
„Dor de ai mei”, un proiect tricolor în Luxemburg
0Cum facem ca transmisia istoriei să fie un demers viu? Cum conectăm tinerii la trecutul României, într-o manieră care să îi implice la nivel individual?
Atelierul „Istoria care te pune pe gânduri" le-a propus copiilor români din Luxemburg să descopere, într-o manieră interactivă, importanța și valoarea practică a cunoașterii istoriei. Copiii s-au împrietenit cu figuri marcante ale istoriei și au înțeles mai bine evoluția țării lor de origine. Am fost bucuros să facilitez acest demers, la invitația asociației L’Ecole des Valeurs.

Scopul atelierului este creșterea sentimentului de apartenență, prin sporirea cunoașterii identității românești. De asemenea, este o invitație pentru studierea ulterioară a istoriei, în manieră personală.
Exercițiul care a configurat activitatea a fost invitația, pentru copii, de a scrie pe tablă ziua nașterii și personajul preferat, din cărți sau din filme. De asemenea, să ne explice alegerea făcută. Am aflat că personajele au curaj, viziune, sunt puternice și inspiră.
Dar care este data de naștere a României și care este personajul istoric preferat? Această întrebare a deschis o călătorie, prin dialog, în istoria românilor.
Avem două date de naștere: Ziua independenței, pe care am sărbătorit-o mult timp ca Zi națională, 10 mai. Avem și Ziua Unirii, actuala Zi națională, 1 decembrie. Cum au fost ele posibile, ce personaje au contribuit la nașterea și dezvoltarea țării noastre?
Am discutat mult privind fotografii de la Alba Iulia, de la 1 decembrie 1918 și de la 1 decembrie 2018, sărbătoarea Centenarului, care a emoționat mult Diaspora, și a adus-o mult mai aproape de România.

100 de ani după Marea Unire, mare parte a populației locuiește în afara țării. O schimbare imposibil de anticipat, dar care a adăugat cetățeni noi, care simt romănește indiferent unde locuiesc. Așa sunt și copiii de la seminar, care depun mari eforturi să vorbească limba română cât mai bine, deși este pentru ei a cincea limbă. La școală au cursuri în franceză, germană, engleză și luxemburgheză. Nu este deloc ușor.
Fotografia de gală a Unirii îl arată pe Regele Ferdinad, alaturi de regina Maria și de generalul Henri Mathias Berthelot, intrând în Alba Iulia, în mijlocul unei mulțimi entuziaste. Un neamț, o englezoaică și un francez, fiecare cu suflet adoptiv de român și cu o contribuitie majoră la povestea țării. Personaje care au avut curaj, viziune și care ne inspiră.
Copiii s-au împrietenit repede cu personajele istoriei. Sunt atât de multe, este o bucurie să le descoperi. Printre cei care au contribuit la Unire, dar nu au apucat să se bucure de ea, a fost Badea Cârțan, ciobanul care ducea cărți pe ascuns în Transilvania și a mers pe jos până la Roma. Copiii, știți ce sunt acelea opinci? Haideți să aflam, și să înțelegem de ce personajul nostru a apărut în toată presa italiană a epocii.

Am vorbit și despre proiectul Rădăcini și aripi, derulat de asociația Inițiative europene, la care am participat. Scopul său este realizarea unei cărți de istorie românească, scris și ilustrat de copii romani din toată lumea. Primul volum este gata, în urma unui concurs, și îi pune în lumina pe Regina Elisabeta, Badea Cârţan, Avram Iancu, Elisabeta Rizea, Cella Serghi, Paul Constantinescu, Nicolae Tonitza, Mircea Eliade, Nichita Stănescu și Maria Rosetti. La volumul de anul viitor vor participa și copiii din Luxemburg.
Transmiterea identității oferă o formă deosebită de gratifiere, iar pentru profesor o împlinire deosebită. România are un viitor frumos, atât timp cât aceste școli romanești de peste hotare continuă să își întindă aripile, astfel încât să își protejeze rădăcinile.
A fost un moment de bucurie și pentru părinți, care au retrăit momentele de la școală, dar au apreciat și modul diferit în care percep acum istoria. Distanța față de țară, bine gestionată, duce la un patriotism cald și molipsitor. Iar școala românească de week-end este de mare ajutor, pentru că este greu pentru părinți, oricât de bine intenționați ar fi, să suplinească ceea ce în România oferă mediul și școala de zi cu zi. Iar copiii revin cu entuziasm la aceste activități, deși sunt solicitați mult în timpul săptămânii.

Atelierul "Istoria care te pune pe gânduri" face parte din proiectul „Dor de ai mei: Curs de limbă și cultură românească pentru copiii din Luxemburg”, care conține activități de descoperire a geografiei, literaturii, muzicii și altor elemente identitare romanești.
Legat de acesta, doamna Elena Vasilică, coordonator al L’Ecole des Valeurs și vice-președinte al Școlii de valori, ne-a declarat: „Luxemburg, inima vibrantă a Europei, este nu doar un centru financiar și instituțional, dar și un spațiu al diversității culturale impresionante. Remarcabil este faptul că, în acest context internațional, comunitatea românească a crescut semnificativ, reprezentând acum aproximativ 1% din populația totală a țării. Cu un număr de 6,625 de români rezidenți, conform datelor de la STATEC pentru începutul anului 2023, această comunitate contribuie nu doar numeric, ci și cultural și profesional la țesătura socio-economică a Luxemburgului. Populația totală a țării, situându-se în jurul a 660.000 de persoane, pune în perspectivă semnificația acestui procent: 1% din populație aducând un impact considerabil în termeni de diversitate și contribuții la societate. Printre membrii comunității se numără profesioniști de elită în poziții cheie în multinaționale, Parlamentul European și Comisia Europeană, demonstrând rolul important pe care românii îl joacă în scena internațională. Acest fapt subliniază nu doar importanța comunității românești în Luxemburg, dar și contribuția valoroasă pe care o aduc la profilul cultural, economic și profesional al țării. Aceste statistici indică nu doar o creștere numerică, ci și o influență profundă a comunității românești în spectrul socio-cultural și economic al Luxemburgului.
În plus, există un număr semnificativ de copii români – aproximativ 1.000 – înscriși în sistemul educațional de stat. Această prezență subliniază nevoia imperativă de a oferi acestor tineri oportunități de a se conecta și a interacționa cu patrimoniul lor cultural.
Această situație unică prezintă o oportunitate extraordinară, dar și o responsabilitate, de a promova și de a păstra identitatea culturală românească într-un mediu internațional. Prin urmare, proiectul nostru își propune să răspundă acestei nevoi prin crearea unui hub, spațiu de întâlnire, educație și exprimare artistică pentru comunitatea românească, încurajând astfel dialogul intercultural și îmbogățind peisajul cultural divers al Luxemburgului.

Problemele pe care proiectul le adresează sunt complexe și se întind pe mai multe dimensiuni ale experienței diasporei românești.
Prima problemă majoră constă în riscul de diluare a identității culturale a tinerilor români, în special în cazul celor care studiază în școli internaționale și sunt expuși zilnic la o varietate de culturi și limbi. Această expunere, deși valoroasă pentru formarea lor ca cetățeni globali, poate conduce, paradoxal, la o pierdere a legăturii cu cultura românească. Părinții români din Luxemburg își exprimă îngrijorarea că odraslele lor riscă să nu mai cunoască sau să nu mai prețuiască suficient tradițiile, limba și istoria românească.
O a doua provocare este reprezentată de familiile mixte, unde unul dintre părinți nu este de origine română. În aceste cazuri,utilizarea limbii române în viața de zi cu zi este limitată, ceea ce face și mai dificilă păstrarea legăturii cu cultura și limba română.Tinerii din aceste familii se pot confrunta cu o și mai mare distanță față de moștenirea culturală românească.
A treia provocare vine din partea tinerilor născuți și crescuți în Luxemburg, care, deși au părinți români, nu se identifică neapărat cu cultura românească din cauza mediului lor predominant de creștere. Această realitate subliniază nevoia unei abordări personalizate și a unor inițiative culturale care să fie relevante și atrăgătoare pentru ei.
În urma schimbării guvernului din 2023, a existat o preocupare importantă la nivelul Ministerului Educației din Luxemburg de a crea și susține contexte favorabile pentru păstrarea identității culturale a diverselor comunități etnice prezente în țară. Această orientare politică nouă subliniază recunoașterea și valoarea diversității culturale ca parte esențială a societății luxemburgheze. În acest cadru, proiectul este perfect aliniat cu direcțiile actuale ale politicii guvernamentale.
Proiectul răspunde nevoii de a menține vie cultura românească în rândul tinerilor din diaspora, în concordanță cuprioritățile Ministerului Educatiei de a sprijini diversitatea culturală și de a păstra patrimoniile culturale ale comunităților minoritare. Această nouă abordare a guvernului subliniază importanța educării tinerilor în spiritul respectării și aprecierii propriilor rădăcini culturale, în paralel cu integrarea în societatea pluralistă luxemburgheză. In documentatie veti regasi parteneriatul cu Ministerul Educatiei din Luxembourg.
În parteneriat cu Scoala de Valori din România și susținut de Ministerul Educației din Luxemburg, proiectul contribuie astfel la o politică educațională mai largă, care valorifică diversitatea culturală și încurajează tinerii să se raporteze cu mândrie și cunoaștere la propria lor identitate culturală, în timp ce se integrează armonios în contextul multicultural luxemburghez. Obiectivele proiectului sunt:
1. Conservarea Identității Culturale: Promovarea și păstrarea identității culturale românești în rândul tinerilor din diaspora românească din Luxemburg, prin inițiative educaționale și culturale.
2. Sprijinirea Integrării Multiculturale: Încurajarea integrării armonioase a comunității românești în societatea luxemburgheză, prin dialog și schimburi interculturale, cursuri de păstrare a Identității Culturale Românești: programe educaționale pentru copii, care acoperă istoria, geografia și elemente culturale unice ale României, explorarea locurilor semnificative și atracțiilor turistice din România, introducere în momente cheie și figuri istorice importante ale României, prezentarea influenței personalităților românești asupra culturii europene și globale, explorarea diversității etnice și culturale a României, costumul Tradițional Românesc - patrimoniu imaterial, aprecierea costumului tradițional românesc”.