Facebook Reactions: ce fac butoanele şi cum le foloseşti în loc de like şi dislike
0Facebook Reactions sunt noi butoane pe care reţeaua socială le-a anunţat în 2015. Sunt disponibile global şi iată ce ar trebui să ştii.
Facebook introduce Reactions pentru toţi utilizatorii şi dintr-o dată butonul like înseamnă mult mai mult. Cele mai noi butoane semnifică dragostea, râsul, încântarea, tristeţea sau furia. În engleză le vei întâlni sub numele: love, sad, haha, wow, sad, angry. Noua funcţionalitate va fi disponibilă tuturor utilizatorilor şi actualizarea a început de astăzi, 24 februarie. Va fi atât pe web, cât şi în aplicaţiile de iOS şi Android.
Lipseşte yay din lista de mai sus, disponibil iniţial. Una dintre explicaţii ar fi că e jargon pentru cocaină. Totodată, ar trebui să exprime bucuria, veselia, dar nu este exprimată la fel în toată lumea.
Schimbarea era, oarecum, aşteptată de câţiva ani, încă de când like s-a dovedit prea puţin pentru a-ţi exprima toate sentimentele. Totodată, like, comentariul şi share-ul sunt prea puţine pentru ca Facebook să înveţe cu adevărat ce îţi place şi ce nu. Aşa că ofere butoane care să ajute reţeaua socială să creeze profiluri mai bune pentru utilizatori. Desigur, asta va altera publicitatea afişată pe reţea, dar şi noutăţile pe care le vezi.
Când Mark Zuckerberg a vorbit despre posibilitatea de a introduce un buton dislike, el a spus că mai degrabă ar vrea o paletă de sentimente, nu doar unul de dezaprobare. Astfel, el a spus că oamenii şi-au dorit butonul „dislike" de mulţi ani şi câteva sute au întrebat despre el. În septembrie 2015, anunţa că inginerii săi lucrează Reactions. „Dacă tu publici ceva trist, s-ar putea să nu fie prea bine să primeşti «like», dar cumva prietenii şi oamenii care te cunosc vor să exprime o emoţie, să îţi arate că te înţeleg", a mai adăugat acesta în toamnă. Acum, acel plan se materializează în ceea ce Facebook numeşte Reactions.
„Acţiunile de pe Facebook sunt axate pe intercţiunile sociale pozitive. Like este cea mai facilă cale de exprimare a unui sentiment pozitiv. Nu cred că adăugarea unui mod uşor de exprimare a unui sentiment negativ ar fi valoroasă pentru reţea", a spus şi Bob Baldwin, inginer Facebook. Pe scurt, Facebook n-ar vrea să existe oameni cu adevărat trişti, deoarece aceştia vor strica experienţa pentru toţi.
Acum, poţi iubi, râde, mira, întrista şi înfuria cu noile butoane. Desigur, asta nu înseamnă că vei schimba lumea, după cum observam pe Facebook după ce au fost introduse noile butoane. Cum le foloseşti? Pe scurt: cum vrei. Nu există vreo normă, astfel că e liber la trolling cu faţa aia tristă şi îmbufnată când situaţia e destul de roz. Sau poţi să te miri, când n-ai niciun motiv.
O altă observaţie pertinentă este că oamenii vor avea impresia că schimbă cu ceva lumea. N-o fac, dar senzaţia rămâne. Până la urmă, fiecare se vrea o vedetă sau un lider de opinie online. Iar pe Facebook chiar se poate asta.
Sammi Krug, manager de produs la Facebook, a spus că în procesul de dezvoltare a butoanelor s-a ţinut cont de mai multe sondaje făcute printre utilizatori, pentru a vedea ce tipuri de reacţii folosesc oamenii cel mai mult. Totodată, acestea sunt cele mai folosite când scrii. Râzi cu haha, eşti sad când ceva te-a întristat sau eşti wow când ceva îţi dă peste cap setul de valori.
Feedback preţios a mai venit pentru Facebook şi din stickerele pe care le ai în comentarii sau în mesageria Facebook. Cei mai mulţi foloseaua stickere optimiste, triste sau furioase. Facebook ştie ce foloseşti, când foloseşti, aşa că a folosit la maximum ceea ce a urmărit în comentarii. Practic, a rezumat toate stickerele şi toate stările la nişte emoticoane care să rezume mai bine o atitudine, dar fără cuvinte. Totodată, Facebook a analizat şi comentariile compuse dintr-un singur cuvânt, când spui haha, lol, wow, etc.
Butonul de like a fost introdus în 2009, iar Facebook are în prezent peste 1,5 miliarde de utilizatori. Pregăteşte servicii de Internet gratuit pentru Africa şi cei mai mulţi utilizatori intră de pe smartphone. Aceşti oameni care compun Facebook mai oferă şi feedback, din când în când, iar mulţi dintre ei cereau butoane de empatie. Voiau mai mult decât like, care nu poate arăta decât susţinerea. Aşa s-a ajuns la ceea ce Facebook devine azi. Va fi interesant însă de văzut cum vor empatiza oamenii.
O opinie despre noile butoane de la Facebook o poţi consulta aici. E contrară întregului pozitivism şi întregii bucurii care cucereşte reţeaua acum. „(Butoanele Reactions) nu sunt aici să îţi facă viaţa mai uşoară, să te ajute să te exprimi. Puteai să zici ce te enervează şi ce te face să râzi şi înainte. Doar că era complicat pentru un program să identifice asta şi să o bage într-o bază de date.
Butoanele sunt aici ca să le facă viaţa lor mai uşoară în a categorisi oamenii în diferite grupuri, ca atunci când au o idee nouă de vândut, să ştie clar care este demografica de proşti compatibilă cu ea. Să nu risipească resurse aiurea transmiţând un mesaj unui om care e puţin probabil să îl accepte. Până acum aveau doar like-urile, care îţi spun clar ce atrage omul, dar nu îţi spun clar în ce fel. Ce reacţie emoţională au la chestia aia. O dată ce eficientizează şi asta, brusc totul devine mai uşor".