De la Offenbach la Leonard Bernstein – O călătorie de-un secol!

0
0

Un captivant concert datorat compozitorilor evrei a fost recent găzduit de Bucharest Jewish Film Festival, în Salonul Galben al Operei bucureștene.

image

Vedeta serii a fost, desigur, muzica însăși prin valorile reprezentative ale acesteia - pe de-o parte - și - pe de alta - pianista, artistul plastic, muzicianul Lena Vieru, una dintre distinsele apariții ale vieții noastre artistice. Este o personalitate realmente carismatică, cea care a conceput programul, a știut să-l prezinte de o manieră angajantă atât în limba română cât și în engleză, a colaborat la pian cu colegii performeri, cântăreți sau instrumentiști.

Nu pot să nu observ, întregul eveniment s-a bucurat de invitați din zona diplomației bucureștene, cei care și-au manifestat unanime aprecieri față de eveniment, față de instituția gazdă.

Cu totul inedită – mai mult ca sigur în primă audiție la noi – a fost prezentarea ciclului datorat compozitorului Dmitri Șostakovici, anume cele unsprezece cântece „Din poezia populară evreiască”, versurile fiind traduse din limba rusă, adaptate muzicii, vocalizării acesteia, tot de Lena Vieru. Am parcurs cu interes notațiile domniei sale observând, pe parcursul evoluției vocale, intonațiile de natură modală specifice melosului evreiesc abil preluat de compozitor. Personal, trebuie să recunosc, am audiat pentru prima oară acest ciclu, în sala de concert.

Multe dintre numerele programului au adus lucrări noi, aproape total necunoscute în spațiul vieții noastre muzicale. Am în vedere Cântecul sefard de Paul Ben-Haim, pentru violă și pian, Rugăciune de Ernst Bloch, pentru violoncel și pian, Uvertura - Sextet pe teme evreiești de Serghei Prokofiev; mai apoi originalele, foarte puțin cunoscutele Cântece de cabaret de Arnold Schoenberg, de asemenea, lucrări datorate aceluiași autor, cum sunt cele Șase piese pentru pian la patru mâni.

Au mai putut fi audiate Cântecele pentru copii precum și momente din musicalul Peter Pan de Leonard Bernstein, Serenadele pentru vioară și pian de Andre Previn, momente inedite la noi cărora li s-au adăugat intonațiile seducătoare ale celebrei Air du violon din opera Povestirile lui Hoffmann de Jaques Offenbach.

Sunt momente care ne-au fost oferite dată fiind participarea cordială a violistei Mihaela Moscalu, a violoncelistului Mladen Spasinovici, a violonistului Radu Dunca, a clarinetistului Eugen Olaru, a sopranelor Andrea Novac și Oana Șerban, a mezzo-sopranelor Claudia Caia, Claudia Șerban, a tenorului Andrei Lazăr, a pianiștilor Adina Cocârgeanu și Ethan Schmeisser.

Prezentări extinse, mult prea extinse, ale evenimentului, au susținut directorul manager al instituției, dirijorul Daniel Jinga, și d-ul Dan Michael Schlanger, președintele Festivalului.

Spre bucuria noastră, evenimentul festivalier a fost reluat după o pauză pandemică de doi ani.

P.S. Am fost bucuros să aud părerea unuia dintre vorbitori care remarca faptul că ” muzica compozitorilor evrei este la ea acasă la Opera bucureșteană”.

In alt sens aș fi fost și mai bucuros să constat că una dintre capodoperele teatrului liric european din secolul trecut, opera enesciană „Oedipe”, lucrare a patrimoniului național românesc, se află în atenția actualei conduceri a ONB. Ar fi trebuit să existe în repertoriul permanent al instituției! Nu o regăsim de mai mulți ani, de mai multe stagiuni!

Materialul a apărut anterior în publicația Actualitatea Muzicală.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite