiect multidisciplinar ce reuneşte filmul, fotografia şi teatrul, care îşi propune să fie, printr-o serie de confesiuni necenzurate şi nemijlocite, o oglindă sinceră a relaţiilor interumane, influenţate decisiv de mediul urban, dar şi un îndemn la implicare socială şi comunitară.

Amintim câteva premii şi participări internaţionale care încununează alonja internaţională a proiectului: „My Romanian Diary”, Independent Days International Film Festival, Germany, European Cinematography AWARDS (ECA), Netherlands şi FILMFEST DRESDEN – în 2020. În 2019, pentru „Jurnal de România. Timişoara” – Premiul de Excelenţă oferit de Primăria Timişoara şi Voice of Europe, Jena, Germania. În acelaşi an, participare cu „Jurnal de România. Constanţa” la EUROPALIA, Belgia. Cu „Romanian Diary. Muslim Diary”, în 2018: Best Women Short – Independent Shorts Awards, Los Angeles, Best Documentary based on Women (Non-Fiction) – JIFF 16 International Film Festivals în Jaipur, India, Award Winner – Changing Face International Film Festival, Sydney şi Finalist – Eurasia International Monthly Film Festival, Moscow. Iar în 2017, la Schauspielhaus din Viena, au fost prezentate „Jurnal de România. Sfântu Gheorghe” şi „Jurnal de România. Constanţa”.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: