Vârfuri ale cinematografului european de azi (Karlovy Vary 2023)

0
0
Publicat:

Competiția principală a Festivalului Internațional de Film de la Karlovy Vary (KVIFF), ajuns la ediția a 57-a (30 iunie – 8 iulie 2023), mi-a prilejuit reîntâlnirea cu doi cineaști europeni demni de urmărit.

Imagine din „Citizen Saint”, regia Tinatin Kajrishvili FOTO Film Servis Festival Karlovy Vary
Imagine din „Citizen Saint”, regia Tinatin Kajrishvili FOTO Film Servis Festival Karlovy Vary

Cineasta gruzină Tinatin Kajrishvili și-a lansat primele două lungmetraje, „Brides” (2014) și „Horizon” (2018), în secțiunea „Panorama” a Festivalului de la Berlin. Ambele filme mi s-au părut destul de convenționale la vremea lor. Însă al treilea lungmetraj al regizoarei Tinatin Kajrishvili (care mai este și scenaristă, alături de scriitorul Basa Janikashvili, și producătoare a filmului, împreună cu Lasha Khalvashi), un proiect inițiat în 2016, dar având premiera mondială la KVIFF 2023, mi-a întrecut toate așteptările.

Realismul magic în cinematografia contemporană primește un nou titlu de referință: „Citizen Saint” („Mokalake Tsmindani”, coproducție Georgia-Franța-Bulgaria). Filmul construiește o lume ruptă de timp, trăind după propriile norme, în propriul ritm: o comunitate minieră, protejată de un Sfânt cu cască și lămpaș, urcat pe o cruce în piațeta prin care trec zilnic toți locuitorii, chiar și numai pentru a se ruga la picioarele statuii. Într-o zi, Sfântul și crucea sa poposesc într-un mic muzeu al mineritului, în vederea restaurării. Într-o noapte zbuciumată, statuia dispare din muzeu, iar, în dimineața următoare, un străin își face apariția în colectivitate. Nu scoate nicio vorbă, dar oamenii primesc dovezi că Sfântul lor a revenit la viață. Așa că toți, de la mineri la tâlhari, dau năvală să-i ceară diverse lucruri străinului, așa cum procedau înainte cu statuia de pe cruce. Dar este oare pregătită comunitatea să accepte un Sfânt în carne și oase?

Cadrele picturale (imaginea alb-negru e semnată de bulgarul Krum Rodriguez, care a lucrat recent și cu debutantul român Adrian Voicu), decorurile sugestive (concepute de George Gordzamashvili), actorii expresivi (în frunte cu George Babluani, interpretul Sfântului, pe care l-am descoperit acum 16 ani în memorabilul „13 Tzameti”, regizat de fratele său mai mare, Géla Babluani), toate contribuie la puternicul impact al „Cetățeanului Sfânt”, narațiunea cinematografică încărcată de semnificații a lui Tinatin Kajrishvili. Dintre secvențele-rapel, merită menționate cele în care, prin mijlocirea Sfântului, bătrânul Berdo (Levan Berikashvili, excelent și el) aude – și auzim și noi – vuietul mării în vârful muntelui și îl reîntâlnește, după un deceniu, pe fiul său, mort în mină.

Cineastul bulgar Stefan Komandarev a regizat și produs multe filme documentare și de ficțiune notabile. Despre „Direcții”, un alt lungmetraj de ficțiune meritoriu al său, am scris aici acum cinci ani. La KVIFF 2023 a avut premiera mondială „Blaga’s Lessons” („Urotcite na Blaga”, Bulgaria-Germania), o dramă cu plotul plasat în Șumen, orășel dominat de „Monumentul întemeietorilor Bulgariei” (ochiului de documentarist al lui Stefan Komandarev nu putea să-i scape asocierea acestui colos cu mărunta – până la un punct – existență a protagonistei eponime).

Blaga (minunat interpretată de Eli Skorcheva, o mare vedetă a filmului din țara vecină, care a fost convinsă de regizor să revină pe marele ecran după trei decenii de absență) este o profesoară de bulgară pensionată, dar care continuă să se creadă la catedră pretutindeni, mai ales că pregătește în particular o imigrantă pentru examenul ce i-ar concede mult visatul statut de cetățean bulgar. Însă nu doar aceste meditații constituie „Lecțiile Blagăi” amintite în titlu.

Septuagenara este înșelată prin telefon de un grup de escroci bine organizat (capul rețelei operează, pare-se, din România și are „catâri” angajați în diverse orașe din sudul Dunării), pierzându-și banii cu care urma să achiziționeze un loc de veci pentru ea și soțul ei, decedat de câteva zile. Intrată într-o cursă contracronometru pentru a aduna din nou suma necesară și a obține mormântul râvnit, Blaga nu se poate baza pe sprijinul polițiștilor, incapabili să-i prindă pe infractori, nu poate apela la fiul său, care încearcă să-și facă un rost ca șofer peste Ocean, și nici nu prea găsește oportunități de angajare la vârsta ei. În disperare de cauză, ea ia o decizie care-i va provoca o intensă criză morală.

În pofida finalului ratat (pentru că, nu-i așa, și cineaștii mai simt nevoia să dea lecții), noul film al lui Stefan Komandarev este o dramă puternică și captivantă, care chestionează poziția vârstnicilor într-o societate tot mai mercantilă. Iar povestea de pe ecran ar fi putut la fel de bine să aibă loc în România sau într-o altă țară din regiunea noastră.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite