Cea mai păguboasă afacere din Bucureşti. Cum să falimentezi un mall în valoare de 100 de milioane de euro?
0City Mall a ratat, zilele trecute, şi a cincea tentativă de a fi vândut prin licitaţie, chiar dacă preţul său a scăzut la 21 de milioane de euro.Concurenţa şi imposibilitatea de plată a datoriilor către bănci au dus, anul trecut, la falimentul complexului comercial din sudul Capitalei.
Centrul comercial City Mall a intrat în faliment în noiembrie 2010, principala cauză fiind imposibilitatea firmei care îl deţine, Victoria Holding, parte a fondului australian de investiţii APN European Retail Trust, de a rambursa creditele luate în 2006 pentru achiziţia lui.
Cinci malluri într-un singur cartier, Berceni
La acea vreme, firma a plătit peste 100 de milioane de euro pentru a-l cumpăra. Cele trei bănci care au finanţat proiectul au de recuperat peste 41 de milioane de euro.
La 31martie a avut loc prima tentativă de a vinde mall-ul, pentru suma de 33 de milioane de euro. Niciun investitor nu a fost interesat să-l cumpere.
De atunci au mai avut loc încă patru licitaţii, iar preţul a scăzut până la puţin sub 21 de milioane de euro, însă nici în aceste condiţii nu a atras vreun investitor. Ultima licitaţie a avut loc zilele trecute.
Compania se gândeşte acum să vândă mall-ul prin negociere directă. „Ne vom întâlni în următoarele două săptămâni cu creditorii şi vom trece la negociere directă. Nu vom mai scădea preţul“, a declarat, pentru Mediafax, Radu Lotrean, partener al Casei de Insolvenţă Transilvania (CITR), lichidatorul judiciar al mall-ului.
Specialişti din piaţa imobiliară susţin că pentru a se putea vinde, preţul mall-ului ar trebui să ajungă la 10 milioane de euro, investitorul fiind nevoit să mai aloce încă 20 de milioane de euro pentru reconfigurarea centrului comercial.
Bătaie pe cumpărători
Chiar dacă este singurul care şi-a anunţat clar prăbuşirea, City Mall nu este unicul mall din Capitală în care adie vântul falimentului. Majoritatea au probleme cu chiriaşii care întârzie plata datoriilor, însă, aşa cum declară Georgiana Andrei, directoarea departamentului de retail al Colliers Internaţional, consultant imobiliar, proprietarii refuză să acţioneze în instanţă restanţierii pentru că nu au alţi chiriaşi cu care să-i înlocuiască pe rău platnici.
„În cazul în care cererea va fi suficient de mare încât să fie uşor să înlocuieşti un chiriaş cu altul, se va schimba şi atitudinea proprietarilor de centre comerciale faţă de retailerii cu întârzieri de plată“, a explicat aceasta.
O altă problemă a mall-urilor Capitalei este concurenţa. În cartierul Berceni sunt nu mai puţin de cinci mall-uri care se bat pe cumpărători: Grand Arena, Vitantis, City Mall, Liberty Center şi Sun Plaza.
Topul mall-urilor din Capitală
Centrele comerciale din Bucureşti cu cele mai bune vânzări anul trecut au fost Cotroceni Park, Băneasa Shopping City şi Bucureşti Mall din Vitan, potrivit unui sondaj realizat de firma de consultanţă imobiliară Colliers Internaţional.
Cotroceni Park, ai cărui administratori au raportat pentru anul trecut vânzări de 164 de milioane de euro, a fost desemnat de către retaileri drept proiectul cu cele mai bune vânzări, următoarele poziţii fiind ocupate de către Băneasa Shopping City şi Bucureşti Mall, considerate de către retaileri „foarte aproape unul de altul“ ca nivel de vânzări.
Proiectele Unirea Shopping Center şi Plaza România din Militari închid clasamentul primelor cinci proiecte din Bucureşti.
„Fantoma“ de lângă cimitirul Bellu
Dimineţile şi amiezele sunt liniştite în cel mai mic mall din Capitală, situat în zona Erorii Revoluţiei, acolo unde criza a marcat un gol spectaculos. La fel şi serile. Zarva specifică centrelor comerciale lipseşte, iar singurii care mai populează locul sunt angajaţii magazinelor care, de plictiseală, fac ture între magazine.
La parterul centrului comercial unele magazine şi-au tras obloanele şi anunţă alte deschideri „în curând“. Doar că anunţul datează de mai bine de jumătate de an, zic lucrătorii comerciali, şi nimeni nu pare interesat să-şi mai înceapă o afacere pe un teren mort.
„Cine e prost să-şi mai deschidă magazin aici? Eu mă plictisesc groaznic, în condiţiile în care îmi intră maxim doi clienţi pe zi în magazin. Pot să plec liniştită la colega de lângă mine, fără să-mi fie frică că intră cineva în magazin“, povesteşte amuzată Mădălina Covaci, angajata unui outlet.
Nici măcar promoţiile de 50% la hainele de firmă nu mai atrag pe nimeni, iar deschiderea unui magazin Domo, recent, nu a fost cel mai inspirat lucru, pentru că nici reducerile la electrocasnice nu pare să intereseze pe cineva.
Un singur spectator la cinematograf
La etaje amtosfera este la fel de sumbră. În lipsa zgomotului nu se aud decât scările rulante şi în surdină câte o melodie care îi meţin trezi pe vânzătorii plictisiţi. În zona de distracţie, acolo unde ar trebui teoretic să se joace biliard iar copiii să se dea în buburuze colorate.
Nici cinematograful nu mai e ce-a fost. Miercurea, când clienţii beneficiază de o reducere la biletul de film prin care cumpără două bilete de film la preţ de unul, zona este pustie.
„Dacă până la ora 16:00 nu mai cumpără cineva un bilet, nu putem difuza filmul. Nu avem decât o rezervare în sală până la ora aceasta”, ne spune, cu un ton uşor zeflemist vânzătoarea.
Mesele sunt goale şi paharele uscate chiar şi la cafenelele de pe lângă cinema. Angajaţii spun că reprezentanţii mall-ului au încercat mai multe artificii pentru a masca lipsa spaţiilor comerciale.
„La un moment dat am crezut că se reinvetează mall-ul, când au început să spargă pereţii prin câteva locuri şi să lipească tot felul de afişe. De fapt ei încercau să acopere spaţiul rămas gol. Am auzit că ar fi dat faliment din cauza mall-ului Sun Plaza, care i-a furat toţi clienţii“, consideră o altă chelneriţă de la o cafenea.
Colosseum, cel mai nou mall
În timp ce mall-urile bucureştene întâmpină din ce în ce mai multe probleme, la nord-vest de Capitală, în cartierul Chitila, se ridică cel mai mare mall din Europa – Colosseum. Vor fi, de fapt, trei malluri axate pe diferite teme, unul pentru familie, unul pentru tineri şi street mall.
Investiţia totală se ridică la 350 de milioane de euro, iar Colosseum va avea o suprafaţă de 190.000 de metri pătraţi în care vor fi incluse 480 de magazine şi peste 10.000 de locuri de parcare gratuite. Finalizarea mall-ului este programată pentru anul viitor.