„Il Trovatore” încheie luna ianuarie la Opera Braşov

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sâmbătă, 30 ianuarie 2016, de la ora 18.30, în Sala Operei, este programat spectacolul cu opera „Il Trovatore” (Trubadurul) de G. Verdi, o lucrare în patru acte. Libretul este scris de Salvatore Cammarano, după tragedia lui Antonio Garcia Gutierrez. Premiera a avut loc în 19 ianuarie 1853 la Roma, Teatrul Apollo.

În strălucitoarea sa carieră, întinsă peste şase decenii de activitate în teatru, Giuseppe Verdi (1813 – 1901) a creat 28 de opere, mai mult de jumătate dintre acestea fiind azi în nucleul repertoriului de bază al marilor teatre lirice ale lumii. De o inspiraţie melodică debordantă, animată de pasiune şi un instinct teatral formidabil, muzica lui Verdi reuşeşte să înnobileze şi să dea profunzime caracterelor dramelor, chiar dacă uneori libretele operelor sale rămân schematice sau tributare convenţiilor operistice ale vremii. Dialogul purtat de compozitor cu Salvadore Cammarano (1801 – 1852), unul dintre libretiştii importanţi ai timpului, a fost extrem de intens şi insistent în dorinţa de a obţine o desfăşurare cât mai unitară a secvenţelor dramatice din „Trubadurul”.

Cu toate acestea libretul păstrează, contrar dorinţei exprese a lui Verdi, forma convenţională a numerelor deja consacrate (arii, duete, terţete) iar acţiunea, pe alocuri confuză, se desfăşoară mai mult „în spatele scenei”, personajele povestind despre ea. Verdi însă reuşeşte în „Trubadurul una dintre operele sale cele mai intense, mai dramatice şi paradoxal, accesibile publicului, titlul fiind încă de la premieră (Roma, 1853) un succes de proporţii şi păstrându-se de atunci în stagiunile operelor cu o consecvenţă ce validează o dată în plus valoarea muzicii compozitorului italian şi interesul publicului pentru această lucrare.

Personaje puternice în ţelurile, ambiţiile şi pasiunile lor se înfruntă sau se dăruiesc cu nebunia tinereţii, a curajului sau a iubirii lor. Fundalul acestor destine este însă o sumbră ţesătură de orgolii şi uneltiri de răzbunare, care intensifică parcă şi mai mult flacăra existenţei şi sentimentelor lor. Focul este de altfel şi simbolul central ales de regizoarea Anda Tabacaru-Hogea în montarea braşoveană a capodoperei verdiene – un simbol cu semnificaţii multiple: focul rugului spre care rătăcesc amintirile şi viziunile teribile ale Azucenei, focul iubirii care intersectează triunghiul Leonora – Manrico – Contele de Luna, focul ce încălzea castelele medievale, dar şi taberele nomade ale ţiganilor, focul luptelor pârjolitoare, scânteia vitală care animă destine dar şi arderea lăuntrică a Leonorei care încearcă să-şi spună ultimile cuvinte sub efectul necruţător al otravei, incandescenţa spiritului dar şi mistuirea distrugătoare… o dualitate permanentă care provoacă gândul spectatorilor şi deopotrivă, trăiri intense.

Distribuţia îi are ca protagonişti pe tenorul Hector Lopez (Opera Naţională Română Cluj-Napoca) – Manrico; soprana Cristina Radu – Leonora; baritonul Adrian Mărcan – Il Conte di Luna; mezzosoprana Asineta Răducan – Azucena; bas-baritonul Marian Reşte – Ferrando; soprana Nicoleta Chirilă – Ines; tenorul Mugurel Oancea – Ruiz. Îşi dau concursul Corul şi Orchestra Operei Braşov. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare. Regia spectacolului este semnată de Anda Tabacaru-Hogea, iar scenografia de Rodica Garştea. Dirijor cor: Ciprian Ţuţu.

Preţ bilete: 30 lei; 20 lei. Biletele se vând la sediul Operei din str. Bisericii Române nr. 51, tel. 0268-419380. Program: Luni – Vineri 10 – 17 şi cu o oră înainte de începerea spectacolului (în cazul în care mai sunt bilete disponibile).

Miercuri, 27 ianuarie 2016, de la ora 17.00, Opera Braşov şi Muzeul „Casa Mureşenilor” vă invită, la muzeu, la Recitalul de la ora 5, initulat „Capriciu… într-o seară de iarnă”. Interpretează solistele Operei Braşov: Anda Pop şi Carmen Topciu, alături de actriţa Nora Vlad şi pianista Sena Ducariu. Artistele au pregătit un program deosebit, dedicat muzicii de operă, în care se vor regăsi arii şi duete din „Boema” şi „Turandot” de G. Puccini, „Samson şi Dalila” de C. de Saint-Saens, „Carmen” de G. Bizet, „Forţa destinului” de G. Verdi, „Anna Bolena” de G. Donizetti, iar chiar în această zi, în care se împlinesc 260 de ani de la naşterea lui W.A. Mozart, ele vor cânta pagini de referinţă din creaţia acestuia: „Cosi Fan Tutte” sau „Clemenza di Tito”.

Preţ bilete: 2 lei – elevi, studenţi; 3 lei – pensionari; 5 lei – adulţi. Acestea se pot procura de la Muzeul „Casa Mureşenilor” Braşov – Piaţa Sfatului nr. 25.

Mai multe pentru tine:
„Am rămas în chiloți!” Momentul terifiant trăit de un român celebru pe cel mai înspăimântător aeroport din Europa
Eduard, un copil de 10 ani, crescut de bunici și abandonat de părinți, luptă pentru viață! A vomitat sânge și are nevoie de o operație urgentă la inimă. AJUTĂ ȘI TU!
I-a donat propriul rinichi, dar n-a fost invitată la nunta Selenei Gomez. Cum explică donatoarea trădarea
Românii care au vizitat una dintre cele mai izolate și ieftine țări din lume. Ce i-a impresionat cel mai mult: „Un gest simplu, dar cu o semnificație profundă”
Oierii moldoveni cuceresc moda de lux: bijuterii vestimentare din pielicele unicat, favoritele lui Ceaușescu și prețurile lor impresionante
Drama Cameliei Mitoșeru, la 74 de ani: „Am suferit o nouă operație pe creier”. Fiul Mihai Mitoșeru n-o scapă din ochi: „Mă răsfață, e sufletul meu”
Cauza morții bateristului Marius Keseri de la Direcția 5. Prietenii rup tăcerea. „Boala cumplită îl schimbase, nu-l mai recunoșteai. Venea la biserică să se roage”. Ultimele fotografii
Luptele duse pentru cucerirea redutei Grivița II, în timpul Războiului de Independență
Donald Trump anunță o vizită în Egipt pentru semnarea acordului privind Fâșia Gaza. „Vom încerca să ne ducem acolo”
Prințesa Rajwa a dus moda din Iordania la Palatul Elysée din Paris! Întâlnire istorică cu Brigitte și Emmanuel Macron
Femeile care au înfruntat foamea, frica și moartea: adevărul despre cum a distrus Uniunea Sovietică Moldova anilor ’40