Benzina cu plumb, eliminată la nivel mondial

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Benzina cu plumb nu mai este utilizată în nicio ţară din lume, anunţă Programul Naţiunilor Unite pentru Mediu, organism ce salută o etapă majoră care va permite salvarea, în fiecare an, a mai bine de 1,2 milioane de vieţi şi economisirea a peste 2.400 de miliarde de dolari.

La aproape un secol de la primele avertismente asupra efectelor toxice în ceea ce priveşte benzina cu plumb, Algeria, prima ţară ce a utilizat acest carburant, a epuizat stocurile în luna iulie.

Directorul executiv al agenţiei onusiene pentru mediu, Inger Andersen a salutat «această etapă majoră pentru sănătatea fiecăruia dintre noi şi una benefică pentru mediu».

În urmă cu 20 de ani, mai bine de 100 de state utilizau încă benzina cu plumb, în ciuda a numeroase studii ştiinţifice care o arătau drept cauză de decese premature.

Prima alertă a fost dată încă din 1924, în timp ce zeci de lucrători au fost spitalizaţi iar 5 au murit într-o rafinărie din New Jersey, Statele Unite.

Iar până în anii 1970, aproape toate tipurile de benzină vândute în lume conţineau plumb.

Programul Naţiunilor Unite pentru Mediu a lansat o campanie în acest sens în 2002 când, déjà, mai multe ţări – printre care Statele Unite, China şi India au încetat să mai utilizeze acest carburant. Dar, a continuat să fie utilizat la scară largă în ţări cu venituri mici.

În 2016, după ce Coreea de Nord, Myanmar şi Afganistan au încetat să mai vândă benzina cu plumb doar în câteva state mai existau benzinării în care se vindea acest produs.

Algeria, Irak şi Yemen sunt ultimele state care au sistat, la rândul lor, comercializarea lui.

Agenţia Naţiunilor Unite pentru Mediu anunţă într-un comunicat că oprirea comercializării combustibilului cu plumb, va evita, anual, mai bine de 1,2 milioane de decese premature, va însemna o economie de 2.400 de miliarde de dolari la economia mondială şi va reduce nivelul de criminalitate.  

Dar, utilizarea acestui tip de combustibil în general trebuie redus pentru a putea fi diminuate efectele schimbărilor de mediu, precizează agenţia care adaugă că sectorul transporturilor este responsabil de aproape un sfert din emisiile de gaz cu efect de seră.