Creșterea nivelului mării amenință marile porturi petroliere, arată un studiu

0
Publicat:

Multe porturi, inclusiv din Arabia Saudită și SUA, se preconizează că vor fi grav avariate de creștere a nivelului mării cu un metru, din cauza încălzirii globale.

Încălzirea globala poate afecta și orașe mari precum New York FOTO marinetraffic.ro

Creșterea nivelului mării determinată de încălzirea globală va pune probleme multora dintre cele mai mari porturi petroliere din lume, arată o analiză citată de The Guardian

Oamenii de știință sunt de părere că amenințarea este una ironică, deoarece arderea combustibililor fosili provoacă încălzirea globală. Ei au spus că reducerea emisiilor prin trecerea la energie regenerabilă ar stopa încălzirea globală și va furniza energie mai fiabilă.

Potrivit analizei, treisprezece dintre porturile cu cel mai mare trafic de supertancuri vor fi grav avariate de doar 1 metru de creștere a nivelului mării. Cercetătorii au spus că două porturi joase din Arabia Saudită – Ras Tanura și Yanbu – sunt deosebit de vulnerabile. Ambele sunt operate de Aramco, compania petrolieră de stat saudită, iar 98% din exporturile de petrol ale țării pleacă prin aceste porturi.

Porturile petroliere Houston și Galveston din SUA, cel mai mare producător de petrol din lume, sunt de asemenea pe listă, la fel ca și porturile din Emiratele Arabe Unite, China, Singapore și Țările de Jos.

Cel mai recent studiu, publicat de International Cryosphere Climate Initiative (ICCI), arată că o creștere de 1 metru a nivelului mării este acum inevitabilă în decurs de un secol și ar putea avea loc încă din 2070 dacă straturile de gheață se prăbușesc și emisiile nu sunt reduse. O creștere și mai catastrofală de 3 metri este probabil inevitabilă în următorul mileniu sau doi și ar putea lovi la începutul anilor 2100.

Creșterea nivelului mării provoacă deja probleme în întreaga lume. Creșterea până în prezent înseamnă că valuri de furtună sunt mai mari și auu mai multe șanse să provoace inundații de coastă, în timp ce infiltrarea apei sărate în terenurile de coastă poate coroda fundațiile, notează cercetătorii. Reducerea drastică a emisiilor nu numai că ar încetini rata de creștere a nivelului mării, dar ar limita și creșterea finală.

În context, Pam Pearson, directorul ICCI, a declarat: „Este ironic că aceste porturi petroliere sunt sub 1 metru de creștere a nivelului mării și trebuie să stea cu ochii pe aceste rate de creștere a nivelului mării, care provin din utilizarea continuă a combustibililor fosili”.

Creșterea nivelului mării este cel mai profund impact pe termen lung al crizei climatice, care are potențialul de a redesena harta lumii și ar putea afecta orașe mari. 

James Kirkham, consilier științific șef la ICCI, a declarat: „Refuzul de a închide robinetele de ulei înseamnă menținerea robinetelor deschise pentru creșterea nivelului mării. Topirea accelerată a gheții și expansiunea oceanelor au dublat deja rata de creștere a nivelului mării în ultimii 30 de ani. Cu excepția cazului în care liderii își dublează tranziția de la combustibilii fosili, efectele teribile ale creșterii nivelului mării vor crește și mai mult – afectând fiecare țară cu o coastă, inclusiv pe cele care continuă să obstrucționeze eforturile sporite de decarbonizare”. 

Arabia Saudită a fost acuzată de obstrucționism la o serie de summit-uri globale recente, inclusiv tactici „de distrugere” la Adunarea Climatică Cop29 și de blocare a progresului în negocierile privind un tratat pentru materialele plastice și pentru combaterea secetei și a deșertificării. Ultimele discuții au avut loc la Riad și s-au încheiat fără un acord, saudiții refuzând să includă vreo referire la climă în acord.

Noua analiză s-a bazat pe lucrările din luna mai în care cercetătorii au descoperit că 12 din cele 15 porturi petroliere cu cel mai mare trafic de petroliere erau vulnerabile la creșterea nivelului mării. Hărțile privind creșterea nivelului mării de la Climate Central și GoogleMaps au fost folosite pentru a arăta că o creștere de 1 metru ar deteriora digurile, instalațiile de stocare a petrolului, rafinăriile și alte infrastructuri.

Noua analiză a adăugat cel de-al doilea port saudit, Yanbu, care este, de asemenea, expus unui risc ridicat. 

Mai multe pentru tine:
O tânără prezentatoare a murit la nici 30 de ani
Nu cumpăra nimic înainte să vezi acest top 10 electrocasnice 2025 – cele mai bune alegeri pentru casă și cadouri de sărbători
Ghidul complet al iernii pe pârtie: cele mai bune haine și accesorii pentru întreaga familie ca să vă bucurați de schi și săniuș fără griji
Nu trimite cadouri de sărbători înainte să vezi aceste șosete de Crăciun – modelele cele mai cool, oferte și idei care vor aduce zâmbete în familie
Inspirație pentru bărbați: ținute urban casual și smart-casual de iarnă – Ghid complet, plus shopping online rapid
Magia Crăciunului în familie: pulovere, pijamale și șosete asortate pentru momente cozy și cadouri de neuitat – amintiri festive alături de cei dragi
Echipament de schi fără greșeli: clăpari, cască, schiuri, bețe, snowboard și ochelari - ghidul complet pentru începători și familii. Ce să cumperi online
A iertat-o pe bunica regină, care l-a lăsat fără titlul de prinț. Nikolai, apariție spectaculoasă alături de Margareta a Danemarcei
Cât costă șuba ciobănească îmbrăcată de Diana Șoșoacă de 1 Decembrie? Verdictul dur al stiliștilor: „Se poartă numai la stână!” Moda e lansată, de fapt, de Gigi Becali
Prețurile au sărit în aer la Târgurile de Crăciun din Capitală! Cât au ajuns să coste vinul fiert, sărmăluțele și fasolea cu ciolan?! Vizitatorii au rămas uluiți!
Descoperirea terifiantă făcută de o femeie, după ce soțul a murit în vacanța din Cipru! Ce au găsit medicii în corpul bărbatului