Decembrie 21. Ziua când Revoluţia română a început. Ziua aceasta va mai însemna şi altceva de acum: va fi şi ziua în care revoluţia în transportul spaţial a început cu adevărat. Era inevitabil, atâta vreme cât compania şi fondatorul ei, Elon Musk, au perseverat în ciuda a două eşecuri (s-a încercat de două ori până acum recuperarea treptei 1, amândouă soldate cu explozii). 
 
Acum şase luni SpaceX a trecut prin momente şi mai grele. O rachetă Falcon 9 a explodat în aer în timpul unei misiuni de transport al unui satelit. Cauza a fost o anumită defecţiune a unui pinion de susţinere a unui rezervor aflat în treapta a doua a rachetei. Aceasta a declanşat, normal, o anchetă şi apoi măsurile necesare corectării defectului au fost luate. 
 
Explozia rachetei Falcon 9 (Iunie 28, 2015)
  
Faptul că în Iunie racheta a explodat nu l-a împiedicat pe Elon Musk, fondatorul companiei, să spere încă la o reuşită în recuperarea treptei 1 a acestei rachete într-o viitoare lansare. 
  
Misiunea desfăşurată ieri, 21 Decembrie, a avut la bază tot o rachetă Falcon 9 dar de data asta alte îmbunătăţiri i-au fost adăugate în timpul acestor şase luni, făcând-o cu 30% mai puternică. 
  
 Elon Musk a fost impulsionat şi mai mult datorită faptului că rivalul său în cursa spaţială privată, Jeff Bezos - fondatorul altei companii spaţiale private numită Blue Origin - a reuşit să recupereze o rachetă pe care a lansat-o până la limita atmosferei (New Shepard). 
 
Recuperarea cu succes a rachetei New Shephard (Blue Origin)
 
 
Există totuşi o mare deosebire între cele două recuperări de rachetă reuşite (şi pentru că pieţele lor sunt diferite).  
 în primul rând, racheta New Shepard a lui Blue Origin nu a fost o rachetă orbitală, adică nu are capacitatea de a plasa obiecte sau astronauţi pe orbita Pământului. Are doar capacitatea de a transporta obiecte şi astronauţi pe o traiectorie sub-orbitală. Asta înseamnă că ajungând la altitudinea maximă de 100 km, obiectul va cădea pe Pământ, nu se va învârti în jurul Pământului (cum fac sateliţii şi navele cosmice). Viteza este de vină în cazul acesta, neexistând suficientă. 
 în al doilea rând, racheta lui Blue Origin e mică în raport cu racheta Falcon 9 a lui SpaceX. Motorul care a propulsat-o are capacitatea de 50.000 kgf (kilograme-forţă), pe când treapta 1 a rachetei Falcon 9 e capabilă de 693.000 kgf. 
  
 Blue Origin a dezvoltat racheta New Shepard pentru turismul spaţial, o călătorie la limita atmosferei costând câteva sute de mii de dolari în momentul când aceasta va fi deschisă publicului. 
 
Blue Origin "New Shephard" versus SpaceX "Falcon 9"
 
Odată cu recuperarea treptei 1 a rachetei Falcon 9 costul unei lansări va putea scădea şi mai mult (SpaceX are deja cele mai scăzute costuri în industria spaţială), această treaptă putând fi refolosită de câteva ori. Până acum rachetele erau vehicule de unică folosinţă care erau practic aruncate la gunoi după ce misiunea lor se încheia. Imaginaţi-va că, după fiecare zbor, un avion să fie dat la fiare vechi. Asta ar face costul acelui zbor să fie prohibitiv pentru omul obişnuit. 
 
Recuperarea treptei 1 a rachetei Falcon 9 (Decembrie 21, 2015)
  
 
Treapta 1 a lui Falcon 9, imediat dupa recuperare (Decembrie 21, 2015) - Foto: SpaceX
 
La fel cum Tesla a aceluiaşi Elon Musk a revoluţionat transportul urban prin a să maşină 100% electrică iar ceilalţi (marii producători de maşini) acum trebuie să vină din urmă, tot aşa SpaceX a dat startul unei noi revoluţii în transportul spaţial. De acum ruşii, europenii, chinezii, indienii şi japonezii-adică ceilalte ţări care au capacităţi şi industrie spaţială-cât şi celelalte entităţi americane implicate în această industrie vor trebui să vină din urmă cu variantele lor. 
  
 Obiectivul lui SpaceX nu este doar să fie o companie care va face transport regulat de materiale, sateliţi şi echipaje umane în orbita Pământului dar şi compania care ar putea face transportul regulat către Marte o realitate (costurile foarte mari fiind una din piedicile acestui vis).
Pasul făcut pe 21 Decembrie este un pas mare în această direcţie. 
 
Misiunea completa a rachetei Falcon 9, inclusiv recuperarea (Decembrie 21, 2015) - lansarea incepe de la minutul 22
 
 
Falcon 9 pe rampa de lansare (Decembrie 21, 2015)   Foto: Ben Cooper Launchphotography.com
 
 
Lansarea Falcon 9 si recuperarea treptei 1 (Decembrie 21, 2015)   Foto: Ben Cooper Launchphotography.com  

 

Elon Musk