Spectacolul-şpriţ

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ionel Mihăilescu,  Rodica Mandache şi  Nicoleta Lefter,  pe scena Odeonului
Ionel Mihăilescu, Rodica Mandache şi Nicoleta Lefter, pe scena Odeonului

„C.F.R. – Cometa, Copilul şi Căţelul“, noul spectacol al lui Alexandru Dabija de la Teatrul Odeon, are momente de umor stângaci, dar şi schiţe excelent desenate actoriceşte.

Montarea lui Alexandru Dabija intră la categoria „pană". În sport, aici luptă boxerii între 54 şi 57 de kilograme. În teatru, e acea categorie „uşoară", la care actorii îşi dau replicile precum îşi dădeau colegii lor din filmele mute palme: rapid, prin surprindere, în aşteptarea loviturii finale - platoul cu frişcă.

Spectacolul lui Alexandru Dabija poate fi descris chiar cu vorbele regizorului, pentru că intră într-o zonă care îl interesează în ultima vreme - cea a distracţiei superficiale, de la care e periculos să aştepţi întrebări fundamentale, pentru că rişti să nu te mai simţi bine.

E ceea ce a făcut, recent, la Petroşani, cu „Nunta luiFigaro", caracterizat drept un spectacol dinamic, scurt,ca o glumă, ca o joacă. Şi „C.F.R. - Cometa, Copilul şi Căţelul", colaj după piesele lui Caragiale „Despre cometă - prelegere populară", „Justiţia română. Secţia corecţională", „D-l Goe...", „Bubico" şi  „Atmosferă încărcată", e un montaj rapid, cu treceri fără hurducăieli între piese.

Trupa excelentă a Odeonului

„C.F.R. - Cometa, Copilul şi Căţelul" se bazează pe forţa de reacţie şi de improvizaţie a actorilor, pe experienţa şi pe dezinhibarea lor. Nimeni nu rămâne repetent la capitolul ăsta, nici măcar D-l Goe însuşi, interpretat, la premieră, de Marius Damian (pe acelaşi rol figurează şi Constantin Cojocaru). Marius Damian se menţine cu obrăznicie în prim-plan, făcând din Goe cel mai spumos personaj al spectacolului.

Puştiul dolofan, alintat şi şmecher-retard îşi manipulează abil galeria de protectoare, pe Mam'mare (Dorina Lazăr, într-un rol rezolvat cu uşurinţă), pe Mamiţa (Paula Niculiţă, excelentă în repriza ei de furie cu amortizor) şi pe Tanti Miţa (Nicoleta Lefter, diafană şi veşnic deconcertată).

Pavel Bartoş în rolul controlorului C.F.R.

Lui Pavel Bartoş îi vine la îndemână rolul controlorului străfulgerat de patima datoriei şi de atipice preocupări erudite. Ionel Mihăilescu, în cel mai greu rol din spectacol, amuză în rolul pasagerului nevricos, „june-secund", posibil amant şi posibil criminal, iar Oana Ştefănescu, mamiţa lui Bubico, este foarte sigură pe interpretarea ei şi reuşeşte s-o ironizeze pe stăpâna tipică a căţelului-tip-bomboană.

Sunt scene în care actorii nu prea ştiu ce au de făcut şi rezolvă pe moment situaţia, fără să aibă un scenariu prestabilit, iar senzaţia de ezitare pluteşte în aer şi se mai agaţă de câte o replică. Apoi, îţi doreşti să fi râs mai mult. Aşa cum ai râs la „Gaiţele", spectacolul făcut de Dabija acum zece ani, cu aproape aceeaşi trupă.

Teatrul este din ce în ce mai mult o profesie, mai ales la câte spectacole lucrează regizorii, acum, spunea Alexandru Dabija. Propria afirmaţie îl ajunge. Alergătura unor regizori se vede în modul în care nu mai au timp să dezvolte anumite situaţii sau în felul în care uită să explice anumite opţiuni.

Şi ceea ce mai afirma Alexandru Dabija se poate aplica şi în cazul acestui spectacol: „Nu cred că poţi să scoţi o dată la două luni de zile câte o capodoperă". La premieră, spectacolul lui a arătat ca o gară în construcţie, în care au început, deja, să intre trenurile.

Info

Teatrul Odeon, Bucureşti: C.F.R. - Cometa, copilul şi căţelul după texte de I. L. Caragiale

Regia: Alexandru Dabija

Scenografia: Cristina Milea

Muzica: Ada Milea

Cu: Pavel Bartoş, Rodica Mandache, Dorina Lazăr, Nicoleta Lefter, Oana Ştefănescu, Paula Niculiţă, Constantin Cojocaru / Marius Damian, Ionel Mihăilescu

Pavel Bartoş în rolul  controlorului C.F.R.
Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite