Interviu cu creatorul Ello, reţeaua care a speriat Facebook. Ce a mai rămas după şase luni din „paradis”?
0În septembrie 2014, lumea era luată pe nepregătite de o reţea socială care a fost supranumită "The Anti-Facebook". Era vorba de Ello, iar lumea căuta cu disperare o invitaţie. La şase luni distanţă, vorbim cu creatorii Ello pentru a afla planurile lor.
La începutul acestei luni am intrat pe Facebook, am căutat Ello şi am dat peste postările prietenilor mei despre Ello. Toate sunt datate septembrie/octombrie. Niciunul dintre ei nu a rămas acolo. Niciunul dintre ei nu a părăsit Facebook.
Sabina e social media manager. Cu asta se ocupă. Descoperă pagini de Facebook. Nu suntem prieteni, nu cred că am vorbit vreodată, dar am observat-o în lista de prieteni din oceanul albastru al Facebook. Şi-a făcut cont pe Ello în septembrie. Profilul ei de pe reţeaua fără reclame are ultima actualizare în noiembrie.
Matei Psatta e specialist social media. A fost printre primii români care au avut cont pe Ello. Profilul lui nu mai este actualizat de şase luni.
Ovidiu Eftimie de la Times New Roman a publicat pe Ello acum două luni, într-un moment în care Facebook era picat.
Aceasta este soarta Ello printre prietenii mei. Nebunia din septembrie s-a transformat în linişte. Pe Ello există oameni activi, dar majoritatea sunt artişti, poeţi sau creativi. Şi toţi din Statele Unite. Ce a mai rămas din Ello? Am vorbit în exclusivitate cu Paul Budnitz, unul dintre fondatorii Ello.
Care este prezentul şi viitorul Ello
La câteva luni distanţă după lansare, m-am întrebat ce se întâmplă cu Ello, acea reţea socială care a trecut prin faţa noastră ca o cometă, ne-a aprins imaginaţia timp de două săptămâni şi apoi ne-a abandonat. Sau am abandonat-o noi.
Paul Budnitz, creatorul Ello, a avut ideea unei noi reţele sociale, fără reclame, sătul de faptul că Facebook a devenit o platformă mult prea dedicată marilor branduri. Împreună cu prietenii săi a creat un loc unde puteai să postezi statusuri scrise şi să urmăreşti oameni. Nimic mai mult. Atenţia din partea presei i-a atras şi supranumele de "reţeaua anti-Facebook". Ello a devenit peste noapte "drăguţa" tututor. Din acel hype a rămas o reţea cu milioane de utilizatori.
Am vorbit cu Paul Budnitz pe Skype, cu întârziere de 15 minute, pentru că nu i-a dat de cap tehnicii. Paul nu foloseşte Skype. Nici Facebook sau Tumblr, dar nici Twitter. Ello se maturizează, iar de curând a devenit o corporaţie pentru binele public (Public Benefit Corporation).
"E un tip special de companie în Statele Unite care ne permite să avem o misiune. Majoriatea firmelor vor să facă profit şi să mulţumească investitorii. Atunci trebuie să aleagă între a face bani şi a respecta etica. Am vrut să ne asigurăm că Ello va rămâne fără reclame mereu şi nu va vinde datele utilizatorilor. În planul nostru de afaceri există şi această misiune, care este obligatorie din punct de vedere legal", a spus Paul Budnitz.
Budnitz a explicat că Ello se doreşte o reţea care să fie întreţinută de utiliatorii săi, iar investitorii aşteaptă acelaşi lucru. De altfel, după avântul din toamna trecută, Ello a primit 5,5 de milioane de dolari investiţie, lucru ce a dus şi la demisia unuia dintre fondatorul, Aral Balkan, care a considerat că investiţia va duce la distrugerea idealului Ello.
"Ello va fi susţinut de comunitate, nu de publicitate. Dacă ai o reţea socială care se susţine pe modelul reclamelor, atunci clientul este brandul, nu utilizatorul. Pe Ello avem un magazin unde utilizatorii cumpără tricouri şi altă marfă inscripţionată. Facem destui bani din tricouri, deşi nu era ăsta planul nostru", spune Paul. Pe viitor, spune creatorul Ello, reţeaua se va susţine prin servicii adăugate pe care le va introduce, cum ar fi comerţul social. După momentul de la finalul anului, pe Ello s-a conturat o comunitate puternică de artişti care îşi vor putea vinde lucrările pe reţeaua lui Budnitz.
Cum era de aşteptat, Paul Budnitz nu crede în modelul Facebook. "Pe termen lung modelul altor reţele nu se va susţine. Viitorul nu se va baza pe reclame şi exploatarea datelor. Oamenii devin mai atenţi la intimitate. În plus, reţelele acestea nu mai sunt amuzante", crede Paul.
Între moartea şi învierea Ello
Nu de puţine ori startup-urile care primesc foarte multă atenţie într-un interval scurt devin o dezamăgire mai târziu, pentru că nu se ridică la aşteptările utilizatorilor şi presei. De exemplu, într-un articol din TechCrunch, Ello e considerată o reţea moartă. În schimb, Paul menţionează cât de greu le-a fost să reziste după asaltul de utilizatori din toamnă.
"Avem milioane de utilizatori pe reţea. Unii jurnalişti nu înţeleg planul nostru de business. În plus, nu suntem în Silicon Valley, ceea ce face lucrurile mai dificile. Nu totul stă în bani şi numere", spune Paul Budnitz.
Creatorul Ello spune şi că a fost foarte greu după ce a lansat reţeaua şi a primit supranumele de "anti-Facebook". "E drăguţ să primeşti atenţie. Au venit utilizatori care erau sătui de status quo. Noi am luat decizia de a dezvolta Ella ca un beta live. În toamnă, oamenii au venit pe Ello cu aşteptări diferite de ceea ce voiam noi să fie reţeaua. Ne-a luat mult timp şi multă energie să explicăm totul. În plus, ne-a luat câteva luni ca să adăugăm caracteristici aşteptate de utilizatori", spune Paul, explicând succesul mediatic al Ello.
Pentru fondatorii Ello, dezvoltarea rapidă nu a fost ceva aşteptat. "Povestea cu Facebook-killer nu a fost creată de noi. Nu ne interesează să închidem Facebook. Din perspectiva noastră, Facebook nu mai este o reţea socială, ci o platformă de advertising. Una foarte bună, dar nu o reţea socială", explică Paul Budnitz.
Deşi nu oferă date exacte despre activitatea pe Ello, pentru că reţeaua e încă în Beta, Paul Budnitz a scăpat informaţia cu milioanele. În august, Ello avea 90 de utilizatori. "Ne dublăm numărul de utilizatori o dată la 2-3 luni", spune Paul.
Despre oprirea creşterii
Unul dintre cele mai stranii lucruri pe care le-au făcut cei de la Ello e restrângerea creşterii. În septembrie, 31.000 de oameni îşi făceau cont pe Ello în fiecare oră. Pentru că atenţia asupra reţelei a fost atât de mare, aşteptările au crescut, iar scopul Ello se îndepărta de cel iniţial. Aşadar, Paul Budnitz şi echipa Ello au încercat să restrângă creşterea reţelei.
"Am făcut tot posibilul să restrângem creşterea. Să faci o reţea socială e foarte dificil. E ca atunci când faci o petrecere şi la început nu vine prea multă lume. Am decis să construim o fundaţie foarte bună, decât să construim cea mai mare reţea socială, dar care este la fel ca celelalte", a spus Paul. El a menţionat că sistemul de invitaţii rămâne activ şi acum şi Ello e construit feature cu feature. "Primim feedback pe fiecare feature şi dacă am ajuns la un acord cu utilizatorii, continuăm la următoarea caracteristică", spune Paul.
Anul 2015 e foarte important pentru startup-ul Ello. "Ne dorim să ieşim din beta şi să terminăm toate caracteristicile. Vrem să creştem în felul în care suntem acum - o comunitate pozitivă şi care se susţine reciproc", spune Paul.
"Vrem să creştem la fel şi anul acesta. Dacă Ello nu e pentru tine, suntem de acord. Ello nu e pentru toată lumea, dar toată lumea e binevenită. Dacă îţi place, stai aici şi invită-ţi prietenii", adaugă Paul.
Cuvintele creatorului Ello sunt frumoase, dar pe măsură ce o reţea creşte, provocările sunt diferite. Facebook a început să modifice algoritmii când utilizatorii vedeau prea mult zgomot în fluxul de informaţii. Practic, acum vedem cam ce ne interesează, într-un cerc închis, care nu ne lasă să ieşim în afara zonei noastre de confort. Ello se inspiră din acest scenariu şi Paul Budnitz ne sfătuieşte să privim Ello ca o reţea pentru interesele noastre şi pentru oamenii de care suntem cu adevărat interesaţi, totul pentru a păstra pozitivitatea reţelei.
În viitor, pe măsură ce reţeaua devine mai mare, Paul a anunţat, în exclusivitate pentru adevarul.ro, vă într-o lună Ello va introduce opţiunea de tagging, prin care vom putea crea fluxuri personalizate pe anumite subiecte. "Vei putea crea fluxuri şi vom mai avea şi o unealtă de semne de carte care va sosi într-o lună. Cu ajutorul ei vei putea crea fluxuri pentru lucrurile pe care le-ai apreciat pe Ello", a spus Paul Budnitz.
Un viitor al intimităţii
Paul Budnitz crede că intimitatea e foarte importantă, dar oamenii nu vor folosi reţele mai bune decât Facebook decât dacă acestea devin mai bune.
"E ca maşina electrică. Dacă se va conduce mai bine, va avea autonomie mai mare şi va costa mai puţin, atunci va fi adoptată. La fel şi pentru Ello", crede Budnitz.
"Oamenii cred în intimitate, dar vor o reţea care să fie mai bună", a spus creatorul Ello.
Pentru Budnitz, avantajul, pe termen lung, e că Facebook şi alte reţele asemănătoare vor avea o experienţă pentru utilizatori din ce în ce mai negativă. "Cred că pe viitor vom vedea o convergenţă între oamenii care doresc intimitate şi oamenii care vor să folosească, pur şi simplu, o reţea mai bună. Ei vor descoperi pe parcurs că interesele lor sunt identice", a încheiat Paul Budnitz.