Printre simeze, una din sălile Muzeului Colecţiilor de Artă din fostul Palat Romanit a găzduit din nou evenimentul în prezenţa unui public devotat, care a participat cu dăruire la dialogul dintre moderatoare şi invitaţii săi, soprana clujeană Brigitta Kele, baritonul bucureştean Iordache Basalic. Pânze renumite i-au înconjurat pe auditori şi interpreţi, au îmbogăţit spiritual momentul, într-un demers de interdisciplinaritate. Muzică, gânduri, vorbe şi pictură, pline de culori.

Mai puţin cunoscută în Capitală, dar compensând absenţa de pe  scena de operă bucureşteană cu apariţii la... Metropolitan Opera din New York, Opera Naţională pariziană, Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf-Duisburg ş. a., ca şi în teatrele din municipiul de pe Someş, Brigitta Kele fusese aplaudată cu câteva zile mai înainte la debutul în rolul Leonora din „Trubadurul” verdian, în concert la Sala Radio. Am împărtăşit celor prezenţi, la invitaţia moderatoarei, succinte impresii de la spectacolele sopranei, văzute  la Cluj-Napoca şi Düsseldorf.

Despre Iordache Basalic se ştie că de peste 25 de ani este una dintre coloanele de susţinere a repertoriului Operei Naţionale Bucureşti, stabil interpret al multor roluri, pe care le serveşte cu constantă seriozitate.

Colocviul a fost animat de verva Luminiţei Arvunescu, care stăpâneşte şi căile prin care pătrunde în tainiţele sufletelor cântăreţilor, aşa încât publicul a aflat detalii puţin cunoscute despre începuturile preocupărilor Brigittei Kele şi ale lui Iordache Basalic pentru muzică şi dezvoltarea vocii, despre studiu şi construcţia rolurilor, despre cariera trecută şi proiectele de viitor. Brigitta Kele s-a integrat acestui dialog cu sensibilitate şi emoţie, în timp ce Iordache Basalic a adus nota de umor indispensabilă.

Foarte nimerită a fost intervenţia cunoscutei pianiste Luminiţa Berariu de la Opera Naţională Bucureşti, veritabil „coach” de glasuri, care a destăinuit secrete din lucrul cu cântăreţii la cabinele de repetiţii, secrete ale spiritualităţii lor, a vorbit despre preocuparea pentru inducerea exprimării expresive în condiţiile unor pregătiri tehnice şi stilistice exemplare.

Totul a incitat auditoriul, care a fost răsfăţat şi cu un minirecital în care s-au cântat pagini de largă popularitate, duetele „Là ci darem la mano” din „Don Giovanni” de Mozart şi Nedda-Silvio din „Paiaţe” de Leoncavallo, alături de aria „Io son l'umile ancella” din „Adriana Lecouvreur” de Ciléa, aria „salciei” şi „Ave Maria” din „Otello” de Verdi (Brigitta Kele), cavatina lui Figaro din „Bărbierul din Sevilla” rossinian şi canţoneta „Non ti scordar di me” de Ernesto de Curtis (Iordache Basalic). A acompaniat Luminiţa Berariu.

Participarea afectivă a publicului s-a transformat în ropote de aplauze şi flori pentru performeri şi moderatoare. O atmosferă destinsă, o întâlnire de suflet în care arta interpretativă probată „live” a susţinut aprecierile elogioase la adresa celor doi invitaţi.

OperaFANtastica îşi continuă parcursul şi viitoarele ediţii sunt aşteptate cu acelaşi interes. Eforturile realizatoarei au fost încununate de succes graţie celor sub egida cărora s-a desfăşurat serata, Asociaţia pentru Muzică, Artă şi Cultură (organizator), Muzeul Naţional de Artă al României (prin secţia Muzeul Colecţiilor de Artă condusă de Liliana Chiriac Creţu) şi „Wagner – arte frumoase şi poveşti”.