Va fi China producătorul de mașini al viitorului? Moartea lentă a industriei auto germane

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dacă citim unele dintre cele mai recente titluri din mass-media germană, cu siguranță pare că nemții sunt îngrijorați de faptul că piața va fi inundată de mașini chinezești.

Cancelarul german Olaf Scholz si presedintele chinez Xi Jinping FOTO Profimedia

Principalul tabloid german, Bild, a publicat articole pline de panică, atrăgând atenția că mașinile chinezești vor inunda Germania și că și-au „triplat cota de piață”. O privire mai atentă asupra datelor arată însă că această creștere de 300% a avut loc exclusiv pe piața vehiculelor electrice (EV) și nici acolo mașinile chinezești nu sunt cele mai populare. Pornind de la cifre istorice de vânzări foarte scăzute, cota de piață a autoturismelor nou înmatriculate în perioada ianuarie-aprilie 2023 a fost de 0,8 la sută, comparativ cu cota de aproape 60% a producătorilor germani de automobile.

Totuși, există tendințe care ar putea face titlul senzaționalist al tabloidului Bild mai realist decât pare acum. Puterea industriei auto germane a fost motorul cu ardere internă și, în timp ce VW, Mercedes și BMW încep să investească mai multe resurse în dezvoltarea vehiculelor electrice, acestea sunt încă depășite de Tesla lui Elon Musk pe terenul lor, iar cota de piață a modelelor chinezești mai ieftine va continua cu siguranță să crească. Urmând exemplul Bild, Politico s-a întrebat dacă „Das Auto” poate supraviețui tranziției de la motorul cu ardere internă.

Ceea ce toate aceste titluri ignoră, însă, este că această tranziție nu este condusă de piață și de consumatori, ci, în schimb, este un proiect de sus în jos împins de legislatori, autorități de reglementare și de acordarea de subvenții masive, notează UnHerd. Când guvernul german a redus sprijinul financiar acordat consumatorilor pentru achiziționarea de vehicule electrice cu baterii la începutul anului 2023, cifrele vânzărilor s-au prăbușit cu 83% între decembrie 2022 și ianuarie anul următor. Interzicerea motoarelor cu combustie internă și subvenționarea vehiculelor electrice sunt amenințări mai mari pentru industria auto germană decât China, deși aceasta din urmă va profita cu siguranță de pe urma acestor politici.

Avantajul Chinei

Mașinile convenționale constau în mare parte în oțel și fier, doi factori care sunt abundenți în lume. Vehiculele electrice, pe de altă parte, sunt mai puțin complexe din punct de vedere ingineresc, dar necesită minerale mai rare care intră în producția de baterii și ajută la ușurarea mașinii, pentru că aceste baterii au o greutate suplimentară semnificativă. Nu este surprinzător că furnizarea acestor minerale (numite adesea „minerale energetice”) este dominată de China, oferind între 50 și 80% din ceea ce este necesar în prezent. Beijingul este la fel de dominant în producția de baterii pentru vehicule electrice, China fiind gazda a șase dintre cei mai mari zece producători, o poziție de neegalat care este doar întărită de integrarea verticală a lanțului de producție de vehicule electrice. Prin comparație, chinezii dețin mai mult control asupra acestor lanțuri de aprovizionare decât are OPEC asupra aprovizionării cu țiței.

În multe privințe, mașinile electrice sunt un vis chinezesc: necesită mai puține piese mobile și nu sunt la fel de intensive în inginerie ca mașinile tradiționale, ceea ce face producția lor la scară largă mai ușoară. Avantajul vechi de zeci de ani al ingineriei germane sofisticate ar putea deveni mai puțin relevant în comparație cu producția de masă standardizată, un punct forte al sectorului de producție chinez.

Dacă Europa și SUA își urmăresc proiectele de a forța motorul cu ardere internă să iasă de pe piață și de a-l înlocui cu vehicule electrice, i-ar face Chinei o mare favoare, subliniază sursa citată. Distrugerea industriei auto autohtone pentru a o înlocui cu vehiculele altcuiva este cât se poate de aproape de o definiție a sinuciderii economice.

Mai multe pentru tine:
Descoperirea terifiantă făcută de o femeie, după ce soțul a murit în vacanța din Cipru! Ce au găsit medicii în corpul bărbatului
Marina Voica, grav afectată de criza apei din Prahova: „La 89 de ani, mă spăl la lighean. Nespălată tot nu rămân!” Orașul Breaza e paralizat: „Au externat bolnavii!”
Cine o "sapă" zilnic pe Prinţesa Kate? E o înaltă trădare! Şi nu, nu e vorba de Meghan Markle
Ultimele cuvinte ale Roxanei Moise către antrenoarea sa, înainte de a pierde lupta cu cancerul: „Eu o să mă fac bine. O să vedeți”
Ce s-a descoperit după autopsia medicului Ștefaniei Szabo. Nu a murit din cauza unui infarct sau AVC
Magia Crăciunului în familie: pulovere, pijamale și șosete asortate pentru momente cozy și cadouri de neuitat – amintiri festive alături de cei dragi
Sărbători fără balonare, indigestie sau reflux: Top remedii naturale și cel mai puternic antioxidant românesc care-ți dau energie și digestie perfecte
Inspirație pentru bărbați: ținute urban casual și smart-casual de iarnă – Ghid complet, plus shopping online rapid
Top of the Top Hervis Sport 2025/2026: Oferte iarnă, produse Top Seller și reduceri 20% de neratat
Nu cumpăra nimic înainte să vezi acest top 10 electrocasnice 2025 – cele mai bune alegeri pentru casă și cadouri de sărbători
Nu trimite cadouri de sărbători înainte să vezi aceste șosete de Crăciun – modelele cele mai cool, oferte și idei care vor aduce zâmbete în familie