Un artist român aplaudat de melomanii greci

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

La sfârşit de martie, cunoscuta librărie Ianos din Atena, a găzduit evenimentul lansării unui CD cu totul special, anume recitalul harpistei Maria Bâldea, muzician originar din România, stabilit de mai bine de două decenii în capitala Greciei. Succesul a fost  enorm!

Cu Maria Bâldea acordurile harpei înfloresc la Atena       

Personalităţi ale vieţii culturale, artistice elene, muzicieni, scriitori, producători de emisiuni radio şi t.v., au luat parte la acest eveniment, şi-au exprimat entuziasmul faţă de cântul Mariei, au aplaudat-o minute în şir. Căci seara la care mă refer a debutat cu un microrecital ce a cuprins momente semnificative din muzica inclusă în selecţia propriu-zisă a CD-ului lansat. Care au fost motivele acestui debordant entuziasm? Evident, în primul rând personalitatea artistei, un muzician al cărui profesionalism se ridică la cotele unei comunicări ferm structurate pe datele stilistice ale lucrării, comunicare susţinută de o sensibilitate ce serveşte adevărul muzicii.

Un florilegiu al muzicii instrumentale baroce

Actualul recital al Mariei Bâldea, imprimat în format CD, constituie o chintesenţă a spiritului muzicii baroce, a Barocului muzical târziu, muzică ce aparţine celor patru mari personalităţi contemporane. Selecţia cuprinde creaţii reprezentative ale primei jumătăţi a secolului al XVIII-lea, piese instrumentale semnate de Jean Philippe Rameau, Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Haendel,

Domenico Scarlatti. Am în vedere o etalare cu totul pertinentă a creaţiei acestor mari personalităţi ale epocii dar şi a genurilor muzicale caracteristice; anume genul sonatei, al suitei, cel al miniaturii instrumentale cu caracter descriptiv pitoresc, genul variaţional şi cel concertant. O dată în plus este relevată extensia paneuropeană ce priveşte datele stilistice ale Barocului, nivelul uimitor privind virtuozitatea stilului instrumental, aspect observat în toate marile zone ale culturii europene, la curţile regale ale Franţei, Spaniei, Angliei, în teritoriile germane.

Virtuozitate instrumentală, cultură, bun gust

Pe această direcţie se reliefează măiestria muzicianului performer, a Mariei Bâldea, artist ce defineşte aici un veritabil act de cultură. In realizarea domniei sale muzica dobândeşte spaţiu de acţiune, planurile sonore dispun de culoare, de un anume pitoresc descriptiv ce devine consubstanţial spiritului dansurilor muzicii baroce, în Rigaudon-ul lui Rameau, în Gavota în formă de Rondeau a lui J.S.Bach. De aici, de la nivelul miniaturii instrumentale şi până la grandoarea stilului concertant – mă refer la celebrul Concert haendelian în si bemol major, se parcurg etape semnificative ale acestei spectaculoase deveniri ce priveşte întreaga muzică instrumentală destinată instrumentelor cu corzi ciupite, de la lăută şi ghitară la bogata familie a clavecinului, la harpă.

Selecţie repertorială reprezentativă

Se poate aprecia faptul potrivit căruia selecţia repertorială a actualei ediţii discografice aduce o importantă sinteză ce vizează stilul tonal armonic instrumental cu derivaţii fireşti spre gândirea polifonică; …aşa cum o demonstrează Maria Bâldea atunci când abordează genul bachian al preludiului şi fugii. Fireşte, aş fi dorit ca selecţia actualei imprimări să fi cuprins inclusiv muzică instrumentală barocă ce aparţine zonei transilvane româneşti, deosebit de bogată, de diversă. De această dată Maria Bâldea s-a concentrat asupra creaţiei celor patru, cele mai importante personalităţi ale muzicii baroce vest-europene, veritabile direcţii pilot ale stilului instrumental din prima jumătate a secolului al XVIII-lea.

Sonoritate exemplară

Inclusiv priza de sunet se ridică la nivelul unei excelenţe tehnice dat fiind volumul de acţiune al dinamicei sonore, claritatea, culoarea timbrală bine puse în valoare. Este meritul principalului producător, el însuşi muzician, violonistul Andrei Roşianu, al Casei germane Ars Sonandi.

Aplaudată în Grecia, abia cunoscută la noi

Adevărată vedetă a vieţii muzicale elene, harpista Maria Bâldea este cunoscută în România, prioritar, în cercurile de specialitate. Şi-a făcut studiile muzicale la Universitatea bucureşteană de muzică, la Colegiul Naţional George Enescu din capitală. Nu ar fi, oare, firesc ca muzica domniei sale să devină o prezenţă constantă a vieţii noastre muzicale?

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite