Concursul Internaţional George Enescu 2016 - Finala secţiunii de Vioară

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Într-o încleştare dramatică, cei şase candidaţi rămaşi în competiţie au evoluat pe aceeaşi scenă a minunatului Ateneu, Filarmonica George Enescu şi Universitatea Naţională de Muzică numărându-se printre sprijinitorii acestui eveniment major. Repertoriul recomandat a impus alte stiluri, care au marcat artele spre sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul celui de-al XX-lea.

De asemenea, a fost impusă o lucrare integrală de Enescu şi o mare piesă de virtuozitate. Privind la modul general, este dificil să nu ne lansăm în comparaţii, etalonul fiind cel puţin ediţia din 2014. Dacă la acel timp, cu o singură excepţie, concurenţii au ales să aprofundeze Sonata a III-a op.25 ”în caracter popular românesc” de Enescu, în momentul de faţă raportul a fost exact invers, singura care a oferit o interpretare foarte buna a acestei complicate lucrări fiind Ioana Cristina Goicea, restul optând pentru variante mai clasice sau originale ale Sonatei a II-a în fa minor op.6. Credem că scriitura mai apropiată de cea vest-europeană a determinat această masivă alegere, iar interpretările oferite s-au cantonat, unele într-un tradiţionalism confortabil (Yoo Hwapyung, Erzhan Kulibaev şi chiar Gyehee Kim, aceasta din urmă fiind avantajată de un sunet foarte frumos, elaborat şi de strategii tehnice care i-au pus muzicalitatea în valoare), altele mai colorate sau încărcate de pasiune.

Pentru Gyehee Kim reţinem impresionanta redare a Sonatei nr.1 de Fauré, cu eleganţă şi sensibilitate. Violonista are înclinaţii speciale către  universul muzicii franceze, cu o tehnică care se adaptează uşor stilului, ceea ce s-a remarcat şi în  piesa de virtuozitate, Saint-Saëns/Ysaÿe -Studiu în formă de vals din etapa precedentă şi şi pentru Poloneza în La de Wieniawski unde, iarăşi a demonstrat un rafinament de extracţie franceză. O atitudine „dramatică” a caracterizat evoluţia Alexandrei Lomeico, reprezentanta Noii Zeelande, care a avut per ansamblu o prestaţie interesantă, dinamică, solicitându-se la maximum pe un program dificil  care a cuprins, pe lângă Enescu, Fantezia Carmen de Waxman şi Sonata de Ravel, cu acel Blues şi  finalul Perpetuum mobile. Donghyun Kim (cel mai tânăr concurent, împlineşte în octombrie 17 ani) a fost una dintre revelaţiile concursului având în vedere faptul că de la început şi până în ultima etapă performanţa sa a fost egală, extrem de echilibrată, foarte bine pusă la punct, cu un sunet matur, de o frumoasă calitate. Totuşi, alegerea Sonatei a II-a de Brahms (o lucrare cu conţinut filosofic, minunat interpretată) nu a fost cea mai fericită opţiune pentru un concurs dar rămân  paleta coloristică excepţională şi misterul conferit sonatei de Enescu urmate de aceeaşi eleganţă pentru Studiul în formă de vals. Cu excepţia Ioanei Cristina Goicea, care s-a lansat pe sonurile avântate ale Sonatei în do de Edward Grieg - altă alegere mai puţin inspirată -, toţi concurenţii au oferit  programe cu caracteristici stilistice „franceze”.

În finala cu orchestră au intrat cei trei concurenţi admişi prin regulament - un fel de „pat procustian” având în vedere că un număr de cinci premii, cum se acordau la începuturile acestui concurs, ar fi rezolvat acel element care se ascunde sub genericul „discutabil”: Erzhan Kulibaev (Kazahstan), care a obţinut cel de-al treilea premiu cu Concertul de Ceaikovski, într-o interpretare dinamică dar tradiţională, Donghyun Kim (Coreea de Sud), premiul II cu Concertul de Beethoven – altă alegere mai puţin recomandată pentru competiţii şi marea surpriză Gyehee Kim (Coreea de Sud) tot cu Concertul de Ceaikovski, cu o evoluţie permanent ascendentă, foarte muzicală, care a cântat foarte bine în etapa I-a, mai puţin convingătoare cu sonata de Beethoven din etapa a doua, dar per total o apariţie foarte plăcută, sensibilă, cu prezenţă scenică şi ştiinţă violonistică de mare eficienţă. 

Orchestra Filarmonicii George Enescu a fost condusă de Christoph Poppen, care a realizat acompaniamente de excepţie, ceea ce este firesc deoarece la începuturile sale a fost violonist şi profesor. Ch. Poppen i-a oferit un premiu special lui Donghyun Kim, care a fost invitat să cânte în cadrul Festivalului Internaţional din Marvão (Portugalia). De asemenea, premii speciale au fost oferite de către violonistele Mihaela Martin şi Silvia Marcovici pentru cea mai bună evoluţie a unui violonist român, premiul „Ştefan Gheorghiu” fiind acordat Ioanei Goicea, Academia Kronberg, prin Mihaela Martin, a acordat alt premiu lui Gyehee Kim, la fel şi Eduard Schmieder (membru al juriului de Vioară) pentru concerte în SUA. A fost atribuit şi un premiu substanţial pentru acompaniamentul unei sonate de Enescu realizat de un pianist străin, iar acesta a revenit lui Danor Quinteros din Chile, care a concurat şi la secţia Pian. Preferinţele publicului s-au manifestat prin intensitatea ropotelor de aplauze care s-au îndreptat spre Donghyun Kim... rămâne să urmărim traiectoria artistică a celor care anul acesta au fost favorizaţi de astre şi regretul despărţirii de o asemenea frumoasă competiţie.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite