Focşăneni, aşteptaţi mult şi bine autostrada!

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ultimii 23 de ani au trecut fără să simt că schimbările au fost atât de radicale în ţară, aşa cum poate ar percepe un român plecat de aici de tot atâta vreme, iar, în vizită fiind, nu ar mai recunoaşte unde e casa părinţilor pentru că a fost încadrată de vreun turn de sticlă, construit lângă parohie.

În ceea ce priveşte infrastructura rutieră, nu s-a întâmplat mare lucru, toată lumea a văzut. Am dat cu maşinile în toate gropile şi ne-am înjurat de toţi sfinţii în pelegrinările noastre care s-au vrut cât mai rapide; au fost peticite nişte străzi, în timp ce s-a furat cât s-a putut; au fost reparate nişte drumuri afectate de inundaţii, care nu s-au rupt atât de des pe vremea când se împădurea şi nu se despădurea; au fost lărgite nişte drumuri europene sau au fost asfaltate nişte drumuri comunale, astfel încât, conform datelor statistice publicate de Ministerul Transporturilor, lungimea totală a Drumurilor Publice, în anul 2012, ajungea la 84185 km, cu 1799 km mai mulţi faţă de anul 2010 şi cu 482 km mai mulţi faţă de anul 2011.

La categoria Drumuri Europene, situaţia a stagnat la lungimea de 6188 km, atât în anul 2010, cât şi în anul 2011, iar pentru anul 2012 constatăm o foarte mică modificare de 75 km. Poate că pe viitor na, să sperăm că ritmul de lungire a kilometrilor modernizaţi va creşte proporţional cu absorbţia fondurilor europene şi aplicarea măsurilor de renovare a localităţilor şi legăturilor dintre ele.

Din lungimea totală a drumurilor publice, se desprinde de asemenea, informaţia autostrăzi. Planuri peste planuri, naţionale, regionale, de dezvoltare sau subdezvoltare. Cert este că, tot la coadă suntem indiferent de toate forţările de a fi eficienţi. Nici nu mai trebuie să mai obosesc să mai caut date concrete din alte ţări. Păi, când vreodată o să ies din ţară, într-o vizită până la vecinii din vest şi când mă întorc să văd terminat un kilometru de autostradă? Nu râdeţi! Nu e utopie, eventual raportat la România. Când am trecut prin Ungaria, acum mai mulţi ani, spre Austria, la întoarcere, dupa 12 zile, deja se făcuse legătura între două autostrăzi. La noi e imposibil!

După 1990, am moştenit în jur de 110 km între Bucureşti şi Piteşti, o aşa-zisă autostradă, mai cu gropi, mai fără nimic, incomparabilă cu ceva din vestul Europei, dar era oricum mai lată decât toate drumurile ţării. De atunci şi până în anul 2010, s-au adăugat doar 200 de km de autostradă, încă 18 km în anul următor şi alţi 200 km în anul 2012. Conform tabelului de mai sus, eficienţa maximă a fost în perioada 2011-2012, pentru că în anul 2013 se pare că s-au inaugurat doar 40 de km.

În fine, dacă v-aţi încurcat în cifre, vă recapitulez că avem doar 550 km de autostradă (0,65% din total drumuri publice), din care 40 km inauguraţi în 2013! Atât s-a reuşit în România ultimilor 23 de ani, dar nenea prim ministru e foarte ambiţios şi propune un plan de dezvoltare eficient, astfel încât până în 2018, când se împlinesc 100 de ani de la Marea Unire, să se înroşească toate tronsoanele propuse: paneuropene sau transeuropene.

Premierul Victor Ponta a declarat, marţi 3 decembrie, în faţa grupurilor parlamentare USL, că anual va fi alocată construcţiei de autostrăzi o sumă cuprinsă între 750 de milioane şi un miliard de Euro, Parlamentul şi Guvernul urmând să decidă în fiecare an în ce direcţie alocă această resursă suplimentară.” (citează Mediafax)

Păi de, de aia nu s-au făcut până acum, că s-au tot păpat toţi banii aiurea din bugete şi s-au furat bucăţi din asfalt, cu gândul optimist de atunci, că vine rândul banilor europeni care trebuie şi ei cheltuiţi, aceştia neputând fi păpaţi nejustificat.

Autostrăzile în pregătire vor aştepta mult şi bine!

Conform ultimului comunicat de presă a premierului, în sinteza Strategiei de Dezvoltare a Reţelei de Autostrăzi 2014-2018, se tot redesenează coridoare! Se negociază pe unde are X sau Y câte un hectar de pământ al cărui preţ trebuie să crească, se licitează, se schimbă rutele Braşov, Sibiu, din Piteşti sau spre Piteşti, strategie sau asumare, Focşani ba, Galaţi ba… din Bacău, spre Bacău… „păi ne gândim să includem de acum şi Moldova”… pe bune?!

Oricum, pe harta nouă a viitoarelor autostrăzi, propusă în Strategia de Dezvoltare a Reţelei de Autostrăzi 2014-2018, comunicată grupurilor parlamentare de către Guvernul României, Focşani nu mai e prioritate, cel puţin până în 2018. Dar, dacă suntem cuminţi şi lucrează bine muncitorii, poate vom fi incluşi pe prioritatea anului 2022. S-o fi certat „şefu`” cu cineva? A cedat în favoarea cui? 

A mai trecut o zi şi s-a făcut "update la zi". S-a făcut cumva şi s-au redesenat hărţile. Cum să fie posibil să se ocolească Focşaniul şi coridorul 9 Paneuropean să se oprească la Buzău şi de acolo să fie ţintă spre Brăila? aşa ceva nu se poate! "Să se modifice harta şi să se aloce bani de la buget"! Zis şi făcut! S-au arajat treburile peste noapte, astfel încât,  dragi focşăneni... staţi fără grjă că în doi ani şi jumătate avem Autostradă! :)

Să avem baftă!

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite