Revoluţia lui Liviu Pop taie materii de top

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mai marii de la Educaţie vor să elimine − la profil real − o oră de Fizică deşi aceasta este materie de Bac
Mai marii de la Educaţie vor să elimine − la profil real − o oră de Fizică deşi aceasta este materie de Bac

Ministerul Educaţiei vrea ca elevii de liceu − profilul Real − să studieze Educaţie artistică, în loc de Fizică, iar în loc de a doua limbă străină, Animaţie.

După ce a încetăţenit manualul unic, ministrul Educatiei, Liviu Pop,  mai pregăteşte o revoluţie în domeniul învăţământului. De această dată este vorba de sectorul liceal căruia i se pregătesc modificări substanţiale. 

Concret, Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) şi Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE) au lansat, recent, o primă etapă a procesului de consultare publică privind planurile-cadru pentru învăţământul liceal, filiera teoretică, prin prezentarea a trei variante. 

Din argumentele prezentate de MEN lucrurile stau bine. „Toate cele trei variante au urmărit eliminarea unor incoerenţe/dezechilibre existente în planurile actuale şi dezvoltarea ocaziilor de învăţare semnificative din perspectiva aşteptărilor elevilor care au optat pentru un anumit profil/specializare. 

Principiul urmărit a fost acela de a asigura un trunchi comun până la clasa a X-a, care să permită tuturor elevilor care vor finaliza învăţământul obligatoriu deţinerea la nivel funcţional a celor opt competenţe-cheie”, arată MEN.

Consultarea proiectelor rezervă însă surprize. Mai exact, mai marii de la Educaţie vor să elimine − la profil real − o oră de Fizică deşi aceasta este materie de Bac. Aceeaşi soartă ar urma să o aibă şi TIC (Tehnologia Informaţiei şi Comunicării). La clasa a XI-a, profil Real, specializarea Matematică-Informatică, a doua limbă modernă nu va mai fi prinsă în trunchiul comun, apărând posibilitatea alegerii între o oră şi trei ore de discipline opţionale. Acelasi lucru se întâmplă şi la clasa a XII-a. În schimb, elevii vor face Educaţia vizuală, la clasele a IX-a şi a X-a, respectiv Educaţie artistică la clasele a XI-a şi a XII-a. Se introduc orele de Consiliere şi Opţionale la care elevii vor putea studia Biologie marină/Ecosisteme marine, Geologie, Apa şi viaţa sau Animaţie.

Staş: Se creează în mod mascat norme

Consultat de „Adevărul”, expertul în Educaţie Marian Staş a desfiinţat, practic, planurile-cadru pentru învăţământul liceal. El este de părere că proiectul ministerului vine în sprijinul sindicatelor şi al cadrelor didactice şi nu prea are vreo treabă cu binele elevului. „Se diminuează numărul orelor de Fizică, TIC sau limbi moderne pentru că nu au profesori care să acopere aceste ore. În schimb, se suplimentează cele de tipul Educaţie vizuală sau Muzică pentru că au profesori încadraţi, dar nu au ore pentru aceştia ca să acopere norma. Practic, elevii trec de la 29 de ore pe săptămână cum este în prezent, la 31 de ore pe săptămână. Un simplu calcul arată că numai prin această mărire se creează ore pentru peste 1.200 de profesori. Pe scurt, acest proiect, după ce va fi pus în practică, va crea în mod mascat norme pentru profesori şi nu va aduce o îmbunătăţire a programelor pentru elevi. Ba, din contră. Vor rămâne oricum cu 14 discipline obligatorii în loc de 8-9 cum se întâmplă în ţările civilizate”, a conchis Marian Staş.

Vlaston: E mai bine, nu perfect

Profesorul Ştefan Vlaston este însă de altă părere. „Planurile cadru pentru liceu, în special a treia variantă care oferă o mai mare libertate şcolii,  sunt mai aproape de cerinţele unei concepţii curriculare moderne. Dar nu perfecte. Oricum, la fel de importante sunt şi programele şcolare, care decid cum se pun în operă planurile cadru.(…)  Programele şcolare, în special cele de la capitolul Curriculum la dispoziţia şcolii, ar trebui să conţină module, unele obligatorii, altele facultative, pentru a oferi şi alte grade de libertate profesorilor,  în adecvarea materiei la caracteristicile colectivelor cu care lucrează. Tot în cadrul acestui Curriculum la dispoziţia şcolii se pot introduce discipline opţionale, în funcţie de caracteristicile şi cerinţele colectivelor de elevi” a precizat Ştefan Vlaston.

Expertul mai explică faptul că  plan-cadru bine pus la punct ar permite profesorilor să selecteze grupe de elevi, cu acordul lor,  pasionaţi de matematică, fizică, literatură, teatru, muzică, sport etc., pentru a lucra în ore plătite, după o programă pe care şi-o compun singuri, în baza principiului aprofundării, sau recuperării, acolo unde este cazul. Grupele vor avea cel mult 12-15 elevi.  

Variantele de planuri-cadru

Prima variantă propusă de mai marii de la Educaţie este cea mai apropiată de actualele planuri-cadru de învăţământ aflate în vigoare, dar echilibrează alocările la nivel de arii/discipline, spun ei. „Deşi nu sunt incluse discipline noi, care să promoveze abordări integrate, de tipul opţionalului integrat la nivelul mai multor arii curriculare, asemenea abordări se vor putea regăsi la nivelul programelor şcolare pentru disciplinele obligatorii şi al programelor şcolare pentru CDS (Curriculum la decizia şcolii - n.red.)”, motivează iniţiatorii propunerii. 

Cea de-a doua variantă propune modificări mai ample faţă de actualele planuri-cadru de învăţământ aflate în vigoare, prin alocarea unui număr de ore diferit pe arii/discipline. „Prin CD (Curriculum diferenţiat - n.red.) se asigură o specializare accentuată, alocându-se un număr suplimentar de ore, în raport cu planul cadru actual, pentru disciplinele din aria curriculară care definesc specializarea respectivă”, potrivit argumentaţiei. 

Ultima variantă reprezintă varianta care acordă o mai mare putere de decizie şcolilor în definirea parcursului educaţional al elevilor, fiind indicat un număr minim-maxim de ore în cazul disciplinelor din CD/CDS. De asemenea, se doreşte întărirea potenţialului formativ al unor discipline precum Artele sau Educaţia fizică.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite