Gameri la Casa Albă: cât de mult influenţează jocurile video violenţa din viaţa reală?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Call of Duty este unul dintre jocurile acuzate că ar face plasare de produse
Call of Duty este unul dintre jocurile acuzate că ar face plasare de produse

Vicepreşedintele american Joe Biden a avut o întâlnire ieri, 11 ianuarie, cu reprezentanţii industriei de jocuri video, pentru a discuta pe tema promovării violenţei în astfel de jocuri şi influenţa pe care o au asupra adolescenţilor, ca parte a dezbaterii pro sau contra arme care a pornit odată cu masacrul din Newtown.

Biden s-a întâlnit cu Entertainment Software Association, reprezentantă de preşedintele Mike Gallagher. Această companie este un grup de lobby pentru industria jocurilor şi reprezintă firme ca Electronic Arts sau Microsoft. Astfel, în faţa lui Biden au stat practic creatorii jocurilor „Call of Duty“, „Halo“ şi alte shootere în care jucătorul are o armă şi trebuie să împuşte tot în jurul său.

Discuţia asupra unor astfel de jocuri vine după ce, în urma masacrului de la Newtown, s-a aflat că ucigaşul Adam Lanza era obsedat de jocuri video şi poliţia a descoperit titluri în valoare de sute de dolari cu jocuri violente în casa sa.

Cei care sunt împotriva jocurilor

Principalul critic al jocurilor violente a fost preşedintele National Rifle Association, organizaţia de lobby pentru deţinerea armelor de foc în Statele Unite ale Americii, Wayne LaPierre.

Acesta a spus că mass media aduce acuze calomnioase la adresa NRA şi uită de alte industrii care cresc violenţa, cum ar fi cea a jocurilor: „coruptă şi care corupe, care aruncă violenţă asupra utilizatorilor prin titluri ca Bulletstorm, Grand Theft Auto, Mortal Kombat sau SplatterHouse“.

Cu toate acestea, jocurile violente sunt apreciate de unii fani ai armelor. Potrivit „The Huffington Post“, Robert Farago, un susţinător al promovării armelor a spus că jocurile sunt cea mai bună reclame pentru arme.

În plus, multe jocuri sunt finanţate şi de producătorii de arme. De exemplu, în Call of Duty există o plasare de produse evidentă pentru multe persoane, deşi armele nu au o realitate istorică asupra jocurilor. Astfel, armele din joc au scris producătorul pe ele foarte clar. Mulţi fani ai jocului se plâng pe forumuri de faptul că armele nu sunt folosite de nicio armată din lume, ci pur şi simplu sunt plasate în joc pe post de reclamă pentru un anumit producător.

Din acest motiv, Joe Biden a primit o scrisoare de la James P. Steyer, fondatorul Common Sense Media, în care susţine nevoia ca producătorii de arme să menţioneze atunci când există plasare în jocuri, iar acest lucru să fie şi responsabilitatea creatorilor de titluri.

Jocurile, periculoase sau nu?

Studiile publicate de-a lungul timpului sunt contradictorii. Vom da câteva exemple pentru a vă da o idee generală asupra unei dezbateri mari.

Un studiu din iunie 2011 realizat de Centrul European pentru Cercetări Europene arată că jocurile contribuie la ţinerea tinerilor în casă şi previn violenţele şi rata criminalităţii. Studiul a fost publicat într-un articol al BBC în care se analizau motivele scăderii ratei criminalităţii în ultimii ani.

„Jocurile ţin tinerii în afara străzilor şi departe de străzi. Acest efect de incapacitare are mai mare impact, decât conţinutul jocului“, se arată în studiu. Cu toate acestea, rămân semne de întrebare, deoarece el a fost realizat nu numai de europeni, ci şi de cercetători din Texas.

Michael Ward de la Universitatea din Texas a spus că „zonele unde sunt mai multe magazine de jocuri au o rată a criminalităţii mai mică. Alte activităţi cum ar fi sportul sau filmele nu au un efect la fel de bun ca jocurile în reducerea mortalităţii“, a spus Ward. El a completat că „jocurile nu costă doar bani, ele necesită şi timp. Multe jocuri sunt complexe şi trebuie să fie practicate ore întregi, aşa că nu te duci pe stradă“. Perspectiva este însă plină de semne de întrebare.

Studiul lobbyiştilor

Şi Entertainment Software Association a avut un studiu care spunea că jocurile video nu provoacă violenţă în rândul adolescenţilor şi minorilor. În plus, menţionează grupul de lobby, toate jocurile sunt reglementate şi au avertizări în privinţa vârstei potrivite pentru practicarea lor.

ESA citează un studiu realizat de profesorul Christopher Ferguson la Universitatea Internaţională Texas A&M, care nu au găsit o influenţă pe termen lung oferită de jocuri asupra agresivităţii adolescentine. Studiul a fost realizat pe 165 de tineri cu vârste cuprinse între 10 şi 14 ani.

Un alt studiu oferit de ESA vine de la Consiliul Media Suedez care a revizuit mai multe articole pe această temă din ultimii 11 ani şi a descoperit că nu există o legătură concludentă între jocurile video violente şi violenţa reală. Raportul organizaţiei nordice a arătat că multe studii aveau mari lipsuri din punct de vedere al metodologiei, deoarece se calcula nivelul de agresiune doar într-un singur moment. De asemenea, agresivitatea era calculată la nivelul sentimentelor şi minţii, nu la nivelul agresiunii fizice.

Jocurile video schimbă controlul emoţional

Un studiu american, citat de „New York Times“, a arătat în 2011 că jocurile video pot provoca o schimbare substanţială în regiunile creierului asociate cu funcţiile cognitive şi controlul emoţional.

Studiul Universităţii Indiana, facultatea de medicină,  s-a bazat pe participarea a doar 28 de bărbaţi cu vârste cuprinse între 18 şi 29 de ani cu expunere mică la jocuri violente. Au fost împărţiţi în două grupuri. Primul a practicat jocuri cu arme timp de 10 ore în fiecare zi, timp de o săptămână, iar apoi s-au oprit în următoarea săptămână. Al doilea grup nu a jucat niciun joc două săptămâni. Ei au fost apoi scanaţi prin resonanţă magnetică funcţională (FMRI).

În timpul testelor participanţii  au realizat şi teste psihologice. Cuvinte violente sau care descriau acţiuni violente erau răspândite printre cuvinte nonviolente. Astfel, cei care s-au jucat au avut mai puţină activitate în lobul frontal în timpul testului emoţional şi mai puţină activitată în cortextul cingular anterior în timpul unui alt test, care se baza pe capacităţile cognitive.

Rezultatul? Cei din grupul gamerilor nu au mai avut aceste caracteristici în săptămâna în care nu au jucat, iar doctorii au tras concluzia că practicarea jocurilor video schimbă activitatea creierului. Cu toate acestea, studiul nu a evidenţiat o legătură directă între violenţă şi jocuri. În plus, autorii studiului au notat faptul că există prea puţine dovezi pentru a asocia jocurile cu violenţa directă, deoarece studiile anterioare nu au fost concludente.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite